(origineel bericht op be-more.nl)
Het begint al aardig te wennen
Het is niet te geloven hoe snel je went aan deze armoedige omstandigheden. Ik kan er al van genieten als ik water heb opgewarmd en dat over me heen kan gooien. Ook de latrine went, hoewel ik er in het donker niet graag naartoe ga. Ik herinner mij een verhaal van een oud collega die in Afrika op de latrine zat en verrast werd door een vleermuis die eruit vloog. Ik moet hier elke keer aan denken als ik de latrine bezoek.
De afgelopen week hebben we geholpen bij de examens op het schooltje? De kinderen zijn echt zo schattig en ze vliegen op je af als je eraan komt en zingen dan hi Teacher, how are you?
We hebben met worldmappers ( dit zijn jongelui die via Be More een soort werkvakantie hebben en alle projecten bezoeken en meehelpen) eucalyptusplanten geplant en klei ovens gemaakt. Heerlik met de blote voeten in de klei stampen. De ovens worden gemaakt van de aarde die ze hier uit de grond halen gemengd met zand. De stammen van banenbomen worden gebruikt als mal en voor de schoorsteen. De vrouw des huizes heeft van te voren les gehad over de materialen die gebruikt worden. Ze moet ook meehelpen zodat ze weet hoe de oven de volgende keer gemaakt moet worden. Ze gaan na ongeveer 2 jaar kapot.
Toen we bij het healthcenter kwamen om babys te wegen, was het helaas gesloten omdat de moslims suikerfeesten hadden. Nou dat hebben we geweten, wat een lawaai overal en vooralmin de nacht wordt er veel lawaai gemaakt. Niet alleen door de moslims maar ook door de christenen.
Het is nu weer weekend, ik heb een hotelletje in Masaka en gelukkig is het vanmiddag mooi weer geworden. Vanmorgen heeft het de hele ochtend geregend. Als het regent ligt het leven hier stil, dus om 10 uur zijn we gestopt met werken en ben ik met Timo gaan lopen naar de verharde weg, alwaar we gelukkig een boda konden vinden die ons naar Masaka bracht. In plaats van 1000 shilling (30 cent) hebben we hem 2000 gegeven omdat hij een van de weinigen was die door de regen wilde rijden.
Nu ben ik in een Europees restaurante met internet, ik moet nu afsluiten omdat ik voor het donker in het hotel moet zijn en de boda drivers regelmatig verdwalen.
Maandag gaan we bespreken waar het donatiegeld aan besteed gaat worden.Dankzij jullie gulle giften kan er weer iets extra,s opgezet worden.
tot de volgende keer