Naar Noord of Zuid Vietnam?

Hoi allemaal,

volgend jaar wil ik Vietnam bezoeken, maar wat raden jullie aan, Noord of Zuid? Hanoi, of Ho Chi Min. Ik geloof dat het allemaal erg mooi is, maar toch ben ik benieuwd wat jullie vinden.

Hallo Arwen,

Het noorden
Veel natuur en geschiedenis; in de wintermaanden kan het weer tegen zitten

Centraal
Cultuur- geschiedenis en de oorlog; in de zomermaanden strand
In de herfst kans op orkanen en in de wintermaanden niet echt strandweer

Zuiden
Natuur, homestays, oorlog, strand
In de zomermaanden en vroege herfst kan het wel eens flink regenen.

Dit is zeer globaal Viet Nam.

Mijn voorkeur ligt in het zuiden.

gr
Ton.

Dankjewel! Ik neig ook meer naar het Zuiden denk ik … wat denk je qua veiligheid ? ik ben een jonge meid van 21 die hoogstwaarschijnlijk alleen gaat. Is dat te doen?

Hallo Arwen,

Ja hoor, Viet Nam is een vrij veilig land.
Er gebeuren natuurlijk ook criminele dingen maar waar niet ter wereld.

Ik zou wel uitkijken met het soort taxi’s, neem Mai Linh of anders Vinasun.
Loop ook niet opzichtig met geld rond, doe je hier waarschijnlijk ook niet.

Dus eigenlijk gewoon de dingen doen als in Nederland en er is niets aan de hand.

gr.
Ton.

Super zal ik doen, en ben jij na of voor Vietnam nog naar andere landen gegaan? Ik zit te denken daarvoor naar Cambodja / Thailand / Maleisie te gaan en vraag me af of dat over land goed te doen is… Qua busprijzen en veiligheid bij de grens tussen bv Cambodja en Thailand.

Hallo Arwen,

Met de bus door Viet Nam is al helemaal geen probleem; op de site wordt veelvuldig uitgelegd hoe het werkt.

Grensovergang Viet Nam Cambodja is ook geen probleem en verder naar Thailand voorzie ik ook geen problemen.

Neem wel een touristenbus ipv een lokale; gaat sneller en je hebt ook meer contact.
Met eventuele problemen of vragen kunnen ze je misschien wat helpen.

gr.
Ton.

ik heb ook in mijn eentje door vietnam gereist. was mijn eerste verre en lange reis alleen. ik heb me er niet onveilig gevoeld. Hoelang wil je in vietnam blijven?

Hoi linda,

Nou ik denk een paar weken. Ik ga meerdere landen langs, beginnende of eindigende bij Vietnam. In welke periode ben jij er geweest? ik lees dat tussen mei en oktober zo ongeveer de regenperiode is… maar dan is het verder toch best mooi weer? zo mooi dat je ook af en toe een strand dagje kan pakken?

ik ben er in maart geweest. als je een paar weken hebt in vietnam kun je aardig wat zien, ik zou dan niet alleen in het zuiden blijven.

Hoi Arwen,

Het weer blijft altijd lastig te voorspellen, maar de maanden mei en juni vallen in de regel nog niet in het regenseizoen.

Groetjes, Anne

Hoi Arwen,

Wij zijn in 2008 naar Vietnam geweest van Noord naar Zuid en gaan in april 2012 weer heen.
We gaan dan het Noord-Oosten bezoeken en dan met name de minder bekende toeristische plekken aan de grens met China maar doen ook nog een tripje naar Hue waar we vorige keer een motortocht hebben gemaakt naar de grens met Laos en terug naar Hoi-An, geweldig!
We doen het Noorden omdat ik dat veel gemoedelijker vind dan het Zuiden en vanwege de prachtige natuur en mooie volkeren.

gr.

René

Hallo Rene,

Lijkt me een mooie reis en je zult vele nieuwe dingen zien.

Viet Nam 2012 is bijna niet meer te vergelijken met 2008.
Het is allemaal veel touristischer geworden ook in het noorden.
Hoi An 2010 is niet meer 2008, diverse winkelstraten ( bijv. waar de lampions verkocht werden bij de japanse brug ) is verdwenen en verhuist naar de andere kant van de rivier. Daar is een compleet nieuwe wijk uit de grond gestampt in 3 jaar tijd.

Dus je bezoekt wel een beetje een ander land dan toen , maar de taal is hetzelfde gebleven maar je doet voldoende nieuwe ervaringen op.

Veel plezier en een fijne vakantie.

gr
Ton.

Dank je wel Ton voor je reactie.
Ik kan me voorstellen dat de veranderingen hard gaan, de Vietnamezen zijn een nijver volk!
Mijn gevoel zegt wel dat het Zuiden toeristischer is dan het Noorden aan de andere kant zijn plaatsen als Sapa en Halong Bay wel een beetje uitgenast wat mij betreft en die mijden we dan ook.
Op de bijlage zie je wat onze bedoeling is.
gr. René

Heel veel plezier in het prachtige noorden, ben er vorig jaar geweest en zeker buiten de gebaande paden is het nog authentiek, Sapa heeft een mooie omgeving maar idd te toeristisch, Bac Ha de zondags markt is prachtig.Heb er bij mensen thuis overnacht, zo vriendelijk ontvangen, ze maken het beste voor je klaar, zo aandoenlijk, primitief maar zo genoten.
gr. Henria

Hee arwen!

Ik reis ook alleen door Vietnam en ben 20 jaar oud. Ben afgelopen woensdag aan gekomen in Ho Chi Minh City. Ben van plan om 3 weken in Vietnam te blijven. Morgen ga ik een tour maken over de Mekong Delta en dan ga ik dinsdag door naar Ha Tien aan de kust. Daar blijf ik een paar dagen en dan vertrek ik naar Phu Quoc. Tot nu toe heb ik me nog geen moment onveilig gevoeld en het weer is heerlijk hier. De beste tijd is november tm maart. Op Phu Quoc schijnt het nu 30 graden te zijn met een klein zuchtje wind. Kan niet wachten! Veel succes met het plannen van je reis!!!

Wij zijn afgelopen woensdag aangekomen in Hanoi en trekken ook naarhetzuiden. We willen eerst naar Mui Ne. Hopen dat we daar lekker het strand kunnen pakken.

Daarna Saigon, Mekong delta en Cambodja. Heel misschien nog Phu Quoc. Hoor graag van je hoe het weer daar is en of er mooie bungalowtjes op het strand zijn…

Hanoi is nog het echt Raw Asia, echt totaal niet te vergelijken mt Ho Chi Minh. Het heeft op mij om die reden meer indruk gemaakt. Als je in Het Backpackers Hostel verblijft (eventueel ook privekamers) dan zit je in een Britse enclave met Australisch/Iers etc personeel en een Amerikaans-Filipijnse manager. Het beste hostel waar ik ooit ben geweest, en ze kunnen je overal bij helpen. Hier koop je ook voor iets van 40 dollar een busticket voor 4 trajecten (bijv. Hue, Hoi An, Nha Trang, Ho Chi Minh), zo had ik het gedaan. De nachtbus kan meevallen maar de tweede nachtbus viel een beetje tegen. Veel Vietnameze medereizigers die in de gangpaden sliepen, waardoor ik zelf niet sliep, maar je kan altijd een trajectje vliegen als je een hand vol Euro’s over hebt.

Ik vond Hanoi ook gaver dan HCMC. Al moet ik zeggen dat HCMC wel indruk op me heeft gemaakt: mijn eerste verre lange reis en ik kwam op HCMC aan. Ik had wel een beetje een cultuurshock. Dus ja, het heeft wel indruk gemaakt :smiley:

Klinkt als een goed hostel Maarten! Zelf heb ik ook in fijnere hostels in Hanoi gezeten dan in HCMC. Maar ik moet wel zeggen dat ik de mensen in het zuiden leuker en vriendelijker vind dan de mensen uit het noorden.

Groetjes, Anne

Ja in het noorden zijn het meer Chinezen :wereld:

Maar dat heeft ook wel weer wat, voor een klein tijdje dan. In ieder geval is Hanoi nog echt een backpackers oord en heeft HMC wel een miljoen grote hotels, zodat je je daar meer in Kuala Lumpur waant dan in Vietnam </exaggeration>

Ben ik het mee eens! Als backpacker vind ik Hanoi ook leuker!

Groetjes, Anne