Ook ik probeer een reis te plannen naar Japan, of beter gezegd twee reizen. Ik wil namelijk graag een keer in de herfst en een keer in de lente, om zowel de herfstkleuren als de bloesems te kunnen zien. Ik had zelf bedacht, ik deel het land in twee delen: noord en zuid en doe de ene periode het noorden en het andere het zuiden. Voor beide periodes wil ik 3 weken uittrekken. Ik weet echter niet wat mooier is: het noordelijke deel in de herfst en zuid in de lente of juist andersom. Ook omdat het land erg groot is en de klimaten nogal verschillen, weet ik niet goed wat wijsheid is. In het noorden heb ik in het najaar misschien wat meer met kou en sneeuw te maken en dat hoeft van mij ook niet echt, omdat ik dan ook allemaal warme kleren moet meeslepen. Daarentegen lijkt mij het zuiden weer mooier in de lente. Ik kan dus niet kiezen :(. Ook is er zo ontzettend veel te zien, dat ik volgens mij minstens 4 maanden naar Japan zou moeten, om alles op mijn ‘verlanglijstje’ af te kunnen strepen. Dat wordt budgettechnisch gezien alleen een beetje moeilijk. Wie kan mij wat adviseren over wanneer te gaan (oktober of november) en wat is dan het mooiste om te bezoeken.
Mijn indelingen voor noord en zuid zien er ongeveer als volgt uit, maar sta open voor andere suggesties
Noord: Tokyo, Fuji-san, Nagoya, Nagano, Kanazawa, Hirosaki, Hakodate, Sapporo, etc.
Zuid: Kyoto, Fukuoka, Hiroshima, Osaka, Nagasaki, Beppu, etc.
Ook lees ik her en der dat men in Japan amper Engels spreekt. Ik ben wat basis Japans aan het leren, maar denk niet dat dat voldoende is om mij vloeiend te kunnen redden in het Japans. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Allereerst, maak je niet druk om het feit dat men weinig Engels spreekt in Japan. Met handen- en voetenwerk kom je een heel eind.
Kijken hoe de Japanners zich gedragen, bv. in het openbaar vervoer, is goed navolgbaar.
Dat geldt voor veel dingen: kijk hoe zij het doen.
Wanneer en waar de bloesems en de herfstkleuren zien is afhankelijk van het tijdstip dat je de reis gaat maken.
Men houdt een statistiek bij wanneer en waar dit de afgelopen jaren optimaal te zien is geweest.
Japanners zijn namelijk ook erg geïnteresseerd in bloesems en herfstkleuren, zij organiseren en vieren een waar feest gedurende deze periodes.
Plannen van het tijdstip dat je wilt reizen is dus heel belangrijk.
En natuurlijk even uitzoeken welke plekken in Japan het meest te bieden hebben gedurende de bloesem-periode en het verkleuren van de blaadjes.
Kyoto is bv. een hele mooie stad om de herfstkleuren te aanschouwen, maar ook de bloesems zijn daar rijk vertegenwoordigd.
Zo zijn er heel veel “scenic spots” voor deze natuurwonderen.
In jouw noord-reis valt Nagoya een beetje uit de boot, deze ligt meer in de zuid-reis.
Maar als ik zo lees waar je allemaal een bezoek wilt brengen in 3 weken, zitten er behoorlijk wat reis-uren in jouw plan.
Wij hebben onze laatste reis alleen Kyushu aangedaan in 4 weken en nog maar een klein gedeelte gezien van wat het te bieden heeft.
Vooral als dit je eerste keer is, moet je ook een beetje wennen aan een cultuur die veel anders is dan de onze.
Hoe vaker je in Japan komt hoe makkelijker alles gaat, omdat je steeds meer door krijgt hoe het er allemaal toe gaat.
Na een middagje & avondje zoeken, lezen, puzzelen en passen en meten, denk ik een voorlopige planning te hebben. Hokkaido/Sapporo laat ik maar achterwege. Ligt te ver uit de route, dus mss nog een extra keer terug naar Japan dan maar. In de lente wil ik dus naar Kyoto en het hele zuidelijke deel (alles onder Nagoya), dus die staan nu niet op de planning.
Ik ben erg benieuwd of dit een redelijke planning is. Ben ik nog iets moois vergeten of verblijf ik juist ergens te lang, ik hoor het graag :)…
1 Aankomst Tokyo
2 Tokyo
3 Tokyo/Edo
4 Dagtrip naar Nikko
5 Tokyo
6 Dagtrip naar Mitake-San
7 Tokyo
8 Dagtrip naar Yokohama & Kamakura
9 Izu Pensinsula - Atami/Ito
10 Izu Pensinsula - Shimoda
11 Hakone
12 Naar Mount Fuji
13 Naar Nagoya
14 Naar Takayama
15 Dagtrip naar Kamikochi
16 Naar Kanazawa via Shirakawa-go
17 extra dag in Kanazawa of Nagano
18 Naar Nagano
19 Naar Tokyo via Matsumoto
20 Reservedag (mss na dag 12 Fuji-lakes?)
21 Vertrek naar A’dam
Is het eind oktober/begin november noodzakelijk om hotels te reserveren. Ik geef er meestal de voorkeur aan om pas ter plaatse te boeken, zodat je de vrijheid hebt om je hele reis nog om te gooien. Maar misschien is dit voor Japan onverstandig.
Ook denk ik dat ik beter geen JPR-pas kan kopen, omdat ik steeds betrekkelijk kleine stukjes rijd. Maar dat moet ik nog uitzoeken. Ik ga ervan uit dat ze in Tokyo bijvoorbeeld dagkaarten te koop hebben voor de metro ???
Hopelijk kunnen wat ervaringsdeskundigen mij een beetje op weg helpen, want om de een of andere reden vind ik dit een veel spannendere onderneming dan backpacken in Zuidoost-Azië.
Dank je wel Pa3fii voor je uitgebreide reactie. Je hebt helemaal gelijk hoor, dat je vaak even moet wennen aan een cultuur. In ZO-azië vind ik het over het algemeen allemaal een beetje hetzelfde ‘werken’. Japan lijkt me inderdaad compleet anders. En misschien wil ik ook wel te veel in één keer.
Nagoya had ik bij het noordelijke deel ‘getrokken’ omdat ik de indruk had, dat van daaruit naar Takayama reizen, eenvoudiger is dan vanuit Nagano. En stiekem ook een beetje omdat ik hier nog wat speelruimte had, doordat ik Hokkaido geschrapt heb. En ik denk dat alle 3 weken ook voor het zuiden ga nodig hebben, want daar is mijn waslijst nog langer. Wat je schreef: 4 weken Kyushi is wss nog niet eens voldoende ;).
Jouw planning ziet er goed uit. Je wilt heel veel zien in 3 weken, dat is mijn conclusie.
Zoals ik al schreef, zitten er wel redelijk veel reisuren in; de afstanden zijn niet zo heel groot, maar de treinen niet zo snel.
Tussen de grote steden kun je met de Shinkansen reizen, maar in jouw planning ben je afhankelijk van minstens een Ltd Express trein die je dan nog redelijk snel van de ene naar de andere plaats brengt. In dit geval is een JR-Pas wat minder aantrekkelijk want je maakt weinig tot geen gebruik van de Shinkansen, en dat is toch de duurste onder de Japanse treinen.
Als je hotels van te voren boekt via bv. Booking.com, Japanican.com heb je in ieder geval zekerheid dat je onderdak hebt.
Als je ter plaatse bent en niets reserveert voor vertrek, ben je weer tijd kwijt om onderdak te vinden; dit gaat weer ten koste van de tijd die je hebt om plaatsen te bezoeken.
Wij gaan naar Japan om veel te zien, maar proberen toch momenten van rust in onze reis te hebben.
Hoi Franca,
wat een leuk plan! Bloesems en herfstkleuren trekken mij ook heel erg aan. Al mijn reizen zijn in een zo’n periode gepland.
Wel is er een groot verschil tussen de herfstkleuren en de bloesems. De herfstkleuren zijn echt boomblaadjes die gaan verkleuren, dat duurt wat langer. Je kunt zo een aantal weken door Japan reizen en overal de kleuren zien.
