Naar Nepal met TransMongolie Express en Himalaya Express?

Hai allemaal,

Ik heb enkele vragen over het reizen met de TransMongolie Express en aansluitend de Himalaya Express. Allereerst heeft er iemand algemene ervaringen, tips/ trucs, do’s & don’t??
En dan bedoel ik niet dat het super gaaf is en je het moet doen, daar twijfel ik niet aan, maar meer inhoudelijk…

Verder enkele specifieke vragen…

• hoe is het om als dame (evt alleen) door een land als Rusland/ Mongolie/ China te reizen?
  • is september nog een goede periode om te reizen op deze manier?
    -hoe heb je de reis geregeld? via een organisatie of op de ‘bonnefooi’ en hoe moeilijk/ makkelijk is dat laatste?
  • is het een goede start van een (wereld) reis of meer een aanrader voor een retourtje als vakantie van 3 weken?
  • iemand ook ervaringen met het verkrijgen van een visum in het algemeen voor Tibet??
  • hoeveel dagen heb je nodig is steden als Moskou, Ulaan Baatur en Beijing en Lhasa? om enkel en gewoon de tourist uit te hangen en de grootste trekpleisters te bekijken?
  • is een hotel/ hostel makkelijk zelf te vinden in dit soort steden of toch beter met een organisatie.
    -is het de moeite om een stop te houden in Irkouts bij het Baikalmeer of wordt dat na een paar uur saai? Zijn er overigens andere ‘stops’ die de moeite waard zijn?

Ik ben van plan om in oktober naar Nepal te gaan en het lijkt me een super ervaring om dat op deze manier per spoor te doen. Zijn er meer mensen die dit ook gedaan hebben?

Heel wat vragen, maar een klein beetje hulp is al meer dan welkom. Ik kan zo weinig echt inhoudelijke informatie vinden over de hele route, krijg het idee dat dit weer een mission impossible ideetje van me is…of niet?

Een visum voor Tibet kun je niet zelf regelen. Dat moet een reisadviseur voor je doen. Je krijgt er 1 voor maximaal 25 dagen en je mag alleen Tibet in als je in een groep zit van minimaal 4 personen. Tibet uit is geen probleem.
Ik ben vorig jaar over land naar Tibet geweest vanuit Nepal. Met jeeps 8 dagen door Tibet tot aan Lhasa. Hotels zijn in Lhasa makkelijk te vinden. Voor Lhasa heb je wel een dag of 3 nodig.

Ik kan je alleen antwoord geven op het eerste deel van je vragen, die m.b.t. de Trans-Mongolie Expres (TME).

• Als dame kun je prima alleen door Rusland, Mongolie en China reizen. Wanneer je de TME van Moskou naar Beijing doet, zit je meestal met veel andere westerlingen in de trein, wat blijkbaar heel gezellig is. Zelf ging ik van Beijing naar Moskou (met een vriend): wij waren de enige twee ‘toursiten’.

Neem de tijd voor Mongolie, een prachtig land! Ter plekke kun je trips boeken, overal hangen briefjes op voor mensen die mede-reizigers zoeken. Reizen met een paar mensen samen drukt de kosten en verhoogd het plezier. Tja, er is geen openbaar vervoer in Mongolie.

• Voor het eerste deel van de reis is september een prima tijd. Voor het tweede deel weet ik het niet…

• Drie weken is te kort voor deze reis! Neem de tijd, stap uit die trein op verschillende plaatsen en bezoek vooral ook wat plekjes in China. De grote steden in China zijn niet echt geweldig (stinkend en masaal), maar er zijn vaak wel gebieden/attracties buiten de steden die de moeite waard zijn. De Chinese muur, de panda’s, het terracotta leger enz.

• Qua tijd:
    Moskou: zeker een dag of 3-4 als je ook wat musea wilt zien
    UB: de stad zelf heb je in een dag wel gezien, maar trek vooral de stad uit!!! (Ruim een week voor een tocht door de woestijn.)
    Beijjng: Dag of 3

• Ik vond het Baikal meer best de moeite waard. Zoals de Russen zelf zeggen: Moskou is geen Rusland. Door af en toe de trein uit te gaan krijg je een betere indruk van het land.

Voor meer info wil ik je verwijzen naar mijn site: http://www.outofasia.nl

Groet, Jenny

In Nepal ligt maar een paar kilometer rails: het laatste eindje van een spoorlijn vanuit India.

Ha Bloem,

Ik zie dat je berichtje al weer van een aantal jaar geleden is, inmiddels heb je hopelijk een prachtige reis achter de rug…?!
Hoewel er wel wat antwoorden staan onder jóuw vragen, ontbreekt er nog het een en ander. Ik ben van plan om komende zomer met de TSE / Transmongolie Expres te reizen en heb max een week of 4 de tijd… Ik reis alleen (vrouw 30 jr). Ik zou het leuk vinden als je wat tips kunt geven! (in de trant van jouw eigen vragen…:wink:

Thanks!
Groet uit Utrecht, Hanneke

heb je al antwoord gegeven via PB, als je meer vragen hebt, je weet me inmiddels te vinden

Bloem, ik ben ook geïnteresseerd in je ervaringen aangezien ik in 2011 een soortgelijke route wil reizen. Namelijk Moskou - TransMongolië Expres - Mongolië - China - Tibet - Nepal.

Zou je het toch met ons willen delen op het forum?

HA ik ik ben ook zeer geintereseerd in jullie ervaringen!! Ik vertrek mei 2010 ook route Moskou => TME => Tibet => Nepal => India & verder. Willen jullie je verhaal delen? Dan doe ik dat straks ook weer voor de volgende :chin:

check mn weblog

www.bloemdiscoverslife.web-log.nl
of mn nieuwe website met blog (gekopieerd) www.bloemdiscoverslife.webs.com

1 like

helemaal top, bedankt :slight_smile:

Hi,

Waar kan ik ergens je reis verhalen lezen (Rusland-Mongolië-China-Tibet-Nepal)
ook ik wil graag deze reis maken.

met vriendelijke groeten

Luk

[EMAIL=“luk@slovakije.info”]luk@slovakije.info

Ik ga deze zomer pas naar Nepal en Tibet, dus die reisverhalen moeten nog komen :slight_smile:

Een aantal jaar geleden heb ik Rusland, Mogolie en China bezocht, wellicht is dat ook voor jou interessant? Zie Out of Asia.nl - Trans Mongolie Express voor mijn reis met de TME (en alle stops.)

Hoihoi,

Op dit moment ben ik in Chengdu China en heb van de week besloten een andere route te nemen. Ik ga toch weer terug omhoog naar Beijing om in Tianjin de ferry naar Zuid-Korea te nemen en vanaf daar weer een ferry naar Japan.

1 mei ben ik gestart met de TME in Moskou, in Mongolie heb ik 3,5 fantastische weken gehad, absoluut een aanrader!!! Ik wilde het land helemaal niet verlaten.

Voor mij voorlopig geen Tibet, Nepal & India. Misschien later vanaf de andere kant. :wereld:

Ik reis alleen en ben onderweg veel vriendelijke, leuke & interessante mensen tegen gekomen, niet lastig gevallen, zeker goed te doen.

Of september een goede periode is… waarom niet?? Denk net zo goed als iedere andere maand. Het heeft allemaal z’n eigen charme, pracht & praal.

Ticket voor TME had ik in NL geregeld nadat ik het hele web had afgeplozen en iedereen me had afgeraden op ‘de bonnefooi’ te gaan. Dit is het enige waar ik tot nu toe spijt van heb gehad. Als je tijd heb en geen stresskip bent is het zeker mogelijk de tickets gewoon op de stations te kopen. Het geeft je vrijheid. Onderweg ben ik veel mensen tegen gekomen die ze zelf op de stations kochten op het moment dat ze aankwamen voor een paar dagen later. Het is ook goedkoper. Zo had ik achteraf bv in Tomsk willen uitstappen maar dat kon niet. Ook wilde ik langer in Mongolie blijven maar had mn ticket al. Er is altijd wel iemand die je wil & kan helpen. Ook hostels bemiddelen vaak voor een klein bedrag (altijd nog goedkoper dan vooraf in nl gekocht)

Of het een goede start is of als complete vakantie is persoonlijk, het is maar net wat je wil. Ben beide tegen gekomen.

Visum Tibet, veel hostels willen daar maar al te graag voor bemiddelen. Dat zal geen probleem zijn.

Moskou had ik 4 dagen voor, vond ik genoeg. UB ben ik 3x geweest voor 1 of max 2 nachten. Daar wil je niet teveel tijd doorbrengen, het binnenland daar MOET je zijn!!! GEWELDIG mooi!! Ik ben in het oosten geweest (niet veel toerisme daar) in het westen & in de gobi woestijn. FANTASTISCH

Tot nu toe is het overal super makkelijk om een hostel te vinden. In China kan ik je aanraden om Hostelbookers.com te gebruiken. Gegarandeerd lagere prijzen dan aan de balie (heel vreemd!) In Moskou had ik vooraf HM hostel geregeld, prima hostel, goede locatie)

Baikalmeer vond ik prachtig, toen ik er was was t hele meer nog bevroren. In Listvyanka (dichtstbijzijnde dorpje bij Irkutsk aan t baikal meer) heb ik 2 nachten doorgebracht. De eerste dag was het een nationale feestdag, heel veel russen aan het picknicken. De andere 2 dagen was het hele dorpje uitgestorven (net een spookstad). Ook bijzonder om mee te maken. Veel gewandeld daar, erg mooi. Eigenlijk had ik graag naar Ochlon Island gegaan maar omdat ik de trein al vooraf had geregeld en daar maar 2x pwk een bus heen ging kon dat niet (nog een reden om niet vooraf je TME te regelen) Of iets saai wordt ligt aan jezelf.
Succes en vooral heel veel plezier, geniet!

dank u voor de reactie.
heeft u een korte beschrijving van uw reis voor deze zomer
eventueel ook kostprijzen?

met dank

Luk

Ik heb een retourtje naar Kathmandu geboekt, dat kostte ongeveer 700 euro. De rest regel ik ter plekken wel.

Je weet nooit 100% zeker of je Tibet wel in mag, en bovendien is het regentijd in Nepal in onze zomer. Delen van het land kunnen onbereikbaar zijn, misschien ook niet, dus ik ga vooraf geen uitgebreide planning maken. Doe ik eigenlijk nooit…

Ha Luk,

Ik weet de prijzen niet meer, heb het netjes 2 weken bijgehouden en kwam toen tot de conclusie dat ik geen lijstjesmens ben. Weet wel dat ik de eerste 3 maanden 720 euro per maand heb uitgegeven en dat vooral moskou erg duur was. Super makkelijk om daar door je buget heen te racen als je niet oppast.

M’n verhalen staan op m’n blog samen met wat foto’s: http://travelpod.com/members/tourontour

Groetjes Tour

Hallo transmongolië experts :wink:

Ik zit een beetje met hetzelfde te worstelen, kaartjes voor de TME vooraf kopen of daar. In principe zou ik het liever ter plekke doen, maar ik kom 16 juli aan in St. Petersburg, daar een paar dagen, dan Moskou paar dagen, dan starten met de TME, dus dat is hoogseizoen…

Denken jullie dat het dan ook geen probleem is om aan kaartjes te komen? Heb wel wat tijd, maar wil niet een week in Moskou zitten bijvoorbeeld omdat ik op kaartjes moet wachten.

Is het misschien een idee om het eerste gedeelte vanuit Moskou naar je volgende stop wel vooraf te boeken, en dan de rest gewoon ter plaatse?

Wat voor stops raden jullie verder aan naast Irkutsk en UB?

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Baukje

Ik zou deze vraag in het Rusland forum zetten…

Dankje, was ik ook al van plan, maar omdat hier allemaal mensen gereageerd hebben op vragen over de TME en 'm ook gedaan hebben, heb ik de vraag hier ook maar gesteld…