Ervaringen nachttrein naar het Noorden

In juni ga ik voor het eerst een reis door Thailand maken. Ik ben informatie aan het zoeken over het boeken van de nachttrein van Ayutthaya naar Chiang Mai…
Wie heeft hier ervaring mee en waar kan je tickets boeken?

Nou je kan al tervoren tickets boeken in Bangkok( Hualamphong station) en opstappen in Ayutthaya !
In het station kan je aan de kiosknummers 15-22 treintickets kopen van tervoren !(ff nog zeggen dat je daar dagelijks terecht kan van 08:30-16:00.
Je kan een trein (nummer 1) nemen van 19:45 in Ayutthaya en aankomen s’anderdaags om 08:15 in Chiangmai.
Deze slaaptrein vertrekt om 18:10 in Bangkok,wel zien dat je op de juiste trein zit in Ayutthaya,Mandy!! (controleer je treinticket !!)
Er is ook nog een trein die vertrekt (treinnummer 13*) vanuit Bangkok om 19:35pm en aankomt in Ayutthaya 21:01pm.
Deze trein komt dan s’morgens aan in Chiangmai zo rond 10 uur.
Hieronder een voorbeeld van een treinticket (links onder special express zie je de treinnummer 35 staan)

http://www.seat61.com/images/Thailand-train-ticket.jpg

1 like

Wederom een zeer goede uitleg van Georges.
Mag ik m aanvullen met;
-Kies tweede klasse met airco, dit is de gezelligste.
-Probeer een onderbed te krijgen, deze zijn net iets breder en je hebt geen last van het licht in de coupe.
-Neem zelf wat te eten mee zowel op de heen als de terugreis, het eten in de trein is niet altijd even goed.

1 like

In november heb ik een avond van te voren een kaartje gekocht op het station van Ayutthaya. Ik was alleen dus misschien scheelde dat. Een uur voor vertrek kon ik nog een lower bed krijgen in plaats van het upper bed wat ik per ongeluk genomen had.
Op de ochtend van vertrek kwam ik 2 meisjes tegen die de middagtrein namen omdat volgens de website waar zij een paar dagen van te voren geboekt hadden meldde dat alle nachttreinen vol zaten.

1 like

Ontzettend bedankt voor de snelle reacties hier kunnen wij zeker mee uit de voeten!

Het kan zijn dat de nachttreinen vol zijn in het weekend of op één of andere feestdag in Thailand.
Meerdere mensen plannen dan die periode een uitstapje of gaan met hun hele gezin terug naar hun thuisbasis.(Isaan,het noorden)

Een bovenbed is ook niet heel erg. Ik kon geen lower bed krijgen maar voelde me boven eigenlijk net iets veiliger en meer afgeschermd. Alleen was de airco erg koud dus ik was blij met m’n fleece jas als extra deken.

Foto’s en filmpjes van de klassen vind je op www.seat61.com, evenals tijden en prijzen.

Ik zit een beetje in dezelfde situatie, mijn vader en ik hebben hebben al online kaartjes geprobeerd te kopen, maar het lukt niet echt. Wij komen 23 juli aan in Bangkok en moeten dan kaartjes hebben voor woensdag 31 juli, om van Ayutthaya naar Chiang Mai te reizen, maar als ik dit zo lees, moet het ook lukken als wij de kaarten in Bangkok kopen voor de 31e?

Dat moet zeker lukken,bouwer!! zie post nr2

Hoi brouwer,
Wij zijn naar het station gegaan en hebben daar gewoon kaartjes kunnen kopen.
Haal ze wel gewoon bij de loketten die hier boven zijn aangegeven want wij informeerden bij een info balie en werden we gebracht naar een soort reisbureautje ofzo die ons wel 4 keer zoveel wou laten betalen!

Ik ga 26e naar Bangkok, na een dag of drie/vier willen we de nacht of dagtrein pakken naar chiang mai. Is het aan te raden om zo snel mogelijk die tickets zien te bemachtigen? Dagtrein zie je neem ik aan veel meer, maar je verliest natuurlijk wel een dag ten opzichte van de nachtrein (zou ik alsnog weinig slapen, maar nachtje doorhalen kan ik wel). Wat zouden jullie me aanraden? Is er tijdens de nachtrit ook nog heel veel te zien door het raam? :slight_smile:

De nachttrein heeft onder bedden met raam, en boven bedden zonder raam. Zie www.seat61.com voor foto’s en filmpjes van hoe die treinen er van binnen uitzien, kijk even naar de verschillende klassen.

[video=youtube_share;gHjZ7Vpafx4]http://youtu.be/gHjZ7Vpafx4[/video]

Dus als je persé een raam wilt, zou ik snel boeken. Het treinstation ligt ook in het leuke China Town dus kun je meteen daar even rondstruinen nadat je je kaartje hebt geregeld.
Ik nam de nachttrein van Bangkok naar Nong Khai, die er twee uurtjes korter over doet dan naar Chiang Mai. Ik had een bovenbed (onderbedden waren al uitverkocht). Eerst vond ik dat jammer, maar later was ik blij want het voelde toch net ietsje veiliger boven, als ik beneden had geslapen had ik wel wat onrustiger gelegen, het idee dat mensen toch even gauw langs je gordijntje een graai kunnen proberen te doen of naar je loeren. :biggrin:
Mijn backpack zat met een fietsslotje vast aan een rek in de trein naast mijn bed. Daar zijn grote rekken voor waar je ze in kunt leggen of zetten, dichtbij je bed. Mijn waardevolste spullen had ik om mijn lijf (moneybelt) en bij me in mijn lakenzak, of in mijn kussensloop waar ik op sliep.
De airco stond onwijs koud, ik was blij dat ik mijn fleece trui bij de hand had.
In het begin waren de bedjes nog niet uitgeklapt en opgemaakt, dus zat ik nog beneden op een bankje, met uitzicht uit het raam naar de donkere stad. Even later kwamen mannetjes die bedden opmaken (daarvan zijn filmpjes op seat61 of youtube) en was het wel de bedoeling dat ieder naar z’n eigen bed ging, dus natuurlijk niet meer beneden op andermans bed zitten als ik boven een bed had.
De trein klapperde nogal, soms leek het alsof we zouden ontsporen, dus het duurde wel even voordat ik in slaap viel.
's Ochtends was het al vroeg licht, en bleken ook veel mensen van de benedenbedden al vertrokken te zijn (op andere haltes uitgestapt), en die bedden weer omgeturnd te zijn tot banken. Dus toen heb ik nog urenlang op een leeg bankje naar landschappen kunnen kijken. Wat uitzicht betreft heb ik dus niet het gevoel dat ik nou heel bijzondere dingen gemist heb. Groen, groen en nog meer groen. :slight_smile:
Aangezien de trein naar Chiang Mai er nog twee uur langer over doet, neem ik aan dat je zeker een aantal uren daglicht hebt voor het uitzicht.
Ik vond de nachttrein dus prima; je spaart een nacht hotelkosten en je houdt een dag extra over om dingen te gaan doen / zien.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Goeie reis!

Super, nou dan zou ik idd voor de nachttrein gaan, dat was eigenlijk al mijn eerste ingeving =) Maar reis samen met een maat, dus moet nog wel ff overleggen, ik denk dat we er wel uitkomen :stuck_out_tongue:

Overigens schijnt vliegen ook goedkoop te kunnen… Maar da’s natuurlijk wel slechter voor het milieu en ik vond die nachttrein juist wel een hele culturele belevenis.

Ja, ik heb nog nooit een lange treinreis gemaakt dus dat trekt mij eigenlijk wel, kan altijd erna nog beslissen om het niet meer te doen, maar vind dat ik het gewoon geprobeerd moet hebben :slight_smile: Het lijkt me ook zo leuk om de meer ‘gewone’ thai te zien, leuk mensen kijken :slight_smile: