Wij gaan met twee personen in September 3 weken naar China. We hebben al veel uitgezocht en ook de info op dit forum is super handig! Bedankt!
Maar nu vragen we ons iets af: Als je een nachttrein neemt, hoe zorg je er dan voor dat je optijd je spullen pakt om bij het station eruit te gaan?
Want als je ligt te slapen…
Moet je zelf de tijd uitzoeken hoe laat je er bent en dan een wekker zetten? Of maakt een conducteur/conductrice je wakker?
Ik zou het leuk vinden de ervaring/tips van iemand te horen
Hallo!
Vorige maand heb ik zelf in de nachttrein van Beijing naar Baotou gezeten. Daar ging het zo dat je treinkaartje na vertrek wordt opgehaald door een medewerker. Dat kaartje wordt in een grote map opgeborgen, je krijgt zelf een ander kaartje ervoor terug.
Dezelfde medewerker houdt bij wie wanneer uit moet stappen en zorgt dat jij van tevoren dus wakker bent. Je krijgt je originele kaartje dan ook weer terug.
Erg goed geregeld vond ik wel!
Ow dat klinkt goed! Wij zijn twee jaar geleden in Japan geweest en daar was het treinverkeer (ook) super goed geregeld, maar in China dus ook! Heel erg bedankt voor je reactie!
Wij willen ongeveer de volgende route nemen:
Amsterdam, Beijing, Xian, Chengdu, Yuanshuo (Guilin), Hangzhou, Guangzhou, Hong Kong, Amsterdam.
Ik zou ook nog wel naar Wuyishan willen en dan misschien Hangzhou en/of Guanzhou laten vervallen… we weten nog niet precies hoveel dagen we overal willen blijven.
Sommige zeggen dat Dali ook echt een must-see is! haha, Te veel keus!
Wat is jouw top 5?
ps. Hardsleeper is goed te doen hoor ik van iedereen?!
Dat zijn beste afstanden… Nemen jullie ook binnenlandse vluchten of alles per trein? Dan ben je nl. aardig wat tijd kwijt denk ik. Ben je niet bang dat je alleen maar onderweg zal zijn?
Wij hebben in 18 dagen een rondje Inner-Mongolia / Shanxi provincies gedaan met begin- en eindpunt Beijing. Daar waren soms de afstanden al aanzienlijk…
Wij hadden een softsleeper, maar schijnt niet heel veel verschil te zijn met hardsleeper, de bedden zijn sowieso hard
Ik heb hooguit een uur of 4 geslapen, daarna maar van het uitzicht gaan genieten wat zeer de moeite waard was!
Leuk als je ons hier op de hoogte houdt van je voorbereidingen en de uiteindelijke reis!
Bedankt voor jullie reacties! Omdat ze zo veel willen doen in die drie weken is het plan om snachts te reizen… de meeste treinverbindingen tussen de steden die we willen bezoeken zijn er ook aan het eind van de avond. Maar ik kan nergens vinden hoe je in Dali kunt komen. Dat is wel belangrijk in onze overweging om hier naartoe te gaan. Maar op seat61 en op travelchinaguide krijg ik geen resultaat, Dali is niet bekend. Hebben jullie hier ervaring mee? En is Dali de moeite waard?
We moeten echt gaan schrappen, op deze manier moeten we 3 maanden ipv 3 weken! haha
En daarom is het voorbereiden al de halve reispret!
Van reisgenoten heb ik gehoord dat Dali zeker de moeite waard is! Ben er zelf nog niet geweest, maar ik ben er wel van overtuigd eens heen te gaan. Hoe je er kunt komen is mij daarom ook nog niet bekend, maar zou het ook erg graag te weten komen.
Dali kun je per bus bereiken. Het is ongeveer 5 uur met de bus vanuit Kunming. Na Dali is het een aanrader om verder voor te reizen naar het noorden, naar Lijang en Zhongdian. Persoonlijk vond ik die regio het mooiste van mijn reis door China.
Ook net terug van een vier-weeks reis. En idd. je wordt gewekt in de nachttrein. Ik vond de hardsleeper gezelliger. In de softsleeper slaap je achter een deur met vier man/vrouw. In de hardsleeper met zes in een couchette die grenst aan het gangpad. Ik vond dat veel gezelliger. Leuk contact maken , borrel drinken en pitten.
En dan Dali, Lijiang en zeg maar die contreien. Een verademing vergeleken met de steden. Met name de bevolking vond ik veel toegankelijker.
Okee het is in Dali en ook Lijiang toeristisch, maar ben je buiten dan is het ook gelijk 'platteland".
Trouwens een aanrader wat mij betreft, Yangshuo. Voor ons het laatste van de reis en daarbij “vrije dagen” dus relaxen, beetje in het centrum terrasjes pakken en wat slenteren langs de rivier en uiteraard het karstgebergte bewonderen. Hier op het land in tegenstelling tot Ha Long bay vietnam.
In Yangshuo kun je een show uitgevoerd op het water bezoeken. Zijn allemaal dorpsbewoners uit de omgeving, werkelijk honderden uitvoerenden.
optie 2
Beijing-Xian
Xian-Changdu
Chengdu-Guilin
Guilin-Yangshuo (maar 1,5 uur met de bus als ik Yangshuo travel guide mag geloven)
Yangshuo - Guilin
Guilin-Nanchang (als overstap om in Wuyishan te komen)
Nanchang-Wuyishan
Wuyishan-Suzhou
Suzhou-Shanghai
Shanghai-Hong Kong
En Dali…dat is echt VER! Ben je toen gaan vliegen?
Mocht je de grote wisseltruc niet helemaal doorhebben, dan wordt je gewoon door het personeel van de trein met een hoop kabaal en gebaren op het perron gezet inclusief bij behorende koffers…