Hoi allemaal,
naast de Sakura is het seizoen van de herfstblaadjes aangebroken. Het eerste autumn color rapport is alweer op japan-guide.com verschenen, en ik volg de progressie van de kleuren ook op 紅葉情報【2022】今見頃がわかる - ウェザーニュース
Heerlijk die voorpret!
Jaja, ik mag straks weer mijn koffers pakken
Deze keer ga ik twee weken heen, eind november en begin december. Ik blijf nu in een beperkt gebied en ga naar Kyoto, Osaka, Wakayama en Okayama toe. Insteek van deze reis is om lekker rustig vakantie te vieren om bij te komen van een langdurige verbouwing.
Zijn er mensen waar ik de voorpret mee kan delen? Zijn er forumgangers die ook in het najaar afreizen naar Japan?
Wij gaan op 3 november voor de herfstkleurtjes naar Hiroshima, rondtoer op Shikoku, en eindigen in Nagoya om eind november weer terug te vliegen naar Nederland. Wij hopen veel mooie herfstkleuren te zien.
Okayama heeft in ieder geval een mooi kasteel en evenzo mooie tuin, die vlak bij elkaar gelegen zijn.
dat klinkt erg goed. Shikoku staat ook op mijn ‘wil ik nog heen’ lijstje, vooral Kochi zou ik willen zien vanwege mijn interesse in Sakamoto Ryoma.
Ik hoor graag hoe Shikoku je bevallen is!
We hebben er ook erg veel zin in om te gaan, nog ruim 2 weekjes wachten.
We gaan eerst een kort verblijf in Hiroshima doen, en dan naar Matsuyama, om daar aan een rondje Shikoku te beginnen.
We wilden nu eens voor wat meer natuur gaan en natuurlijk herfstkleurtjes.
Shikoku is wat minder bekend bij toeristen; uitgezonderd dan de “tempelwandelaars”
We eindigen in Nagoya, daar waren we nog niet eerder.
We zullen onze ervaringen in dit weblog wat aandacht proberen te geven.
Mooie plannen hoor! En herfst is wel leuk, mooie kleuren sowieso, maar ook mensen die welhaast hysterisch worden als ze een mooi rood blaadje ergens zien liggen, dat uiteraard dan een keer of 100 op de foto moet :biggrin:
Tegen de verwachting in ga ook ik eind november alweer naar Japan. Eigenlijk was het plan om rond de feestdagen naar Taiwan te gaan, mooi een paar “gratis” vrije dagen, en dan zou in Taipei ook een autosalon zijn. Echter, behalve dan op de site van het WTC waar dat gehouden zou worden kan ik er werkelijk niks over vinden, ook de site van de beurs loopt nog twee jaar achter. Iets zegt me dus dat dat niet goed gaat komen. En dan ga ik toch zoeken naar alternatieven in die regio, dan kom je toch al snel op de Tokyo Motor Show uit, eind november. Sowieso een van de belangrijkste autosalons ter wereld, dus die wilde ik toch altijd al eens bezoeken.
Na wat speuren heb ik toch een aardig geprijsde vlucht gevonden naar Tokyo, en dan twee weken later terug vanuit Kaohsiung (Taiwan). Met overstappen in Hong Kong, op de heenweg dik 9 uur, dus kan ik daar ook nog even de stad in. Na de Tokyo Motor Show blijf ik dan nog een paar dagen langer in Japan, om zo op 3 december het Chichibu Yomatsuri te kunnen bezoeken. En dan de volgende dag snel weer verder.
Ik moet nu alleen nog een vlucht van Tokyo naar Taipei boeken, en daar twijfel ik nog: ga ik voor een directe vlucht met lowcost airline Scoot, of vlieg ik voor een paar tientjes meer met China Eastern via Shanghai. Dat laatste dan uiteraard met een stopover, ben nog nooit in Shanghai geweest en het is toch wel een stad die hoog op m’n wishlist staat. Maar tegelijk “verlies” ik dan wel weer twee dagen waardoor het Taiwan-deel van de reis wel heel erg in de verdrukking komt. Keuzes…
Dat ziet er al weer goed uit ook voor jouw!
Krijg je inmiddels al kwantumkorting op je vliegreizen naar Japan. :biggrin:
Als je het kunt doen moet je het niet laten.
Komen we elkaar niet tegen want wij komen niet hoger als Nagoya.
Die shows lijken mij ook wel leuk; ik wilde wel eens naar de radiozendamateurbeurs van de JARL, Japan Amateur Radio Leaque, in Tokyo.
