Nationale toilettenweek!

(origineel bericht op be-more.nl)

Nationale toilettenweek!

Beste bloglezers,

Het was deze week de nationale toilettenweek bij LIYO. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag heb ik in de ochtend toiletten gegraven, gebouwt en de daken van toiletten gemaakt. Waarom in de community nu opeens zo’n vraag aan toiletten is is de grote vraag maar wat moet gebeuren, moet gebeuren. De meeste toiletten die gemaakt moeten worden zijn van oude mensen die zelf bijna niet meer in staat zijn om te lopen en die dus hierbij wel hulp kunnen gebruiken. Het proces van het maken van toilet neemt ook nog de benodigde tijd in beslag. Als eerst moet er een gat van zeker twee meter worden gegraven, vervolgens bamboo worden gekapot als bodem, omdat dit niet kan rotten. Daarna moet vloer worden gemetseld, het gebouw er omheen worden gebouwd en als laatste moet het dak worden gemaakt. Doordat er lokale modder als cement worden gebruikt moet het eerst twee dagen drogen voor dat het dak kan worden gelegd en daarom kan je dus niet een toilet in één keer maken. Omdat er dus de benodigde toiletten moesten worden gemaakt zijn we druk bezig geweest de afgelopen week met het maken van deze toiletten en zijn we nog steeds niet helemaal klaar ermee.

Daarnaast heb ik afgelopen woensdag bloed gedoneert bij een lokaal ziekenhuis waar een Nederlandse tropenarts werkt. Samen met nog tien anderen vrijwilligers hebben we per persoon 450 milliliter gegeven. In totaal dus vier en een halve liter bloed waar zo’n tien kinderen mee geholpen kunnen worden. Het bloed doneren ging vrij soepel en de naalden waren allemaal veilig en schoon. Daarnaast was het een fijn idee dat een Nederlandse arts er bij was en we dus zeker wisten dat alles veilig verliep. Na het bloed prikken voelde iedereen zich wel enigszins moe maar na een nacht slapen en goed eten voelde iedereen zich weer helemaal goed.

Naast de toiletten maken heb ik deze week niet heel veel gedaan. Het OVC programma bestond uit alleen vrijdag een dorp bezoeken waar ze een tuin hebben opgezet voor weeskinderen. Aankomende dinsdag gaan we hier weer heen om te kijken of ze het serieus nemen. Dit klink heel erg flauw maar uit ervaring is gebleken dat vele dorpen de tuinen of andere activiteit om inkomsten te genereren niet serieus nemen. Als blijkt dat ze het serieus nemen dan krijgen ze gieters en kunstmest om de activiteit te ondersteunen en meer uit de moestuin te halen.

Dit weekend ben ik naar een concert geweest van “The Black Missionaries” de populairste band van Malawi. Samen met een aantal lokale members hebben we hier een ongelofelijk gave avond gehad en ons ontzettend vermaakt. Natuurlijk was de band volgens Malawiaanse gewoontes zeker een uur te laat maar dat heeft de avond zeker weten niet verpest. Aankomende week zal ik meer bezig zijn met mijn eigen office, OVC. Ik kijk hier ontzettend naar uit omdat tot nu toe er nog niet heel veel van gekomen is maar ik denk dat aankomende week ik er meer van zul gaan zien. Dat was het dan weer voor de afgelopen week, ik ga met frisse moed de volgende week tegenmoet!

Liefs Hessel

(origineel bericht op be-more.nl)