Bus verongelukt in Peru?

Goedenmiddag!

Ik heb een vraag, ik hoorde een verhaal dat er afgelopen week een bus was verongelukt in Peru.
Maar ik kan op NU.nl + NOS.nl en op Peru.com niets hierover terugvinden.
Weet iemand of dit juist is, waar de bus reed, meer informatie?

Bij voorbaat dank!

Busongelukken gebeuren nogal vaak hier. Meestal halen ze het nieuws in Nederland niet. Was het misschien deze: http://www.cnn.com/2010/WORLD/americas/08/11/peru.deadly.crash/index.html

De informele (en goedkope) maatschappijen crashen nogal vaak. Ik zie het regelmatig hier op het nieuws. Een van de problemen is dat ze vaak de bestuurder niet wisselen. Dus bijv. een rit van 18 uur met 1 bestuurder. De chaufeur valt dan in slaap achter het stuur en de bus beland in een ravijn.

Duurdere maatschappijen (Cruz del Sur, Oltursa, etc.) crashen zelden, maar dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurd. Hetzelfde geldt voor bussen in Nederland.

Hoi!
Dank je voor je reactie, alleen werkt de link in je bericht niet!

Groetjes

Bedenk dat bussen verreweg het belangrijkste interlocale vervoersmiddel zijn. Er rijden dag en nacht honderden, zo niet duizenden, interlocale bussen door Peru. Door de gesteldheid van het terrein, de kwaliteit van de bussen van sommige maatschappijen, en het rijgedrag van sommige chauffeurs wil er wel eens een bus in ravijn storten of botsen. Dat trekt dan de aandacht maar het is een zeer klein percentage van de bussen die onderweg zijn. Ik let er altijd erg op welke busmaatschappij bij een ongeluk betrokken is en vrijwel altijd is het een voor mij obscuur bedrijf. Dus zelden een gerenommeerde maatschappij die bijv. in reisgidsen wordt genoemd.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

Hallo, dat begrijp ik,

maar ik wilde t alleen even weten omdat ik t vorige week wel op het nieuws hoorde (radio) maar er niet goed naar luisterde omdat ik aan de telefoon was… :frowning:
En ik vroeg me af waar het was… omdat ik op internet er verder niets over kon vinden…

Blijkbaar laat CNN het niet toe om directe links te plaatsen. Via Google werkt het wel:

http://www.google.com/search?hl=en&q=bus+peru+accident&cts=1281905684368&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Kies het eerste resultaat in Google.

Ja dank je!
Ik denk dat het dit ongeval was ja!
Thanks voor de moeite!!

… een bedrijf waar ik niet eerder van heb gehoord. Kurrungu. Moet toch weer een zeer locale onderneming zijn.

Er rijdt hier ook wat rond hoor !!!
Soms zie je bussen waar de voor en achterwielen niet in lijn staan en dus min of meer schuin rijden !Die rijden dan de bergen in.

Zelf gebruik ik vaak de Peruaanse nieuwswebsite www.elcomercio.pe . Kan je het hier ook niet vinden? (Via www.kidon.com vindt je nog veel meer Peruaanse kranten)

Dank je!
Ik had het inmiddels al gevonden! :wink:

Ikzelf heb, op aanraden van mijn host-moeder, gereisd met Cruz del Sur. Een ander is San [nogwattes]. Deze chauffeurs zijn gebonden aan een contract waardoor ze niet meer dan een x aantal uur per dag mogen rijden. De meeste ongelukken gebeuren doordat de chauffeur eigenlijk te moe is om nog goed te kunnen functioneren.

Je betaald er misschien iets net iets meer voor, maar dat is je eigen veiligheid wel waard lijkt me?

Grtz,
Mike

Wat is eigenlijk het prijsverschil tussen de goede busmaatschappijen en de ‘slechte’ busmaatschappijen waarbij veel ongevallen gebeuren? Ik kan me moeilijk voorstellen over welke prijs we hier praten. Ik ga namelijk met andere backpackers reizen die denk ik zo low budget mogelijk willen reizen. Ikzelf wil dit ook, maar als het over de veiligheid gaat, betaal ik uiteraard liever ietsje meer.
Ik lees in de trotter volgende busmaatschappijen als ‘goed’ omschrijven:
Cruz del Sur, Oltursa, Movil Tours en Linea.
Klopt dit met jullie ervaringen? Cruz del Sur en Oltursa zag ik al in de vorige Forumberichten terugkomen, maar de andere twee nog niet.

Een voorbeeld van het prijsverschil:

Ica -> Lima
Soyus: 25 soles (goedkope maatschappij, maar niet de goedkoopste)
Cruz del Sur: 35 soles (goedkoopste optie)
Oltursa: ± 50 soles

Naar mijn mening zijn Cruz del Sur en Oltursa wel een stukje beter dan Movil Tours en Linea. Eigenlijk vind ik Linea meer in de goedkope en minder betrouwbare categorie vallen. Movil Tours en bijv. Civa zijn redelijk, maar niet van het niveau van Oltursa en Cruz del Sur. Dit bazeer ik op eigen ervaring met reizen in de bussen van de betreffende maatschapijen.

Zelf betaal ik graag een paar euro extra voor wat extra veiligheid en tegelijk ook comfort.

1 like

Ik ben het wel eens met Stephan. Komt overeen met mijn ervaringen. Practisch probleem is echter wel dat heel goed bekend staande maatschappijen als Cruz del Sur en Oltursa niet op alle routes rijden en zeker niet overal stoppen.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

1 like

Wat ik in Peru ga doen is waarschijnlijk van Cuzco naar Puno en daarna van Puno naar La Paz. Zijn de goede maatschappijen op deze routes? Hebben jullie daar enig idee van? Weten jullie toevallig ook hoe het met de bussen zit in Bolivia? Want in de trotter krijg je geen info over busmaatschappijen.

Je kunt zelf bekijken op de websites van de betreffende maatschappijen of er een bus is op de dag dat je wilt reizen:

http://www.cruzdelsur.com.pe/
https://www.securesitecr.com/oltursa/public/paso1.php (http://www.oltursa.com.pe)

Oltursa gaat volgens mij niet van Cusco naar Puno. Cruz del Sur zou ik wel op die route verwachten, maar de website geeft op dit moment geen beschikbare bussen aan.

Met bussen van en naar Bolivia en in Bolivia heb ik geen ervaring.

Wat ik in Peru ga doen is waarschijnlijk van Cuzco naar Puno en daarna van Puno naar La Paz. Zijn de goede maatschappijen op deze routes? Hebben jullie daar enig idee van? Weten jullie toevallig ook hoe het met de bussen zit in Bolivia? Want in de trotter krijg je geen info over busmaatschappijen.

Tussen Cuzco en Puno rijden er ook verschillende toeristische bussen die stoppen bij een paar ruïnes onderweg. Als ik me niet vergis is de bekendste daarvan de Inka Express. Kost niet veel meer dan de gewone lijnbus, dacht ik, en dan zie je nog wat onderweg :). Let wel: er zijn een paar andere maatschappijen die voor iets lagere prijs dezelfde route doen. Je loopt dan het risico dat je onderweg tegengehouden wordt, ze niet in orde zijn met hun papieren en de bus bijgevolg niet meer verder mag (ik spreek uit ervaring…).

Als duur alternatief is er evt. ook nog de trein van cusco naar Puno, maar da’s eerder iets om te doen als je een 5* reis wil doen…

Bussen van Puno naar La Paz: heb ik zelf niet gedaan, maar volgens mij is dat te boeken bij een reisagentschap en zijn dat geen lijnmaatschappijen. Het is normaal sowieso een Peruaanse bus tot aan de grens aan Copacabana en dan vanaf de Boliviaanse grens een andere bus. Voor de rit van Puno naar Copacabana was het (toen ik er geweest ben) zo dat veel verschillende reisagentschappen de rit aanboden, maar dat het uiteindelijk allemaal met dezelfde bus was.

1 like

Litoral een Boliviaanse lijnbusmaatschappij heeft 1 dagelijkse dienst rechtstreeks tussen La Paz en Cusco. deze bus heeft een vergunning om door te rijden tot aan Cusco zelf, je hoeft dus niet aan de grens van bus te wisselen.

TourPeru heeft een dagelijkse busdienst (toeristisch) tussen Puno en La Paz met een stop in Copacabana. Ook zij hebben sinds kort een vergunning om door te rijden tot aan la paz zonder buswissel.