Ik denk erover eind van het jaar Patagonië te gaan bezoeken en de Navimag ferry te nemen. Iemand ervaring hiermee?
De trein van … naar Bariloche lijkt me ook geweldig, maar die is blijkbaar onbetrouwbaar en enkel ter plekke te boeken. Iemand tips??
Ik heb nog niet veel huiswerk gedaan, maar kan wel een maand vrij nemen.
Wilde arriveren in BA, nachtbus richting Puerto Madryn, peninsula bezoeken en dan richting Bariloche, vandaar bus naar Puerto Montt en dus ferry naar het zuiden.
Punta Arenas, Ushuaia staan ook op het programma.
Wil uiteraard veel natuur zien / hikes doen maar vraag me af of ter plekke excursies / hikes op korte termijn te boeken zijn. Want ik wil niet dagen moeten rondhangen om op voldoende deelnemers te wachten.
Ik reis alleen, dus alleen boeken wordt meestal een dure grap.
Eigenlijk zijn alle tips welkom.
Toch nog een vraagje. Ik keek nog naar wat groepsreizen, maar daar is de gemiddelde leeftijd 50+ en daar schrok ik van. Zelf ben ik 45+ maar vraag me toch af, of ik niet toevallig in een “grijs op reis” regio terecht ga komen.
Beetje geruststelling zou welkom zijn
Je vraag over de Navimag kan je wellicht beter in het Chili landenforum stellen. Ergens meen ik gelezen te hebben dat hij niet meer vaart, maar zeker ben ik er niet van. De Tren Patagonico vertrekt iedere vrijdag van Viedma naar Bariloche, met (o.a.) een stop in San Antonio Oeste. Dit gehucht kan je bereiken vanuit Puerto Madryn met de bus van Andesmar. Wel raad ik aan om te kiezen voor een Camarote (slaapcoupe). Boeken kan tegenwoordig via www.plataforma10.com, alleen het betaalgedeelte wil nog wel eens lastig doen. Hiken kan je prima op eigen gelegenheid in bijvoorbeeld El Chaltén (bij El Calafate). Excursies naar bijvoorbeeld de walvissen (tot half december) of naar de Perito Moreno gletsjer kan je beter wel op tijd vastleggen, november/december is behoorlijk populair. Hetzelfde geldt dus ook voor onderkomens.Voor onze (luxe) groepsreis naar Patagonie met vertrek op 9 november hebben we nog net 1 plekje vrij (maximaal 14 personen): groepsreis-argentinie-dagprogramma.html. Misschien interessant? De groepssamenstelling kan je ook op de pagina vinden, we hebben 6 man in de leeftijd tot 50 jaar
Updated - - -
Je vraag over de Navimag kan je wellicht beter in het Chili landenforum stellen. Ergens meen ik gelezen te hebben dat hij niet meer vaart, maar zeker ben ik er niet van. De Tren Patagonico vertrekt iedere vrijdag van Viedma naar Bariloche, met (o.a.) een stop in San Antonio Oeste. Dit gehucht kan je bereiken vanuit Puerto Madryn met de bus van Andesmar. Wel raad ik aan om te kiezen voor een Camarote (slaapcoupe). Boeken kan tegenwoordig via www.plataforma10.com, alleen het betaalgedeelte wil nog wel eens lastig doen. Hiken kan je prima op eigen gelegenheid in bijvoorbeeld El Chaltén (bij El Calafate). Excursies naar bijvoorbeeld de walvissen (tot half december) of naar de Perito Moreno gletsjer kan je beter wel op tijd vastleggen, november/december is behoorlijk populair. Hetzelfde geldt dus ook voor onderkomens.Voor onze (luxe) groepsreis naar Patagonie met vertrek op 9 november hebben we nog net 1 plekje vrij (maximaal 14 personen): groepsreis-argentinie-dagprogramma.html. Misschien interessant? De groepssamenstelling kan je ook op de pagina vinden, we hebben 6 man in de leeftijd tot 50 jaar
Hi bedankt voor je tips / reactie, zal zeker mijn vraag even in het Chili gedeelte gaan plaatsen. Ik had jullie groepsreis ook bekeken, de trip ziet er mooi uit, maar met 13 nederlanders op reis is niet helemaal mijn ding. Luxe heb ik wel graag, maar mijn ervaring is dat als je andere reizigers wilt ontmoeten dit eenvoudiger gaat in een minder luxe omgeving.
Ik ga vanavond eens een verder plan maken en kom vast terug met nog meer vragen.
Hahaha grijs op reis, nee hoor juist in Patagonia vind je juist heel veel jonge mensen, maak je daar maar geen zorgen over. Als je echt midden-eind december pas in Puerto Madryn bent zijn de walvissen weg en dat is natuurlijk wel de hoofdattractie.
Ik ben vorig jaar zelf met de Tren Patagonico gegaan van San Antonio de Oeste naar Bariloche. Echt een super ervaring alsof je een paar honderd jaar geleden terecht bent gekomen! Helaas was het vrijdag de 13e (echt waar) en hield de trein ermee op en moesten we een paar uur wachten in de middle of nowhere! Maar ik had het niet willen missen, die ouderwetse trein met die kleine slaapcoupés, 's nachts kijkend naar de mooie sterrenhemel en eten in de ouderwetse restauratiewagon. het is trouwens wel goedkoper dan de bus…
En excursies kun je altijd ter plekke boeken in je hostel/hotel. Is altijd wel plek, maar dat is mijn ervaring.
Navimag vaart nog steeds (opnieuw) van Puerto Montt naar Puerto Natales (Chili) en vice-versa.
Wel met een herschikt vaarschema en niet langer met de Amadeo I (schripbreuk), maar met hun ferries Evangelistas of Edén. Prachtige route !
Haha, je hebt gelijk hoor, over die leeftijden. Maar een gemiddelde leeftijd van 56-58 vind ik toch best hoog. Meestal ben ik (1 van de) oudste(n) als ik onderweg ben…
70 plussers kunnen nog vitaler/ avontuurlijker als ik zijn, dus beetje vooroordeel is het wel. Maar ik ga toch mijn eigen plan maar trekken.
Heb de trip iets vervroegd en ticket vanmiddag geboekt.
Heen op 23 november en terug op 24 december, in die periode moet toch een leuk tripje in elkaar te zetten zijn en op tijd voor de walvissen.
Overigens weet dat ik nooit in groep reis … Niet zozeer omwille van mogelijke leeftijdsverschillen, maar vrijheid is me lief. Groepsreizen gaan meestal te snel …
Dan moet je wel zorgen dat je meteen naar de walvissen gaat, want vorig jaar op 6 december was er nog maar 1 walvis met jong. Ze waren erg vroeg weg, ze doen waar ze zin in hebben
Gelukkig heb ik het een aantal jaren geleden wel mee mogen maken dat ze nog net niet bij je op schoot kropen in de boot, zoveel waren het er. Dus ga echt zo snel als je kunt, je weet maar nooit.