Bus in Brazilie gevaarlijk?

Wij hebben een reis naar Zuid Amerika inclusief Brazilie in de planning staan. Nu hoorden we van een ervaren Brazilie-ganger dat reizen met de bus daaar te gevaarlijk is… Weet iemand hier meer van?

Groetjes,
Nina

Hoi,

Ik loop hier nu sinds Februari stage en heb al diverse keren de bus gepakt om rond te reizen. Ik kan je zeggen: er is echt helemaal niks gevaarlijks aan! Tenzij je niet tegen airco kan, want die staat wel altijd keihard aan… :wink: Voorderest voel ik me er niet minder veilig of onveilig als wanneer ik een lange-afstandsbus in Europa zou nemen.

busbedrijven waarvan ik gebruik heb gemaakt (vooral vanaf Rio en eromheen): util, cometa, 1001.

succes en een fijne vakantie!

x

Huh, wie zegt dat? Wat voor bussen bedoelt hij/zij en waar??

Ik heb 6 weken in Brazilië gereisd in mijn eentje: noordoosten, dagje Brasília, en Rio Branco en omgeving in het Amazonegebied.
Het voelde voor mij juist als reizen in Italië ofzo. (Ik heb het nu over de lange afstandsbussen tussen steden.) Je hebt alleen keuze uit luxe airconditioned bussen met toilet aan boord. Je bagage gaat netjes onderin en je krijgt die alleen terug als je het nummertje laat zien (dus niemand anders kan het jatten tijdens tussenstops; dat is in andere Zuid-Amerikaanse landen wel anders). Je handbagage moet je natuurlijk wel goed in de gaten houden en niet in slaap vallen met je camera en andere waardevolle spullen in het opbergvak boven je hoofd, maar dat geldt ook voor Nederland of andere Europese landen. Dus als je gaat slapen, slaap dan bovenop je handbagage of met die tas op schoot en je armen er omheen.
En als je uitstapt bij een lunchstop neem je die waardevolle spullen natuurlijk mee net zoals je overal ter wereld moet doen.
Ik vond de busreizen dus juist erg Europees en luxe aandoen (alhoewel die toiletten altijd vrij snel gaan stinken dus zorg dat je een stoel in de voorste helft hebt), en ik zat altijd naast een Braziliaan(se) en die mensen houden enorm van kletsen dus dat was altijd supergezellig, de tijd vloog. (Je moet dan natuurlijk wel wat Portugees spreken want Engels spreekt bijna niemand.)

Inderdaad staat de airco altijd superkoud (ongeveer 15 graden, echt niet aangenaam!) terwijl het dan buiten 30 graden is. Dus neem sokken en trui of dekentje mee de bus in, doen de Brazilianen ook.
Bussen zijn ook best duur in Brazilië, ik bedoel Brazilië is over het algemeen veel duurder om doorheen te reizen dan bijvoorbeeld Bolivia of Peru. Een busrit van 10 uur kost je al gauw US$40-50 p/p. En met 10 uur kom je nog niet zo ver in dat gigantische land! :wink:

Het enige is dat soms nachtbussen worden overvallen maar dat is zeldzaam.

Verder moet je met stadsbussen wel oppassen na het donker. Op zich kun je die ook 's avonds wel nemen als je weinig waardevolle spullen bij je hebt, maar als je bv. met een lange afstandsbus of vliegtuig ergens 's avonds laat aan komt en je moet nog met je backpack en al je spullen naar je hotel, en het is een redelijk grote stad, dan zou ik een taxi nemen i.p.v. een stadsbus.
Het verschilt ook een beetje per stad dus kijk even hoe het aanvoelt ter plaatse, en bij twijfel gewoon een taxi nemen.

Maar zoals gezegd de lange afstandsbussen zijn prima en ik heb nog nooit eerder gehoord dat je die niet veilig zou kunnen gebruiken. De wegen zijn over het algemeen prima, de bussen in prima staat, de chauffeurs voor zover ik weet nuchter, je backpack ligt veilig in de laadruimte… allemaal dingen die je voor Peru bijvoorbeeld niet kunt zeggen!

Ik heb nergens last van gehad. En zoals Cecilia zegt, je kunt je handbagage beter bij je voeten/handen houden ipv boven je.

En ik neem al 3 maanden elke dag de lokale bus in Rio en heb nergens last van, ook 's avonds niet.

ach ja, er rijden dagelijks tienduizenden bussen rond in het land

hier bij ons in Salvador gebeuren er ook wel s overvallen hoor
langs de andere kant wordt de politie-aanwezigheid voortdurend opgedreven (iets wat in Salvador-centrum duidelijk te merken is gezien de veiligheid er met rasse schreden op vooruit gaat, vooral in de toeristische centra) EN het bijna volledig vernieuwde busnet is nu met camera’s uitgerust

wat opvalt is dat overvallen meestal gebeuren héél vroeg 's morgens en/of op rustige lijnen op verlaten plaatsen
de intercity-lijnen tussen de grote steden zijn door de band veilig

als je met de bus zou reizen (en eigenlijk in elke situatie waar je publiek bent) zorg dan voor een apparte portemonee met wat geld in, verder draag je je geld, credit cards identiteits- en reisdokumenten best in een dunne discrete buidel onder je kledij en geniet van je reis :wink:

tropische groet uit Salvador da Bahia,

Ivan