Ik zit eraan te denken in december nog een weekje naar Tokyo te gaan (ik weet het, ik ben verslaafd…), maar zit nog te kijken wanneer precies. Eén optie is aan het begin van de maand, als er in Chichibu (Saitama) een groot festival is. Een andere optie, en met het oog op de benodigde vakantiedagen wel gunstig, is om juist aan het einde van de maand te gaan. Met oud & nieuw moet ik wel weer terug zijn, aangezien ik dan al een paar dagen naar Disney ga.
Nu heb ik tijdens een eerdere reis in november 2008 al wel gemerkt dat kerstmis in Japan zeker geen onbekend begrip is, vooral de winkels waren uitbundig versierd. Maar weet iemand hoe het tijdens de kerstdagen is? Wordt dat in de familiekring gevierd en is dan van alles gesloten? Of is het vooral een feestje van de commercie, en gaat het openbare leven gewoon door?
En een bijkomend iets, waarvan ik me kan voorstellen dat het nog meer invloed zal hebben, is de verjaardag van de keizer. Die valt dit jaar op 23 december, een zondag, met als gevolg dat ook de maandag een nationale feestdag is. Ook hier de vraag, gaat het openbare leven gewoon door en is het wellicht zelfs juist een goede reden om dan te gaan (per slot van rekening zou je dan ook een deel van de paleistuinen moeten kunnen bezoeken die de rest van het jaar gesloten zijn), of moet ik dan eerder volksverhuizingen naar Chinees “golden week” voorbeeld verwachten?
Kerst wordt er wel gevierd, maar niet zoals in Europa. Het is ook geen officiële vrije dag, dus al het openbare leven is als op elke andere dag, behalve de feestverlichting en versieringen. Het is aan te raden om even te googlen waar je de mooiste versieringen kunt zien, maar op de meeste bekende plekken zul je iets moois aantreffen.
Kerst is er vooral gekaapt door de commercie om er wat aan te verdienen.
Kerstavond staat in Japan in het teken van de liefde voor jonge koppels. Wat inhoudt: een romantisch diner, kersttaart (goed voor de omzet van banketbakkers) en een overnachting in een liefst duur hotel. De hotels zullen wat voller zitten dan normaal en de duurdere vaak helemaal vol. En ook de beste restaurants zullen volgeboekt zijn. Inderdaad er is een soort Valentijnsdag van gecreëerd. Vlak voor kerst zijn er ook veel ontmoetingsfeestjes om tijdens kerst maar niet zonder partner te moeten zijn.
Als dat nog niet bizar genoeg klonk:
Families vieren kerst met KFC. Echt waar. Een emmer met gefrituurde kip en een kersttaart is een geslaagde kerstavond voor een Japanse familie. Dus niet naar KFC met kerst, want dan staan er rijen met mensen om hun bestelde emmers af te halen.
Van volksverhuizingen zul je last hebben rond de jaarwisseling, dan heeft wel iedereen vrij.
Klinkt inderdaad niet als een reden om dan juist niet te gaan. Sterker nog: op naar de KFC! :biggrin:
(en even uitzoeken waar die ontmoetingsfeestjes zijn…)
Ben wel benieuwd hoe dat met de verjaardag van de keizer uitpakt, zeker omdat die op een zondag valt waardoor de maandag daarna een vrije dag is. Maar dat zie ik dan vanzelf wel. Nu eerst maar eens kijken of ik dan wel vrij kan krijgen. Zo niet, dan is dat festival in Chichibu ook een goed alternatief.
En inmiddels geboekt, maar dan toch voor een paar weken later, dat kwam met het werk toch beter uit. Half januari nu dus een dikke week Tokyo, niet geheel toevallig gelijk met de Tokyo Auto Salon, 's werelds grootste autotuning-beurs die stiekem helemaal niet om auto’s draait. En er is dan ook weer een sumo-toernooi, ook altijd leuk…
Ik ben dit jaar rond die tijd gegaan. Het weer was goed te doen. Veel zon en strakblauwe hemel. Ik was van plan om naar Nikko te gaan als de Kegon waterval bevroren zou zijn. Dat was helaas nog niet het geval dus ik ben niet gegaan. Dat is wel iets wat ik graag een keer wil zien. Het uitzicht vanaf de Skytree zal ook geweldig zijn rond die tijd. Veel plezier in Tokyo en geniet van de ‘auto’s’ !
In 2011 ben ik ook in januari naar Japan geweest (eveneens Tokyo Auto Salon en daarnaast Wakakusa Yamayaki in Nara), weer viel toen inderdaad erg mee, in Yokohama zelfs een dagje 20 graden. In Nikko lag wel een pak sneeuw, aangezien dat een dagtrip was had ik toen helaas geen tijd voor de omgeving. Maar 's winters is het vaak wel mooi helder, dus stiekem hoop ik inderdaad op een uitzicht vanaf de Tokyo Sky Tree met Fuji-san als achtergrond…
Dan kun je al zowat gaan aftellen!!! Leuk hoor.Een sumo wedstrijd bijwonen,dat is nog wel een wens.
Maar dat zal er volgend jaar ook niet inzitten.We willen Shikoku ontdekken en ons daarop richten.
Dus het sumo moet ik nog maar even uit mijn hoofd zetten.
Wizard,laat je ons meegenieten als het zover is in januari?