Japan bezoeken tijdens de kerst (feestdagen)

Hallo Mensen,

Ik loop met de gedachte om tijdens mijn kerstvakantie een citytrip naar Japan te maken. (kyoto of tokio)

Periode ca. 23 dec tot 31 dec.

Nu vraag ik mij af of dit de moeite waard is voor een week. En met name deze week?

Zijn er meer activiteiten tijdens kerst of is juist alles dicht?

Ik ben benieuwd!

Gr.

Tijdens de kerstdagen ben ik er nog nooit geweest (al zit ik daar stiekem nog wel over te denken), wel in de aanloop daar naartoe. Bij mijn weten is kerst in Japan vooral een commercieel feestje, maar wordt het niet echt gevierd. Het is sowieso ook geen nationale feestdag, dus het normale leven zal grotendeels gewoon doorgaan. Op 23 december is trouwens wel de verjaardag van de keizer, dat is wél een nationale feestdag, en een van de weinige gelegenheden dat hij in het openbaar verschijnt.

Rond de kerstperiode zal je wel op veel plaatsen allerlei kerstverlichtingenzien, hele parken en winkelstraten worden zo uitbundig versierd. Een geval apart is dit jaar een projection mapping op het kasteel van Osaka, wat me zeer indrukwekkend lijkt.

Oud & Nieuw wordt wel uitgebreid gevierd, dan schijnt het openbare leven wel een paar dagen grotendeels plat te liggen, dan zijn de meeste musea en bezienswaardigheden en ook veel winkels en restaurants gesloten.

En voor een week naar Japan? Ik heb het begin 2013 gedaan (weekje Tokyo), en zou het zo weer doen :nod:

Bedankt voor je reactie! Ik zie in je YouTube overzicht dat je ook in taipei bent geweest, ik ook. Is het een beetje vergelijkbaar?

Ik ben inderdaad twee keer in Taipei geweest, de eerste keer puur de stad zelf, de tweede keer als begin van een (veel te korte) reis verder naar Tainan en Kaohsiung. Taipei doet inderdaad wel wat aan Japan denken, maar het hangt er wel sterk vanaf welke stukken Taipei je dan bekijkt: de modernste en schoonste delen van Taipei komen overeen met “gemiddeld” Japan. Taiwan heeft ook nog veel meer een echte straatcultuur, iets als de avondmarkten kom je in Japan uitsluitend bij festivals tegen. En een ander verschil is dat ondanks de enorme taalbarrière Japan aanzienlijk meer op buitenlandse toeristen is ingesteld dan Taiwan. Daar staat tegenover dat het prijsniveau in Japan een stuk hoger ligt dan in Taiwan, voor hotels scheelt het niet zo gek veel, maar hoewel het eten in Japan ook helemaal niet zo duur hoeft te zijn is het zeker niet zo spotgoedkoop als in Taiwan.

Als ik dan zou moeten vergelijken zou ik Taiwan eerder tegenover Zuid-Korea zetten: moderne landen met een behoorlijke levensstandaard, maar toch ook nog wel de nodige ruwe randjes. Japan is meer gepolijst. Het heeft allebei zo z’n charmes.

Vandaag op TokyoBling: Omotesando Hills – Christmas Tree | Tokyobling's Blog

Dit is wel een beetje wat je overal in Japan kan verwachten rond kerst :biggrin:

Ik ben vorig jaar begin december ook naar Motofuchi Park geweest, eigenlijk gewoon een niet al te groot park in een deel van Tokyo waar anders geen toerist ooit komt. Maar ook dat was helemaal volgehangen met lampjes, en het was er ook gezellig druk. En dat je zeker op meer plaatsen tegenkomen.