Met de bloesems is dat toch iets anders. De blaadjes zijn teer en ontzettend afhankelijk van hoe streng de winter was en hoe het voorjaar verloopt. Omdat de bloesems zo geliefd zijn, worden ze ook nauwkeurig gevolgd. Deze site geeft per stad aan wanneer de bloesems gemiddeld bloeien. Zoals gezegd is het erg afhankelijk van de weersomstandigheden of ze dit schema aanhouden. Het blijft een beetje een gok dus.
Omdat de bloesems zo kort bloeien en er heel veel belangstelling voor is, is het zeker van belang om in populaire plekken rond die tijd echt op tijd op zoek te gaan naar een accommodatie. Bij mijn afgelopen reis bijvoorbeeld wilden we midden in de bloeiperiode naar Kyoto, en hoewel we tijdig op zoek gingen, was het erg lastig om een gunstig geprijsd hotel te vinden. We hebben die dagen (nachten dus) in een hotel in een stad nabij doorgebracht.
Maar sowieso is het handig om vooraf alles geboekt te hebben. Vaak is het mogelijk om nog tot vrij kort voor verblijf kosteloos te annuleren (let op de voorwaarden!) zodat je nog een beetje flexibiliteit hebt als je je reis wilt aanpassen.
Kyoto is overigens erg mooi in beide jaargetijden. Miyajima (nabij Hiroshima) is erg mooi in de herfst.
Voor wat betreft de treinen, als je je route hebt bepaald, kun je kijken wat de treinen je gaan kosten. Misschien vallen een aantal dure ritten in een bepaalde week, dan zou een JRP van een week misschien wel gunstiger zijn. Maar er zijn ook vele regionale passen waar je misschien wat aan hebt.
Voor de trein en metro in Tokyo heb ik nooit een dagpas genomen. Je kunt losse kaartjes kopen of ter plekke in een automaat een chipkaart waarmee je geen gedoe hebt van losse kaartjes kopen.
Het blijft toch wat lastig om de juiste periode te plannen om volop van de bloesems of herfstkleuren te kunnen genieten.
Wij hadden dit jaar redelijk veel geluk met de bloesems op Kyushu, maar waren er toch nog delen die niet in full-bloom stonden.
In Kumamoto, waar we 2 weken voor de aardbevingen waren, hadden we geluk dat de bloesem op zijn mooist was.
Ook in andere delen van Kyushu hadden we dat.
Met de herfstkleuren was het wat minder omdat midden november nog te vroeg was voor de reisroute die wij hadden gekozen.
Net wat Nemesis4 zegt: er zit geen vaste tijd aan omdat veel afhankelijk is van de weersituatie voorafgaande aan de bloesem- en herfstkleuren-tijd.
Dit is ongeveer half april in de buurt van Hitoyoshi in Kumamoto Prefectuur, genomen vanuit de trein.
Deze bloesems staan wat meer in het berggebied, hetgeen ook nog weer invloed heeft op de bloeitijd.
@Nemesis4 en @Pa3fii: bedankt voor de reacties en voor de links. Ik heb ze op geslagen :). Voor de bloesems weet ik dat het ook een portie geluk blijft, om ze te zien. Maar ja, wie niet waagt die niet wint.
Dank je wel Nemesis4! Het wordt nog een beetje puzzelen wanneer de beste weken zijn om te gaan. 3 weken spreiden over oktober tot en met december wordt lastig, dus ik zal keuzes moeten maken ;). Bedankt in ieder geval voor de linkjes!!
Het is en blijft lastig om exact op de goede tijd in Japan te zijn voor de bloesem of herfstkleuren.
Wij hadden de herfstkleuren toen wij midden-november voor 4 weken Shikoku bezochten nog de pech dat er heel veel nog erg groen waren.
Op het laatste toen we in Nagoya waren, kwamen de kleuren pas echt tot hun recht.
De herfstkleuren-wave beweegt zich grofweg van noord naar zuid over Japan en de bloesem-wave net andersom.
Om dan op het juiste moment op de juiste plek te zijn moet je misschien tegen de wave ingaan. >>>