11 doden botsing trein met minibus-java

11 doden bij ongeval tussen trein en bus in Indonesië

*Aan een onbewaakte spoorwegovergang is in Indonesië een trein ingereden op een minibus. Elf mensen kwamen daarbij om het leven. Dat heeft de lokale politie meegedeeld.

Bij het ongeval in de provincie Centraal Java, zo’n 500 kilometer ten
zuidoosten van Jakarta, raakten ook vijftien mensen gewond.

Volgens de politie is de chauffeur van de minibus verantwoordelijk voor het ongeval. Ooggetuigen melden dat de bus met twee platte banden midden op het spoor was blijven staan. In Indonesië zijn er veel onbewaakte spoorwegovergangen. (afp/adv) *

Hier denk ik toch ook dikwijls aan. Zijn er eigenlijk verantwoorde chauffeurs in indonesië? Is het veiliger een auto met chauffeur te huren? Of is dat hetzelfde?

Wanneer je voertuig twee platte banden heeft, kom je niet ver. Dit had bij wijze van spreken net zo goed op een bewaakte overgang in Nederland kunnen gebeuren.

Al blijft het de vraag natuurlijk hoe het busje aan twee platte banden komt. Slecht onderhoud? Zou kunnen… Een vriendin van me had vorige week in Engeland ook twee platte banden, en die auto wordt altijd goed onderhouden (dat was een stom ongelukje).

Was er tijd om de trein op tijd in te lichten? Zou er tijd zijn geweest om het voertuig weg te duwen? Maw, is er uberhaupt spraken van verwijtbaar gedrag?

Als jij je weiliger voelt in een prive auto, dan moet je dat vooral doen. Zelf zou ik echter mijn manier van reizen niet veranderen naar aanleiding van een vaag bericht als dit.

Even aanvullen:
Heb dezefde opmerking geplaats in een andere forum.
Ya , het zal veiliger zijn
En zeker als je bij een bonafide autoverhuurbedrijf huurt.
Als huurder kan je je eigen wensen kenbaar maken , je kan zelfs de rijstijl van de chauffeur bepalen .
Je bent tenslotte de “baas” , al is het voor 1 dag of iets meer.

In de 30 jaar dat ik af en toe een huurauto neem heb ik altijd kunnen bepalen hoe de chauffeur moet rijden.
Uiteraard heb je geen invloed op de rijgedrag van andere chauffeurs , maar dat heb je ook niet in Nederland.
Met gerust hart kan ik zeggen dat er miljoenen en miljoenen goede chauffeurs zijn in Indonesia

PS : Die minibusje zal waarschijnlijk een angkot zijn , een soort openbaar vervoer , vaak oude barrels en vermoeide chauffeurs die af en toe als blinde wegpiraat spelen.

Soms is het, ook op Java, gehaktdag, er wonen zoveel mensen en busjes kunnen vaak overvol zijn, voor ons niet voor te stellen. Een dodenaantal bij een ongeluk valt altijd hoog uit. Als zo een busje ineens op de rail tot stilstand komt realieseren ze zich dat niet, ze gaan zich af vragen wat er nu met het busje aan de hand is.Zou een "professionele chauffeur daar ook kunnen gebeuren, de manier van denken is anders. Ik vraag me trouwens af hoe een rijstijl van een chauffeur te veranderen, dat gaat niet in een paar dagen. Misschien heeft de steller van het bericht paranormale begaafdheden :smiley:

Ha ha ha ha .
Dat had ik al verwacht , het is een vaste prik dat Boomaap komentaren geeft op mijn posting , het maakt niet uit of hij bepaalde kennis of ervaring heeft mbt de thema.

Over de iets "geforceerde"uitspraak "de rijstijl van de chauffeur bepalen/cq beinvloeden .

Ik vertel hier mijn eigen ervaringen (van de X aantal keren autohuren + chauffeur).
Ik heb in de afgelopen 30 jr al vele malen Java , i.h.b West Java doorgecrosst , ook Bali 4 x vanaf 1979.

In Indonesia is een werkgever “altijd” de baas .
Ik ga van te voren de chauffeur duidelijk maken **hoe **ik wil rijden (dus hoe hij moet rijden) , evt. de snelheid , de pause’s (ongeveer ANWB Norm) etc .

Met de mededeling als ik het niet bevalt dan ga ik uitstappen .
Als dat gebeurt (nooit gebeurd dus) kan de chauffeur problemen krijgen met zijn baas (eigenaar van de rentalbedrijf) . De baas moet nieuwe auto sturen .Krijg de chauffeur boete of geen nwe opdrachten meer .
Vandaar dat ik alleen maar bij een middelgrote verhuurbedrijf huur .

Bij “eigenrijders” doe ik (bijna) altijd op basis van recommendatie , of van vrienden/familie of van de receptie van het hotel.

Knap hoor van iemand die eigenlijk zo indolent overkomt.

Zo een bericht geeft ook weer lekker de gelegenheid om lekker op te snijden

Je hebt dat waarschijnlijk steeds slapende gedaan,m want je bent het grootste gedeelte van Java niet gezien, of je hebt er een rare mening over (vieze havenstad, nooit in oost java geweest enz.) en gaat steeds naar dezelfde plaatsen. Altijd lachen met die SA. :smiley: