Altijd al gedroomd om naar Tibet te gaan?
Zit of zat het in de planning?
Ga je komend jaar naar Tibet of juist vanwege de huidige omstandigheden niet meer?
Stem en leg je keuze uit…
Altijd al gedroomd om naar Tibet te gaan?
Zit of zat het in de planning?
Ga je komend jaar naar Tibet of juist vanwege de huidige omstandigheden niet meer?
Stem en leg je keuze uit…
Ik ben dus eind sept/ okt 2007 in Tibet geweest en vond het helemaal geweldig. Een droom die uitkwam. Al bij het verlaten van het land had ik wel het idee dat het een bestemming is die ik nog wel eens zou willen aandoen, aangezien het me een ontzettend goed gevoel gaf en ik best langer had willen blijven.
Sinds de laatste opstanden heb ik heel erg het gevoel dat het wel moeilijker zal worden om in de toekomst naar Tibet te kunnen gaan. Ondanks de spoorlijn zal de Chinese overheid erg kritisch zijn met visa en permits etc. afgeven om pottekijkers en dergelijken buiten te sluiten.
Wat denken jullie…?
Anders: Ik ben al eens naar Tibet geweest en ga zeker terug, maar niet nu.
ik had gepland om tijdens mijn reis door India (okt 08 - mrt 09) ook naar Nepal en Tibet te gaan, maar t wordt nu helemaal lastig om naar Tibet te gaan denk ik… ik kijk tegen die tijd wel!
ik weet natuurlijk niet hoe de toestand nu is of na de OS zich gaat ontwikkelen maar ik zou je niet te snel uit het veld laten slaan.
in sept/okt was er nog nix aan de hand qua prostesten en was er het gedoe met een permit en weet ik wat allemaal meer: totaal geen last van gehad en zonder permit rondgereisd. gewoon met de trein en in tibet zelf met jeep en bus…
Hier vind je wat info over de reis mogelijkheden momenteel in Tibet:
Life on the Tibetan Plateau (blog van een Westerse tour agent in Tibet)
Hallo reizigers,
Ik heb gestemd op “anders”. Ik ben er namelijk al geweest en dat was geen keuze. Maar ik vond het dermate fascinerend dat ik er graag nog een keer opnieuw heen zou gaan, alleen niet nu - daarvoor heb ik mijn leven te lief.
Het is een schandaal wat er nu gebeurt. Iedereen heeft recht op zijn mening/filosofie/geloof en onderdrukking/geweld om dat tegen te gaan kan nooit goedgepraat worden. In Tibet, en dan met name in de steden, zie al je erg veel chinese invloeden en dat haalt het traditionele van Tibet eruit. Dat is jammer, maar het is niet meer terug te draaien als je ziet dat in de boeddhisdtische kloosters de gebeden van de monniken onderbroken worden omdat een britney spears-deuntje ze laat weten dat hun gsm afgaat. Ja, dat is écht waar.
Als de chinezen Tibet met rust hadden gelaten was het nu nog altijd een prachtig gebied geweest dat nog helemaal in de boeddhistische traditie zou leven. Hoe jammer is het niet dat daar al zoveel van verloren is?
Mijn vriend en ik zouden 30 april naar Tibet reizen, maar hebben vanwege de huidige omstandigheden omgeboekt naar Zuid Amerika. Zou er wel graag naartoe gaan, maar vraag me af of het er ooit van komt…
Taal1955, ik ben het met je eens, alleen kun je de moderne invloeden niet geheel afschuiven op de Chinese overheersing. Dat zie je overal en houd je niet tegen (als je dat zou willen).
In Ladakh zag ik een monnik tijdens een puja (ceremonie) stiekem onder de banken op een soort iPod video naar films en clips kijken, tussen het blazen op de hoorn door. En de monniken naast hem vonden het razend interessant.
In Bhutan heb ik jonge monniken tijden een religieus festival (tsechu) op gameboys zien spelen.
Je beeld/fantasie van het tijdloze spirituele leven in de kloosters wordt hierdoor misschien wat verstoort, maar zolang het niet te overheersend wordt en de tradities niet wegduwt vind ik het wel grappig en laat zien dat de monniken en mensen daar ook geinteresseerd in nieuwe dingen en geen heilige boontjes zijn die alleen maar zich vroom toeleggen op de boeddhistische leer.
Hee Himalaja,
Als de Chinezen Tibet niet zo hadden overspoeld als ze nu hebben gedaan zuo het wel minder zijn geweest.
Maar: je hebt wel gelijk verder…
Hoe was trouwens Ladakh? Wij willen er volgend jaar heen gaan en het lijkt ons misschien wel net zo fascinerend als Tibet…
Gr.
Jaap
het lijkt me toch heel vreemd om monniken met iPod’s en gameboys bezig te zien, zeker tijdens ceremonies! maar het is inderdaad niet tegen te houden, hoeft ook niet… maar blijft een vreemd idee, dat je jezelf afzondert in een klooster en dan wel met de nieuw(st)e technische gadgets bezig bent (ben ik zelf helemaal niet zo van nl haha)
De meeste monniken kiezen er niet bewust voor om zich af te zonderen in een klooster, maar gaan van jongsaf aan (vaak 6 jaar) het klooster in. Zoals een kostschool zeg maar.
Ladakh is geweldig. Het lijkt op Tibet qua cultuur en bevolking, zonder het Chinese. Maar wel met Indiase invloeden. In Leh wonen naast Ladakhis ook veel Indiers. En er is een grote aanwezigheid van het leger in Ladakh. Veel kazernes. Ladakh ligt immers vlakbij de grens met Pakistan en Tibet/China en zowat alle grenzen daar zijn betwist. Behalve dat je de aanwezigheid van het leger ziet en dat legertrucks altijd voorrang hebben op de wegen, heb je hier verder geen last van. Het is niet bedreigend of zo. Ze beperken je ook niet in je doen en laten, in tegenstelling tot het Chinese leger in Tibet.
Ik ga deze zomer naar Zanskar. Dat ligt iets ten zuiden van Ladakh. Erg onherbergzaam gebied. Ik ga een trektocht doen van Lamayuru (Ladakh) door Zanskar naar Lahaul.