Wij vertrekken op 10 oktober voor een 17 dagen durende reis naar Japan. Om onze tijd zo goed mogelijk te besteden en om de kosten te drukken dachten wij één nacht met de trein van Tokyo naar een andere locatie te reizen. Is dit mogelijk?
Op dit moment ziet onze planning er zo uit, maar we weten dus niet of we best ipv naar Koyasan te gaan vanuit Tokyo een nachttrein nemen naar bv. Hiroshima of iets anders dat ver op onze reis ligt.
Arrival Tokyo Airport 9.15u
Tokyo
Nikko
Tokyo - Koyasan
Koyasan
Kyoto
Kyoto
Nara
Hiroshima of Miyajima
Hiroshima of Miyajima
Okinawa?
Kanazawa?
Shirakawa-Go?
Takayama?
Monokone Canyoning Okutama
Departure Tokyo
Heeft er ook iemand ervaring met de Canyoning in Japan? Is dit de moeite of eerder overbodig?
Ik vind dat je in die 17 dagen wel heel veel plekken aan wilt doen.
Met een Japan Railpas van 14 dagen heb je het vervoer al grotendeels gedekt.
Met de Shinkansen kun je heel veel van de plekken bereiken die je wilt bezoeken. Zo heel veel nachttreinen rijden er trouwens niet in Japan.
Wij zijn nu 2 keer in Japan geweest; er is zoveel te zien dat je je in 17 dagen eigenlijk beperken moet tot een paar verblijfplaatsen en vandaar uit de bezienswaardigheden bezoeken die vaak ook weer met JR te bereiken zijn.
Anders gaat er veel tijd in het reizen verloren, tenzij je de eerste trein neemt die s’ morgens vertrekt.
Ben het wel eens dat het heel erg veel is in (te) korte tijd.
Het is wel typisch Japans: in een rush overal met bus en trein naar toe, snel foto’s maken en dan later thuis op die foto’s pas zien waar je eigenlijk geweest bent!
Scoort wel bij de buren, maar ik adviseer om de helft te schrappen en te genieten van de cultuur, de mensen, het land.
Tokyo (minimaal 3 volle dagen), reisdag, Koyasan (1 nacht), reisdag, Kyoto (ook 3 volle dagen) zeker doen. Ben je 10 dagen verder. Houd je nog 6 dagen over voor reizen en nog een of twee andere plaatsen.
Informatie over nachttreinen kun je hier vinden: Night Trains in Japan
Ik heb ooit de nachttrein genomen van Nagasaki naar Kyoto. Deze bestaat helaas echter niet meer. Nadeel is dat als je met de Japan Rail Pass reist je pas nadat je in Japan bent kunt reserveren, waardoor je niet zeker bent van je reisschema. Voor jullie is de nachttrein Tokyo-Okayama(of verder) een mogelijkheid.
Ik bespaar meestal trouwens tijd door 's ochtends heel vroeg en 's avonds de trein te nemen, dan heb je meestal nog de hele dag om bezichtigen. In de trein probeer ik dan een dutje te doen. Treinen rijden op tijd, dus je kunt gewoon je alarm zetten op 5 min voor aankomst. Ook kun je ontbijt kopen op station en in de trein opeten.
Als je geen nachttrein neemt zou ik eerst naar Kyoto gaan en van daaruit naar Koyasan gaan. Kyoto ligt onderweg van Tokyo naar Koyasan.
Bedoel je Okayama ipv Okinawa? Voor Okinawa zul je ook weer 3-4 dagen moeten uittrekken.
Met canyoning heb ik totaal geen ervaring. Ik weet alleen dat Okutama het outdoor gebied is voor mensen vanuit Tokyo. Of het de moeite waard is, hangt denk ik af van hoe graag je het wilt. Dit is een Japanse website met foto’s: http://www.okutamaoutdoor.jp/program/canyoning
We zijn op Hokkaido 1 keer een nachttrein tegengekomen, volgens mij gaat die van Sapporo naar Osaka, de Twilight Expresse. Die doet heel lang over dit traject. Dus tijdwinst haal je waarschijnlijk niet met een nachttrein.
Een voorbeeld:
Wij zijn van Hakodate naar Tokyo gegaan, dit koste ons ruim 5 uur, dat is niet veel als je bedenkt dat er alleen van Shin-Aomori naar Tokyo een Shinkansen rijdt. Over lange tijd is het de bedoeling dat deze ook van Shin-Aomori door de Seikan-tunnel gaat rijden. We hebben gezien dat men druk is met het doortrekken van de spoorlijn richting de Seikan-tunnel. Uiteindelijk zal men in Sapporo moet uitkomen, dit zal nog vele jaren duren gezien het feit dat er nogal wat hindernissen op Hokkaido genomen moeten worden.
Onze ervaring is dat je gewoon vroeg moet vertrekken naar een volgende bestemming, liefst met de Shinkansen als die op het gewenste traject rijdt of anders een Limited Express.
Bedankt voor al jullie reacties en tips. Op jullie aanraden en na wat meer opzoekingswerk hebben we besloten om geen nachttrein te nemen en hebben we ook onze planning wat verminderd. We gaan het nu (denken we) zo doen;
Van 11/10 tem 13/10 Hotel Tokyo
11/10 Tokyo; Arrival Tokyo Airport 10u20
12/10 Nikko
13/10 Tokyo
's morgens vertrek naar Osaka; 1 nacht overnachting op 14/10
14/10 Osaka
's morgens vertrek naar Koyasan; 1 tempelovernachting
15/10 Koyasan
's morgens vertrek naar Hiroshima; 3 overnachtingen
16/10 Miyajima - Hiroshima
17/10 Okayama
18/10 Hiroshima
's morgens vertrek naar Kyoto; 4 overnachtingen
19/10 Kyoto
20/10 Nara
21/10 Kyoto
22/10 Kyoto
's morgens vertrek naar Kanazawa; 1 overnachting
23/10 Kanazawa
's morgens vertrek naar Takayama; 1 overnachting
24/10 Takayama
vertrek terug richting buurt luchthaven; 1 overnachting
26/10 vlucht terug 12h
Als jullie nog aanbevelingen hebben, laat je het maar weten!
Tokyo doen we niet te uitgebreid omdat we denken dat deze stad te groots voor ons is. In Tokyo en Kyoto dachten we een hotel te nemen en in de andere steden een ryokan.
Ziet er goed uit. Op 22 oktober is er trouwens een festival in Kyoto: Jidai Matsuri.
In Tokyo en Kyoto dachten we een hotel te nemen en in de andere steden een ryokan.
In Osaka en Hiroshima zul je niet veel ryokan aantreffen denk ik, hoewel het niet onmogelijk zal zijn. Kyoto heeft weer wel veel ryokan, ook hebben ze machiya, traditionele huizen waar je kunt verblijven. Miyajima is ook een goede plek voor een ryokan overnachting en rond Nikko.
Als je in Kyoto bent kun je bv. een fiets huren om de stad te verkennen.
Verdwalen doe je er niet gauw want de straten lopen vaak evenwijdig aan elkaar en de stad ligt als het ware tussen 2 bergen, dus als je die in de gaten houdt raak je het richtinggevoel niet zo gauw kwijt.
Je kunt vanaf het station met de trein naar Fushimi Inari, als je van wandelen houdt. Het gouden paviljoen is ook een aanrader.
Het zelfde geldt eigenlijk voor Takayama.
Daar kun je bv. naar Hida no Sato, een soort van openluchtmuseum.
Wel even een stukje klimmen met de fiets, maar zeker de moeite waard.
In Japan is overal wel wat te zien, dus vervelen zul je je niet.