Wederom een vraag…pff wat komt er toch veel kijken bij het boeken van je vakantie!
Wij willen 2x gebruik maken van de nachttrein: van Ayutthaya naar Chiang Mai en van Bangkok naar Sura Tani.
Nu begrijp ik dat in de tweede klas je tegenover elkaar zit op een bankjes en dat dit 's avonds omgezet wordt naar 2 bedden boven elkaar. Bovenbedden blijken erg smal te zijn. Kun je ook 2 onderbedden boeken? Of zit je dan niet meer bij elkaar in de trein?
En als ik de trein van 19.45 boek, heb ik dan nog enigzins de kans om Ayutthaya bij zonsondergang te zien of moet ik dan voor de trein van 21.00 gaan (wat weer ten kostte gaat van mijn eerste dag in C.M.)
Je kunt eerste klas boeken dan heb je je eigen coupe samen en sommige hebben dan de bedden boven elkaar maar er zijn er ook waar je dan naast elkaar ligt.
Bij rweede klas lig je boven elkaar je kunt wel 2 bedden naast elkaar krijgen maar dan zit het gangpad er tussen
Hier kun je boeken is de site vd thaise spoorwegen
Treintickets kunnen vanaf 60 dagen voor de reisdatum geboekt worden. Omdat 1e klasse compartimenten vrij beperkt zijn, zijn deze ook altijd snel volgeboekt.
Sowieso, als je in juli/augustus aan bepaalde data vastzit, kan je je kaartjes op populaire routes het beste van tevoren reserveren, ook voor de 2e klasse. Anders heb je kans dat de trein is volgeboekt.
Zoals Baco aangeeft zit er in de meeste gevallen een gang tussen als je in de 2e klasse voor 2 lower sleepers kiest. Maar dit is niet het geval op treinnummer 13 van Bangkok (via Ayutthaya) naar Chiang Mai. Bij deze trein is de indeling iets anders, en lig je in de 2e klasse met een kleine tussenruimte ook naast elkaar (zie foto). Dit zijn een soort compartimenten met 2 upper en 2 lower sleepers, alleen is er geen deur om af te sluiten.
Ik hoef niet langs elkaar te slapen (kunnen we de hele vakantie nog). Maar wel graag bij elkaar (boven/langs). Ik begrijp dat als je 2 lowerbeds neemt je niet bij elkaar zit (maar bij een vreemde). Ik denk dat ik het er dan gewoon op waag en een lower en upperbed boek.
Ik heb een paar weken geleden in trein 13, 3 lower beds geboekt (we gaan in totaal met 3 vriendinnen op reis) in 2de klasse… Het kan dus zijn dat we dan in 2 verschillende “coupés” liggen aangezien we met 3 zijn? (Gelet op de foto die je bijvoegde)
Dat zou idd goed kunnen…maar in Thailand kan je het nooit 100% zeker weten… Er zijn maar weinig treinen met de indeling zoals op de foto, dus mochten ze een andere trein inzetten, dan kan de indeling anders zijn. Dit is Thailand !