Ndikupita kwathu.....

(origineel bericht op be-more.nl)

Ndikupita kwathu…

Ik ga naar huis… Inmiddels in Lilongwe aangekomen en zit nu in Mabuya camp
backpackers met alle terugkerende vrijwilligers.

het afscheid van ons project was woensdag gelijk met de opening van de
library en ons laatste sponsorgeld gebruikt om kunstmest te kopen voor de aller armsten in de community, werd toen ook uitgedeeld. Iedereen was uitgenodigd, eerst werd er in het
chichewa verteld wat er ging gebeuren en ook dat wij,Arno en ik het project zouden verlaten. Degenen in kwestie wisten niets van de fertiliser pas toen de namen werden genoemd was de vreugde groot. Lewis vertaalde tussendoor voor ons maar het woord Mulungu(God) viel vaak, waarschijnlijk werden we de hemel in geprezen. Helaas is de kunstmest heel duur en dus niet voor iedereen mogelijk, gelukkig hoefden wij die keuze niet te maken. de grond is hier erg onvruchtbaar en zonder kunstmest komt de mais niet goed tot ontwikkeling . hopelijk kunnen de volgende vrijwilligers hier verder mee aan de slag.

Na dit officiele gedeelte was het feest met 5 kratten cola, fanta en sprite, wat een lol. Lewis had honderd oliebollen laten bakken(ja, die hebben ze hier ook) daarna beentjes van de vloer, we hadden peut gekocht om de generator voor de muziek te laten draaien.

De bieb ziet er mooi uit(voor afrikaanse begrippen)en er is met enthousiasme gereageerd op de boeken die we hebben gekocht.
Het was een wens uit de community en hopelijk wordt het een succes.

Het vuur in de keuken brandt, nu kan er verder opgeruimd worden in het project center. Mijn missie zit er op, ik heb hier twee maanden met veel plezier door gebracht en een klein steentje bijgedragen.

Je zou zo veel dingen willen aanpakken ,maar is onmogelijk. Hoe gehandicapten hier leven is vreselijk, bedelen is dan overleven. Gelukkig waar wij woonden op het platteland worden deze mensen met zorg omringt.

Het was vanochtend afscheid nemen van die lieve Lizzy die ons met veel
zorg heeft omringt. Er komen weer nieuwe vrijwilligers die onze plek innemen en Mawa vooruit helpen.

Dank jullie wel voor het meelezen en de berichtjes op mijn weblog, ik ga nog wat foto plaatsen van de laatste twee weken.

Sponsors heel erg bedankt, zonder jullie was e.e.a. niet mogelijk geweest.
Zikomo kwambiri …heel erg bedankt.

Tionana Malawi. Tot ziens Malawi
Eveline.

(origineel bericht op be-more.nl)