Nairobi is ook een bezoekje waard

Nee dat is dan niks voor mij, ik slik al omeprazol voor m’n maag, scherp, pittig eten en drinken kan ik niet!
Ik heb in het Serena (ook van Indiers) gegegeten in Dar es Salaam, ik dacht dat ik doodging, zo spicy.
De waitress zag dat ik haast niks had gegeten en zei tegen mij
You didn’t eat the food, I feel bad, I will compensate.
50 procent van de prijs werd er afgehaald!! Kan ook alleen maar in Afrika. ik zie dat in een Nederlands restaurant niet gebeuren…

Militant gunmen stormed a shopping mall in Nairobi on Saturday killing at least 25 people, including children, and sending scores fleeing in panic from shops and restaurants onto the streets, according to witnesses and the Red Cross. http://www.reuters.com/article/2013/09/21/us-kenya-attack-idUSBRE98K03V20130921

Hoi Matata,
Ik zag dit net op het nieuws, grote aanslag waarschijnlijk door Al-Shaabab in West-Gate winkelecentrum.
Heel tragisch…

Eén schutter betrokken bij de schietpartij in het winkelcentrum Westgate in de Keniaanse hoofdstad Nairobi is gearresteerd door de Keniaanse politie. Dat meldt persbureau AFP. Het winkelcentrum werd aan het begin van de middag belaagd door gewapende mannen die het vuur openden. Het gaat mogelijk om een terroristische aanval van de Somalische extremistische islamitische beweging al-Shabaab. De politie en het leger proberen de aanvallers uit te schakelen. Het Rode Kruis meldt ten minste 22 doden.

[ul]

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2013/14/4/11/20130921155055/media_l_1861691.jpg

© ap.

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2013/10/15/3/20130921155055/media_l_1861668.jpg

© ap.

[/ul]

Een Nederlandse ambassademedewerker was met zijn gezin aanwezig in het winkelcentrum toen de schutters het vuur openden. Ze bleven ongedeerd. Het is niet bekend of er nog meer Nederlanders in of bij het winkelcentrum Westgate zijn. Het centrum is populair bij expats in Nairobi. Volgens ambassadeur Joost Reintjes zijn er ongeveer 4000 Nederlanders die zich bij de ambassade hebben geregistreerd. De meesten wonen in Nairobi.

De Nederlandse ambassademedewerker en diens vrouw zaten op een terras in het winkelcentrum toen de aanval losbarstte, vertelt Reintjes. ‘Volgens onze medewerker is er geschoten en met handgranaten gegooid. Ze hebben een half uur, samen met de andere aanwezigen, op hun buik gelegen en konden toen ontsnappen.’ Of er nog Nederlanders in het winkelcentrum zitten, weet hij niet. ‘Er is nog veel onduidelijk, we horen verhalen over een gijzeling, maar dat kan ik nog niet bevestigen.’ De ambassade ligt op 10 minuten rijden van het winkelcentrum.

Hevig vuurgevecht, mogelijk gijzeling
Gewapende agenten hebben bezoekers van het winkelcentrum naar buiten gestuurd. Getuigen spreken van een hevig vuurgevecht, explosies en rook. Mogelijk is er met granaten gegooid. Mogelijk hebben de aanvallers mensen gegijzeld. In ieder geval één ander winkelcentrum is uit voorzorg gesloten.

De aanval is nog bezig, de politie speurt de winkels af naar daders en wordt bijgestaan door het Keniaanse leger. Er zijn nog geweerschoten te horen. Getuigen zeggen vijf mannen met Kalasjnikovs te hebben gezien. Het incident leek volgens hen meer op een aanval dan een roofoverval. Volgens een politieagent begonnen de mannen willekeurig te schieten.

Het gaat mogelijk om een terroristische aanval van de Somalische extremistische islamitische beweging al-Shabaab. Volgens een ooggetuige zeiden de schutters voordat ze het vuur openden dat moslims snel moesten vertrekken en dat ze het hadden gemunt op niet-moslims. ‘Ze zeiden dat moslims moesten opstaan en weglopen. Zij waren veilig, niet-moslims waren het doelwit’, zei hij.

Het Somalische en Keniaanse leger werken sinds 2011 samen aan een offensief tegen de islamisten. Al-Shabaab heeft gedreigd met aanvallen.

[ul]
[/ul]

Al Shabaab heeft ondertussen de verantwoordelijkheid voor de aanval opgeëist. Het dodental staat op 39 personen. De gevangen genomen man is overleden aan zijn verwondingen.
Vreselijke gebeurtenis! Niet alleen voor eventuele Nederlanders die zich binnen zouden bevinden, maar natuurlijk voor alle getroffenen!

Sent from my LG-P990 using Wereldwijzer

Hebben de Nederlanders die bij de amabassade geregisteerd staan bericht van hun gehad op zaterdag?
Mijn vader woont praktisch naast West Gate (zelfde straat, twee gebouwen er tussen) en zegt dat hij niets gehoord heeft (hij is wel geregistreerd en had een paar weken geleden een smsje met een waarschuwing voor een aanslag). Hij is nu (en zaterdag ook al) in Nederland, maar ik had hem aangeraden om dat even bij de amabassade te melden en ben ook heel verbaasd dat ze geen berichtje zouden sturen of contact zoeken met iemand die zo dichtbij woont.

Ik heb verschillende smsjes van de Nederlandse Ambassade gehad. Dus ze zijn wel verstuurd. Maar ik moet zeggen dat mijn Safaricom simkaart in Nederland niet werkte, dus dat ik me voor kan stellen dat hij als hij in Nederland niets ontvangen heeft… Of heeft hij zijn Nederlandse nummer bij de ambassade geregistreerd staan?

Sent from my LG-P990 using Wereldwijzer

Nee, zijn Safaricom, maar ik bedenk met net dat hij eerder vorige week ook al problemen mee had, dat iemand hem probeerde te bellen en dat niet werkte, weet niet of dat Safaricom of Nederlandse nummer was…

Hallo Andres de sms zijn via SMS info verzonden alleen die van 23-9 was direct van de ambassadelijn.

SMSinfo is een service van Safaricom voor sommige smsjes die vanuit NL verstuurd worden en daar staat ook geen nummer bij.

Ik vermoed dat de eerste via dat system zijn verzonden alleen ide van 23-9 was direct van de ambassade.

westgate shopping-centre is gedeeltelijk ingestort

http://www.google.de/imgres?client=ubuntu&hs=JTP&sa=X&channel=fs&biw=1920&bih=884&tbs=qdr:d&tbm=isch&tbnid=aFwgtROhlGfOLM:&imgrefurl=http://www.theguardian.com/world/video/2013/sep/25/westgate-shopping-centre-collapsed-smoking-video&docid=gy-KZbUf0ddsgM&imgurl=http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/audio/video/2013/9/25/1380141576202/Westgate-shopping-centre--016.jpg&w=640&h=360&ei=7rhDUsrrD4iw4QSh04G4DQ&zoom=1&iact=rc&dur=490&page=1&tbnh=136&tbnw=240&start=0&ndsp=40&ved=1t:429,r:5,s:0,i:103&tx=160&ty=53

of het nu soldaten, politie of politici zijn het zijn toch allen rovers
wat moet de gewone keniaan er toch wel niet van denken

http://www.reuters.com/article/2013/10/20/us-kenya-attack-looting-idUSBRE99J08J20131020

http://www.zoomin.tv/site/video.cfm/lang/nl-nl/video/535525/refer/corporatenl/adt/vast2.0lin

een fijn voorbeeld

Murugi , ik had daar op 4/10/2013 al melding van gedaan onder de titel “bittere pil”.

sorry had het niet gezien waarschijnlijk door koptekst van bittere pil

kenyatta sprak op kenyatta-day over de geschiedenis dat de kolonisten het gevaar voor kenia was toenmaals
dat was toen natuurlijk ook zo

maar hedendaags komt het gevaar voor kenia toch meer van binnenuit het land zelf

http://www.citizennews.co.ke/news/2012/local/item/14428-president-kenyattas-speech-on-mashujaa-day

Hallo Tijl en Murigi Op de CCTV beelden zijn een paar soldaten te zien met een plastic tasje wat nog niet eens vol is. Dus de reactive dat het om water en misschien wat te eten is lijkt me heel reel.

Murugi waarom altijd negetief en niet over de mensen die zonder nadenken daar zijn gaan helpen. Kijk eens wat de voorzitter van het Rode Kruis persoonlijk heft gedaan en met hem de vele anderen die zowel bloed hebben gedoneerd geld gezonden en meer van deze zaken die zich rond de hele situatie hebben afgespeeld.

Ik zie de voorzitter van het Rode kruis in NL of B nog niet zo vlug in de voorste linie staan.

Heren ik was op het moment van de explosive juist bij de West Gate en ik kan je vertellen de hulpverlening optimaal was alsook de beveiliging er kon geen muis is of uit elke bekende doorgang was potdicht afgesloten. Dus vraag ik mij ook af hoe kan je 50 TV’s en 150 laptops vervoeren zonder dat iemand het ziet als elke wagen die in of uit ging werd gecontroleerd zelfs de wagen van de minister werd nagekeken.

Maar dat is helaas geen nieuws wat mensen intresseert.

Groet Keeska

dat velen bloed hebben gedoneerd en op een andere manier hebben geholpen
alle lof daarvoor !!
dat zie je vaak bij grote lokale of nationale rampen

maar een ieder weet ook dat in geval van chaos slechterikken hun kans grijpen
enkele juweliers shops waren grotendeels geplunderd

Murugi dat is niet alleen in Kenya maar je weet ook dat er ook mensen zijn die een winst via de verzekering willen maken.

Wanneer je in West gate was en daar heb rond gekeken dan heb je waarschijnlijk ook gezien dat de getoonde collectie niet zo groot en voor het grootste gedeelte fake was de goede stukken kwamen altijd uit de safe.

Maar dat doet niets af aan het feit dat de pers alleen oog heft voor het negatieve nieuws want positief nieuws is niet zo populair.

Ik heb nog nooit in een krant iets zien staan hoe Kenyanen zich in spannen om onder elkaar voor de mensen rond hun te zorgen.

Afgelopen week was ik bij de kapper en daar lag een lijst om in te schrijven voor een operatie die iemand moest ondergaan en de familie had geen geld.

Het waren 4 a4 pagina’s die al vol waren geschreven met bedragen varieerend tussen de 50 Ksh en 100 Ksh en wel van verschillende tribes die hier samen leven en op deze manier voor elkaar zorgen ook dat is een part van Kenya maar helaas komen deze zaken nooit in het nieuws.

dat onderlinge ondersteuning gebruikelijk is kan ik wel onderschrijven
ook bij overlijden van iemand heeft men donatie lijsten waarop men dit soort bedragen doneerd

maar dietstal/corruptie gebeurd vaak door personen die hun macht misbruiken
of door personen die geen uitweg uit de armoede kennen

Sorry Murugi maar dat is niet alleen in Kenya of Africa maar ook in Europa al is het meer verborgen en hier zo heerlijk open.

Denk even aan de geode baantjes die de politici in Nederland na hun loopbaan krijgen en de corruptieschandalen van de laaste jaren.

ja dat het overal gebeurd weet ik
maar dit is nu eenmaal een kenia forum en dan spreken we vooral over kenia

maar u denkt toch niet dat de soldaten een flesje water en een half broodje in die plastic tas meedroegen ?

over dat politicie voor zichzelf leuke baantjes creeren hoeven we niet te discusieeren
dat ben ik met u eens dat doet men wereldwijd en of het nu linkse of rechtse politici zijn
het rottige is dat de armsten in de samenleving veelal de klos zijn

Oke Murugi we zijn hier op het Kenay forum maar laten we dan ook positief zijn en niet altijd het negative naar voren brengen want dat kan niet helpen.Ik denk vooral aan de uitlating over Nairobi als Nayrobbery ook als de bezoeker nooit in Nairobi is geweest en dan dit in zijn eigenland gebruikt als hij over Kenya praat.Zeg niet dit het niet zo is want ik or dit regelmatig wanneer ik in NL ben en dan van mensen die nog nooit in Kenya geweest zijn maar wat wilde verhaaltjes hebben gehoord van iemand die in Mombassa in een resort vakantie heeft gevierd en dus nu exaxt weet hoe het leven in Kenya is.Sorry ik woon hier nu al 10 jaar constant en ik kan niet zeggen dat ik nu weet hoe heel Kenya leeft want ik leer nog elke dag nieuwe dingen.