Wij willen per nachttrein van Bangkok naar Surat Thani en ik heb al gevonden waar ik via internet kaartjes kan kopen maar ik heb er toch ene vraag over. Wij willen 2e klas reizen.
Wij willen uiteraard boven elkaar slapen (dat is dan toch 1 compartimentje met z’n tweeën?)en nu moet je een keuze maken uit een upper of lower berth. Is het dan verstandig om 1 upper en 1 lower te selecteren?? Hoe werkt zoiets?
Aangezien hier bijna niemand meer reageerd zal ik een poging wagen.
Heb zelf nog niet met de nacht trein gereist in Thailand.
Maar zoals je het beschrijft is het de identieke wijze waarop ik in Maleisië een trein rit heb gemaakt.
De 2e klasse zal zeer waarschijnlijk in houden dat je in een sleeperbus wagon ligt. Hier zullen een 20 tal bedden zijn met een gordijntje.
Dus geen eigen gedeelte.
Laat je dit absoluut niet afschrikken want wij hebben ontzettend genoten van onze reis op deze wijze. Wij waren de enige buitenlanders die tussen de locals lagen.
Wij zijn onlangs met de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai gegaan. We reisden 2e klas, met inderdaad één upper en één lower bed. Je hebt dan twee stoelen tegenover elkaar en dat wordt 's avonds een soort stapelbed. In totaal 40 mensen in de coupé, wij zaten met bijna alleen maar backpackers en juist bijna geen locals. Je bedje kan je van het gangpad afsluiten met een gordijntje, maar de lichten blijven aan waardoor het bed boven niet echt donker wordt. Beneden wel, en dat bed is ook wat breder. Kortom, wij lagen met z’n tweeen beneden halverwege de nacht omdat ik boven niet kon slapen
Als je een eigen coupé wilt moet je eerste klas reizen, dan zit je dus gewoon met z’n tweetjes volgens mij.
Alleen 1e klas is voor 2 personen met boven en benedenbed.
Anders is het zoals omschreven met ongeveer 40 personen met wel een keuze van boven en onderbed zoals omschreven.
Wat jij dus wilt (2e klas met 2 personen) kan niet.
Ik ben zowel naar Chiang Mai als naar Surat Thani met de trein geweest.
Ik hoef ook niet een apart iets voor ons tweeen. Ik weet dat de 2e klas met zo’n 40 man in een coupé is. Maar wat ik niet snap is dat je start met 2 banken tegenover elkaar. Daar kunnen in principe 4 mensen zitten lijkt mij. Op een gegeven moment worden van die 2 banken 1 bed gemaakt; is dat dan 1 onderbed?? Er boven wordt ook een bed uitgeklapt heb ik begrepen; dat wordt dan 1 bovenbed. Heb ik het goed zo? Betekent het dus dat niet alle ZITplaatsen benut worden? Als ik dus een boven- en onderbed reserveer, dan hebben we eerst die 2 banken samen en die worden daarna omgetoverd tot 2 bedden boven en elkaar??
Als ik een boven- en onderbed reserveer op de site dan horen die automatisch bij elkaar?
Het si vast heel simpel allemaal maar ja, eens is de eerste keer!
Allereerst de allerbeste wensen voor 2011 en een heel aangenaam en leuk verblijf in Thailand.
Mijn verwarring onstond door het eerdergenoemde (dat is dan toch 1 compartimentje met z’n tweeën?). Een compartiment voor z’n 2-en is namelijk 1e klas (met boven en onderbed).
Als ik je nu goed begrijpt wil je dus een upper en lower in de 2e klasse.
Dat wordt inderdaad zo gemaakt als jij het omschrijft.
Dus waar vier mensen kunnen zitten (maar vaak niet doen) wordt bij elkaar geschoven en wordt 1 onderbed. En daarboven wordt ook een bed gemaakt.
Let op dat je hetzelfde “bednummer” krijgt, dan lig je inderdaad bij elkaar.
Veel plezier met de reis, wij vonden het schitterend.
Wij zaten in de trein naar Chiang Mai op twee stoelen tegenover elkaar. Ze waren niet zo breed als in NL, dat het echt twee bankjes waren, maar meer 1,5 persoonsstoelen zeg maar. Het zitje is dus echt bedoeld voor 2 personen en niet voor 4.
Dit was dus naar Chiang Mai, ik weet niet of de treinen naar Surat Thani dezelfde zijn.
Hahaha, daar heb je een punt! Bij ons alleen backpackers in de trein en die zaten allemaal met z’n tweeen in zo’n zitje. Blijkbaar worden die andere twee stoelen dan niet verkocht ofzo? Of laten ze ons brede toeristen gewoon voor 2 stoelen betalen?
Nou bedankt ieder geval voor alle info.
Heb ook een mailtje teruggekregen van ’ thailandtrainticket’ waarin ze zeggen dat ze het je laten weten als je geen onder- en bovenbed bij elkaar hebben.
bij ons werkte dat prima. De tickets werden netjes in het hotel bij de balie afgeleverd. Wij waren zeer te spreken over de service. Een andere keer hebben we de tickets afgehaald op het station, werkte ook prima.
Die worden ook steeds dikker hoor, heb je gezien hoeveel Mac’s ze ondertussen in Bangkok hebben, er zit zelf een Burger King in het treinstation van Hualamphong.
Over de zitplaatsen, de plaatsen zijn voor 1 persoon en dat weet ik 100% zeker, er staan stoelnummers op je koopt dus samen 2 stoelen tegenover elkaar, daar maken ze een stapelbed van.
Voor de duidelijkheid, je kunt dus voordat ze het bed opmaken tegenover elkaar zitten, en daar kan en mag niemand bij komen zitten.
Tickets kun je vanaf 60 dagen van te voren online bestellen, is niks duurder dan ter plekker kopen.
Ik zou via internet een treinticket willen boeken voor de nachttrein van Bangkok naar Surat Thani. Maar ik zie dat je een hotel moet opgeven om de tickets te leveren. Wij komen echter rechtstreeks uit Cambodja. Kan je de tickets niet gewoon afprinten via internet?
weet iemand dit?
Alvast bedankt voor de info.
Ik zou de trein graag willen vastleggen, maar we moeten van Siem Reap naar Bangkok geraken en dan rechtstreeks door met de nachttrein naar Surat thani.
Ik weet echter niet of de weg van Siem Reap naar Bangkok nog mogelijk is door de overstromingen. Als dit het geval is, geraak ik nooit op tijd in BKK om de trein te nemen.