Ik vertrek in oktober voor 6 weken Aus. en 6 weken NZ. Reis met Camper. Wie kan mij adviseren over aanschaf navigatie (2e hands hier in NL) met kaarten voor deze twee landen? Ik heb mijn Ipad (Wifi) mee. Kan ik daarmee ook navigeren?
Peter.
Ik vertrek in oktober voor 6 weken Aus. en 6 weken NZ. Reis met Camper. Wie kan mij adviseren over aanschaf navigatie (2e hands hier in NL) met kaarten voor deze twee landen? Ik heb mijn Ipad (Wifi) mee. Kan ik daarmee ook navigeren?
Peter.
Wij zijn vele malen down under geweest geheel vertrouwend op kaarten (Hema voor Australia) Je hebt helemaal geen navigatie nodig imo. Wat je ook beslist je kan echt niet zonder een map.
Zoals Yeehaw al zegt, geen navigatie nodig, wel Hema kaart. Tenzij je van plan bent heel veel in gote steden te rijden. Maar wie zou dat willen.
Groet, Willem, (120.000 kilometer Australië zonder navigatie maar mét Hema)
PS. Tenzij je alleen gaat of erg lui bent natuurlijk en je steeds na 100, 200, 300 kilometer wilt horen dat je een keer links of rechts moet. En echt, Yeehaw zei het al, de kaart is het belangrijkst!
Kijk of je Navigon kan downloaden, het is gratis ( voor OZ ) en werkt goed.
Ik weet niet of het werkt op Ipad, op Samsung Galaxy 1 werkt het prima!
Overigens, ik heb geen kaart voor NZ gezien. Australie is zeer gedetaileerd. Met alle nuttige plaatsen ( “Maccas” en Petrol stations ).
Ik gebruik het veel om snel van A naar B te rijden in Melbourne area.
Hoi Hans,
Net wat ik dacht, in steden en buitewijken lijkt het me heel makkelijk. Geeft het systeem ook de gradaties in wegen aan, zoals de Hema kaart waar je voor 99% zeker kunt zijn wat een asfaltweg, een goede gravelroad of een track is? Dat is als je van de highways af gaat wel heel belangrijke informatie.
En ik zag op de website van Navigon wel een app voor Ipad maar die kost 65 dollar. Waar haal je de gratis versie vandaan?
De versie heb ik via de google store ( App store ) van mn Android telefoon gehaald.
Gedownload en daarna in de geinstaleerde App de kaart van Australie gedownload.
Dit is ongeveer 2 gig max. Je kan nadat de kaart geinstaleerd is het systeem gebruiken met je GPS.
Ik weet niet of je hiervoor in Australie moet zijn voor deze te downloaden maar verwacht dat de google app store internationaal is…
Ik weet dat Navigon voor Samsung gebruikers gratis is!
Ik vind de kaarten erg gedetaileerd en vergelijkbaar met Tomtom of Route66, maar ervaring met gravelwegen en dit navigatie systeem heb ik nog niet opgedaan. Ik woon in Melb area dus vandaar.
Goede gradaties in wegen zijn er zeker.
Misschien als je google-d op dit systeem dat het internet nog wat ervaringen van gebruikers in OZ weergeeft.
Net nog even nagekeken maar ook voor NZ hebben we een uitstekende map van Hema
Inderdaad de Hema Kaarten zijn uitstekend en je hebt er vele van verschillende regio’s, heb je geen navigatie voor nodig.
In Australie overal te koop en in Nederland hier en daar ook maar is dan nogal prijzig.
Dank voor al jullie reacties. Mijn conclusie is dat de kaarten van HEMA maps voor zowel Aus. als NZ het beste is en dat ik ze qua prijs het beste in deze landen kan kopen.
Voor de voorpret heb ik de kaarten al graag in NL. Met zo’n dure reis zullen die extra kosten toch niet onoverkomelijk zijn? Ik ben een kaartenfreak dus koop ook nog andere kaarten ter plaatse.
Nou Yeehaw, de gemiddelde reiziger kan met Google Maps en andere digitale kaarten ook al heel veel voorpret hebben. En met de dure dollar valt alles toch al tegen. En niet alleen alle kleine beetjes helpen, alle kleine beetjes worden ook een flink bedrag op een wellicht studentenbudget. Ik denk dat Peter in elk geval een wijs besluit heeft genomen door geen navigatie aan te schaffen of te vertrouwen op de kaart die hij van de verhuurder wellicht mee krijgt.
Nou, vooruit dan maar ![]()
http://maps.travelmate.com.au/MapMaker/MapMaker.asp?TM_Page=Mapmaker
ook ik zeg: Hema map.
Andere tip voor je telefoon & Ipad: Telstra heeft het beste netwerk (is niet de goedkoopste maar wel het beste bereik!!). Vaak hebben ze een deal dat als je bv $30 prepaid oplaad je $250 bonus credit krijgt, dat je ook internationaal kan gebruiken. Voor internet hier hebben we een wifi sticky ook van Telstra. Gewoon prepaid, dus ineens is er (bijna) overal internet. ![]()
Altijd HEMA maps gekocht en blijf kopen (voorpret). Ook Google Earth/Maps maakt deel uit van mijn voorbereidingen.
Vorig jaar mijn TomTom meegenomen met de kaart van OZ en NZ erop. De instelling voor waarschuwen voor onverharde wegen aangezet. Wij zijn, doordat ook op de “binnenwegen” de max snelheid 100 km is (tenzij anders is aangegeven), veelal niet via de hoofdwegen weg naar de volgende bestemming gereden.
Geen smartphone, dus geen ervaring ermee.