22-08 en 23-08

(origineel bericht op be-more.nl)

22-08 en 23-08

22-08

Ik ben vanmorgen met Joyce begonnen aan de watertank bij het ziekenhuis. Toen we aankwamen bij het ziekenhuis keek iedereen nogal verrast. Niemand was voorbereid. Ze wisten nog niet eens waar de waterput ging komen. Typisch Afrikaans. Gelukkig had Anthony er dit weekend wel voor gezorgd dat de stenen en het cement klaar lagen. Ze hadden besloten waar de tank moest komen. Deze plek was alleen wel op een totaal andere plek als waar de berg stenen lag. Joyce en ik gingen daarom eerst maar eens stenen verslepen. Eerst een hele berg grote en vervolgens de nog grotere berg kleine stenen. Gelukkig werd er na ongeveer een uur stenen tillen een tweede kruiwagen geregeld. Terwijl wij ons in het zweet werkten waren de twee mannen begonnen met graven. Ook dit verliep in Afrikaans tempo; rusten, paar keer graven, bellen, rusten, paar keer graven, bellen enz. Nadat we de bergen stenen hadden versleept gingen we weer bijna huiswaarts. Eerst liet Augustien ons een van de weinige oorlogsmonumenten zien. Het was een graf voor de onbekende soldaten die gestorven zijn in de tijd van Idi Amin. Toen gingen we weer op de boda naar huis voor de lunch. Joy en Lisette waren begonnen met het pace project. Het pace project bestaat uit voorlichtingen over HIV en Aids. De eerste weken van het project bestaan uit vergaderingen. Zodat degenen die de vergadering bijwonen uiteindelijk voorlichting kunnen geven aan de community. Helaas verliep bijna alles in het luganda waardoor ze niet veel begrepen hadden en er niet zo over te spreken waren. Hier moet wat aan gedaan worden. Na het eten ging een deel van de groep readingclub doen en de rest het klaslokaal afschilderen. Ik heb de laatste vlekjes en uitlopertjes van de landkaart die Maaike en ik gemaakt hebben weggewerkt en nog wat letters van het alfabet ingekleurd. 'S avonds aten we voor het laatst met Tin erbij. Hij is een Amerikaan die hier voor twee jaar als vrijwilliger werkt. Hij is hier nu een jaar en heeft ons hier wegwijs gemaakt. Hij heeft al erg veel gedaan voor de community. Hij heeft ook de speeltuin bij de school gemaakt. We hebben vandaag ook de verjaardag van Rita (lokal volunteer) en haar zoon Jonathan gevierd. We hadden twee bananencakes gekocht in Masaka. Ze waren zeer blij verrast.

23-08

Maaike en ik hebben vandaag stoves gemaakt. We hebben in totaal vier ovens gemaakt. We werden met de boda boda bij het eerste huis gebracht Het was een gezin met drie kinderen. We moesten eerst gras klein hakken en het vervolgens mixen met de modder zodat deze steviger zou worden. Ik mocht het geheel op blote voeten door elkaar stampen. We maakte grote ballen van de modder en gooiden deze vervolgens op een berg waar twee bananenboomstengels in staken. Deze worden wanneer de modder hard is verwijderd zodat daar de pannetjes kunnen staan. Ik blies nog wat ballonnen op voor de kinderen en toen gingen we op de boda naar het volgende adres die vlak bij lag. Bij een van de vier adressen kregen we twee grote stengels suikerriet als bedankje voor het zware werk. Thuis hebben we lekker onze voetjes geschrobd in het zonnetje, die de hele dag scheen! 's middags hielp een van de vrouwen uit de community mij met het afmaken van mijn rietje mandje. Ik ben helaas nog niet op de helft. Toen we allemaal weer thuis waren werden we op jiggers gecheckt. Dit zijn kleine beestjes die zich verstoppen in het zand en zich onder je huid nestelen. Deze vormen vervolgens een wit dun wormpje. Dagscore: Niek 1 kleine jigger, Lisetter 1 hele lange jigger, Olivier vijf jiggers. De dochters van Anthony hebben deze vakkundig met een naald verwijderd door een stukje van de huid weg te halen. Hopelijk loop ik ze gedurende mijn laatste twee werkdagen hier niet meer op…

(origineel bericht op be-more.nl)