Maar die is midden in de zomer, dus mij een beetje te warm.
In de zomer te warm? Welnee! :biggrin:
(het zweet breekt me al uit als ik er alleen nog maar aan denk…)
Maar helaas geen kwantumkorting. En op het werk verdenken ze me ervan dat ik daar ergens een vriendin heb. dat is uiteraard niet het geval, anders had ik die kans al lang aangegrepen om definitief naar Japan te verkassen…
Mooie plannen alweer!
Het Chichibu festival ziet er ook goed uit, maar wij komen zelfs niet hoger dan Kyoto deze reis
Maar het is alvast een reden om volgend jaar zo rond december weer aan een reisje te denken…
Volgend jaar wordt het allemaal weer iets duurder voor ons in Japan, want ze willen/gaan de “btw” verhogen met een paar procent.
Als ik goed geinformeerd ben van 5 naar 8 procent. Of het allemaal al er door is weet ik eigenlijk niet.
Ach, verslaafde Japan-gangers zal dit niet een al te grote belemmering zijn.:disgust:
Gaan ze het toch doen? Ik had er al over gehoord dat ze de btw wat wilden verhogen.
Maar wat je zegt, als je sowieso wilt is dat toch geen belemmering Het blijft een stuk lager ten opzichte van ‘onze’ btw!
Die BTW bij ons is zeker erg hoog vergeleken met Japan.
Het remt de consumenten-uitgaven terwijl er juist hier meer geld uitgegeven moet worden.
We hebben er deze keer nog niet mee te maken.
Heb wel net gelezen dat er weer een behoorlijke aardbeving was in de omgeving van Fukushima Daiichi.
Er is wel een tsunami-waarschuwing afgegeven, die waarschijnlijk niet meer als een meter hoog zal zijn.
Toch wel even weer schrikken.
Ik zie het, het was er eentje van magnitude 7. De tsunami waarschuwingen zijn op dit moment alweer ingetrokken, gelukkig maar.
Ik schrok ook wel even toen ik mn eerste beving daar meemaakte, die had een magnitude van vijf. De locals keken daar dus geneens van op (dat was toen een half jaar na de Grote van 9).
Bij de vorige reis was er ook weer eentje van 5 in Kyoto, en een iets grotere bij Iwate/Miyagi, ook met tsunami waarschuwing. De tv schakelde meteen naar een live verslaglegging, dat was wel bizar om mee te maken. Ik zat er toen ver vanaf in Mie, en de waarschuwingenewerdwn later ook weer ingetrokken.
Hebben jullie ook wel eens een beving(kje) gevoeld daar?
Gelukkig maar dat het allemaal weer meevalt.
Wij hebben nog geen aardbeving meegemaakt tijdens onze beide trips naar Japan, tenminste niet gevoeld of gemerkt.
We waren de vorige trip noodgedwongen in een hotel vlakbij Narita Airport, omdat ons vliegtuig een defect had.
Dit hotel had een nieuwe en oude vleugel.
Iemand van onze medepassagiers had een kamer in het oude deel en wij in het nieuwe deel van het hotel.
Hij had die nacht een beving gevoeld, wat later bleek, eentje met een magnitude van 5.
Wij dus helemaal niets van gemerkt…
Die nieuwbouw was meer aardbeving-proof denken we.
Tijdens m’n laatste trip was er toen ik in Hiraizumi was een aardbeving geweest, net voor de kust bij Ichinomaki, een 6.0 als ik me niet vergis. Genoeg om het treinverkeer in de regio urenlang te ontregelen, en op het station in Ichinoseki was het goed te voelen geweest. Ik sprak daar nog iemand van de tourist info, daar had blijkbaar de hele boel toch flink overhoop gelegen.
Maar nu komt het: ik heb zo’n 10km noordelijker daarvan echt helemaal niks gevoeld. Ik weet nog wel dat ik op een uitzichtpunt stond en daar een hoop gerommel hoorde, alsof er ergens een enorme motorbende voorbij reed, ver weg maar toch heel luid. Dus toen ik van die aardbeving hoorde leek het me al snel duidelijk: dat zal dan wel de aardbeving geweest zijn. Maar nu zat ik laatst door m’n foto’s heen te kijken, en verdomd, op een van die foto’s vanaf dat punt zie ik inderdaad een groep motoren voorbij rijden. Voor m’n gevoel een te klein aantal en te ver weg (ruim 1km hemelsbreed) voor de hoeveelheid geluid, maar toch…