Nacht bus India

Wie heeft er varing met nacht bussen in noord India? Is dat een beetje veilig?

Een vriendin van mij werd ipv in Dharamsala ergens gedropt omdat er geen anderen daar naar toe gingen. Daar stond ze dan 's nachts om 2.00 uur. Zelf zijn we 's nachts vertrokken vanuit Leh naar Manali en dat ging op zich prima behalve het laatste en vooral een gevaarlijk stuk. Meerdere mensen gesproken die 's nachts reisden en de ervaringen waren verschillend. De één zegt dat chauffeurs vaak dronken zijn en je vooral nergens moet uitstappen om te pauzeren, een ander kon de hele nacht doorslapen…slechte wegen etc. Ik reis persoonlijk liever overdag maar soms heb je weinig keuze ivm enorme afstanden en dan ga ik liever met de trein.

het is maar wat je veilig noemt;
1.verkeersongekukken, inkl met bussen, zijn een van de hoofd-doodsoorzaken,. en die drivers rijden echt niet safer omdat er een witneus aan boord zit. Overigens-die 100.000en trucks met slaperige sjofeurs die vaak ook die bussen aanrijden op de smalle wegen zijn eerder nog de oorzaak van…
2.je slaapt niet. het zijn meest nog basaler als de lijnbus van jou huis->school, volgepropt, vaak 3 bankjes naast elkaar
3.mensen die dit vragen vrezen vaak dingen die niet echt gevreesd hoeven worden en denken totaal NIET na over wat wel tot reele safety-risks behoort (ik kan het weten-ik heb jarenlang op de alarmcentrale van een reisverzekering gewerkt)
4.zoals reeds vermeld; ALS je kan kiezen-neem dan de trein.

Het is niet per definitie zo dat alle bussen slecht zijn, in een nieuwe deluxe bus met airco zijn we van Amritsar naar Chandigarh gegaan. Op andere momenten hingen we er bijna met de benen uit…De kwaliteit van de bussen is heel verschillend en uiteraard ook de prijs die je ervoor betaalt. Maar de trein of een taxi reist over het algemeen prettiger…