Ik hoorde dat bussen en dan met name nachtbussen in Peru wel eens overvallen worden en dat je daarom de nachtbussen zou moeten vermijden. Het kan ook zijn dat dat een keer gebeurd is en dat dat echt een incident is.
Je hoeft je niet zozeer zorgen te maken over de bussen, zeker niet als je een goede maatschappij kiest. Je vermijd best lokale bussen, en vaak worden dagbussen - ook toeristische bussen - overdag overstelpt met locals.
Wat jij gehoord hebt gaat vast en zeker over een eenmalig incident. Ik heb ook veel rondgereisd per bus in Peru, en heb telkens een luxueuze nachtbus genomen… ik heb nooit problemen gehad!
Ook nooit problemen gehad… ook geen verhalen daarover gehoord ter plaatse (alleen verhalen over de tijd van Lichtend Pad).
Wel oppassen voor stiekeme tasjesdieven en zakkenrollers in de bus, vooral terwijl je slaapt. Slaap met je waardevolle spullen onder je kleding, in je armen (camera past denk ik niet onder je kleding…) of in je slaapzak als je die bij je hebt.
Er wordt wel eens een bus overvallen, maar niet vaak. De laatste overval waar ik weet van heb was op een Cruz del Sur bus, ik denk ongeveer een jaar geleden, ergens tussen Nasca en Puquia (van Lima onderweg naar Cusco). Ik vraag me af of voor wat dat betreft nachtbussen zo veel gevaarlijker zijn. Men kan tenslotte ook op een stil stuk weg een bus tot stoppen dwingen.
Enige jaren geleden gebeurde het wel dat enkele passagiers misdadigers bleken te zijn, die onderweg de chauffeur dwongen te stoppen, zodat ze de passagiers van hun bezittingen konden ontlasten en er dan vandoor gaan. De betere bus maatschappijen hebben daartegen maatregelen genomen, zoals strenge identificatie eisen bij het instappen, een video opname van alle passagiers, controle op handbagage, niet meer onderweg stoppen en nieuwe passagiers meenemen.
De realiteit gebiedt mij helaas te zeggen dat we niet van een eenmalig incident kunnen spreken. Het zal nog wel eens gebeuren. Maar het gebeurt sporadisch. Zeer sporadisch kan je wel zeggen als je beseft dat er verschrikkelijk veel bussen rondrijden in Peru.
Ook is het nogal onpraktisch om te zeggen dat je nachtbussen moet vermijden. Een bus die er meer dan 12 uur over doet rijdt per definitie enige tijd in het donker (en daar zal het toch om gaan) en vele bussenritten die korter zijn vinden ook op zijn minst enkele uren in het donker plaats. http://www.hostellima.nl/
Inderdaad. Er zijn busmaatschappijen in alle soorten en maten. Goede zoals Cruz del Sur, Oltursa, Tepsa, Movil, enz. en slechte. En alle schakeringen er tussen in. Het is voorgekomen dat na een busongeluk bleek dat de buschauffeur bij terugkeer in Lima merkte dat er flinke belangstelling was voor nog een rit en besloot om ondanks vermoeidheid nog maar eens heen en terug te gaan. Het ging hier kennelijk om een eenmansbedrijf. Zoiets kan met professionele bedrijven als Cruz del Sur niet gebeuren. Grote busongelukken zijn voorpagina nieuws in Peru en uit de foto en tekst kan men veelal opmaken dat de als goed bekend staande maatschappijen er zelden bij betrokken zijn. Het is dan ook verstandig om niet op bussen te bezuinigen. Heb je bijvoorbeeld de keuze tussen Cruz del Sur en Flores, kies dan de duurdere Cruz del Sur. Maar je hebt niet in alle situaties zulk een keuze, dus ja, dan moet je wel.
Bedenk verder wel dat in Peru naast vliegen vrijwel alle lange afstand vervoer per bus is. Er zijn nauwelijks treinen. Er rijden dus verschrikkelijk veel interlokale bussen. Dat in aanmerking nemend valt het allemaal wel mee. Maar als het je treft is het bar vervelend. http://www.hostellima.nl/
Ook Cruz del Sur crasht weleens, vraag in ieder geval of de bussen op langere afstanden 2 chauffeurs hebben. Voor wat betreft diefstal gaat de meeste bagage gewoon in de bagageruimte en zit er een labeltje op. Cruz del Sur controleert vrij streng het ophalen van de bagage, dat kan alleen met je bagage label.
Wij zijn momenteel in Peru en heb al met verschillende maatschappijen een nachtbus trip ondernomen, telkens is de bagage met label waar strenge controle op is. Ook pasport controle, er worden foto’s gemaakt van alle mensen op de bus. Dus ik zou me geen zorgen maken.
Mij is een beroving in de nachtbus van Huaraz naar Trujillo overkomen 1,5 jaar geleden. Dit was met een goedkope organisatie, en ik zou zeker aanraden om als het kan nachtbussen te mijden in dit gebied, of met de betere busorganisaties te reizen. Ik heb gehoord van vele Peruanen dat dit vaak voorkomt in deze regio.