planning Japan Deel II - november

In november gaan we voor een 2de maal naar het wondermooie Japan.

Na de lente van 2012 en er 2 weken te hebben gespendeerd, gaan we nu dit jaar de herfstkleuren bewonderen en voor mijn werk 1 dag een designbeurs bezoeken in Tokio.

Even kort samenvatten wat we reeds in 2012 gezien hebben , en niet meer hoeven te doen. :wink:
Nikko, Kamakura, deel Tokio, Kyoto (uitgebreid) , Nara , Hiroshima , Miyajima

Voel je vrij om ons aan t vullen of alternatieven door te geven.
We gaan voor een 2 weken railpass.
Is het een optie om naar het zuiden te trekken, Nagasaki, of naar het noorden in plaats van andere plaatsen op mijn planning?
Volgens ons planning hebben we nu reeds 5 hotels (Tokio, Nagoya, Osaka, Koyasan, Tokio), ik zie een continue verhuis van valiezen ook niet bepaald zitten.

Onze voorkeuren gaan uit naar een combinatie van (groot)steden en rustige buitengebieden. Ik weet dat Nagoya en Osaka weinig te bieden hebben, maar ik zie het eerder als goede uitvalsbasissen voor daguitstappen, of kan het beter ?

Zie hieronder een ruwe schets van ons planning.

vrijdag : vertrek Brussel
zaterdag : Tokio , checkin hotel rond 14u, rest van de dag sightseeing en jetlag verwerken
zondag : daguitstap Hakone vanuit Tokio
Maandag : Tokio sightseeing
dinsdag : daguitstap Yokohama vanuit Tokio
woensdag : Tokio – designBeurs – in de vooravond verhuizen naar Nagoya
donderdag : daguitstap Kanazawa vanuit Nagoya
vrijdag : daguitstap Takayama vanuit Nagoya
zaterdag : verhuis van Nagoya naar Osaka + Osaka sightseeing
zondag : Daguitstap Matsuyama vanuit Osaka
maandag : Daguitstap Himeji + Kobe vanuit Osaka
dinsdag : verplaatsen naar Koyasan + overnachten
woensdag : Koyasan – naar Tokio ( + sightseeing)
donderdag : Tokio sightseeing
vrijdag : vertrek naar Brussel

Alvast bedankt voor al jullie tips.

Groetjes,
Gaƫl

Hallo Gaƫl,

als je in november gaat om de herfstkleuren te zien, overweeg dan om Kyoto ook in je programma op te nemen.
Daar zijn een aantal top-koyo (herfstkleuren) plaatsen die echt heel mooi zijn om te zien.
De Tofokuji tempel is bijvoorbeeld wonderschoon met de herstkleuren. Ook worden een aantal tuinen 's avonds verlicht. Vorig jaar heb ik de tuin van de Kitano Tenman-gu bezocht. Deze ligt buiten het centrum en is daarom niet zo druk, maar schitterend om te zien!

Je kunt ook overwegen om in plaats van Kanazawa en Takayama als dagtocht te doen, er te overnachten. Dat scheelt in reistijd, nadeel is natuurlijk het meenemen van bagage.
Als je besluit te overnachten in Takayama, dan is een overnachting in een Ryokan aan te raden. Neem er een die maaltijden serveert, dan krijg je ongetwijfeld het streekgerecht voorgeschoteld: Hida-Beef (vlees van vertroetelde Waygu runderen).

Houd voor je bezoek aan Himeji er rekening mee dat het kasteel nog wordt gerenoveerd tot ergens in 2015: Himeji Castle - Himeji Travel
Hoewel het er naar uitziet dat de tent ondertussen is verwijderd: http://www.city.himeji.lg.jp/s60/2851146/_21909/siro-weekly-photo.html
(maar ik geef natuurlijk geen garanties :wink: )

Succes met plannen!

Rebecca

Is Himeji Castle nog steeds in verbouwing??? Ik zal het in ieder geval nakijken. Alvast bedankt voor de tips. Zijn Takayama en Kanazawa de moeite? Valt er werkelijk niks te zien in Nagoya en Osaka?

Via Wereldwijzer app

Hallo Gaƫl,

ik vond zeker Takayama de moeite waard. Kanazawa heeft ook leuke dingen om te zien.
Ook in Osaka en Nagoya valt er genoeg te zien hoor :slight_smile:
Voor Nagoyakan ik niet uit ervaring spreken, want heb er alleen nog maar op het station gestaan.
Maar Osakaheeft veel te bieden. Het is bijvoorbeeld ook erg leuk om in het observatorium van de Floating Gardens te zijn als het donker wordt.

Takayama en Kanazawa zijn zeker de moeite waard. Ik zou het wel combineren met een bezoek aan Shirakawa-go. Je kunt er een mooie route van maken: Nagoya-Takayama-Shirakawa-go-Kanazawa-Osaka. Dagtrips vanuit Nagoya zijn ook wel te doen denk ik.

Nagoya en Osaka hebben ook attracties, maar vooral moderne. Als daar iets tussen zit wat je interesseert, zijn ze zeker het bezoeken waard.

Het zijn geen steden met veel historische bezienswaardigheden, maar vooral Osaka is toch wel de moeite waard, de stad heeft toch wel een heel eigen karakter, wat ruiger dan Tokyo. Dotombori is een uitgaansgebied als geen ander in Japan, alleen al voor de sfeer 's avonds een bezoek waard. Shinsekai heeft een hoog ā€œvergane glorieā€-gehalte maar geeft daardoor juist wel het gevoel van de Showa-periode. Amerikamura is Osaka’s tegenhanger van Harajuku, Den-Den Town is een soort Akihabara. Het kasteel mag dan een betonnen reconstructie zijn, mooi is het wel.

Tijdens mijn bezoek aan Nagoya ben ik vooral de stad uit geweest: Toyota-fabriek en Toyota Automobile Museum (beiden aanraders als je in auto’s geĆÆnteresseerd bent), en ook de Kiso-vallei zou je vanuit Nagoya kunnen bezoeken (maar heb ik vanuit Matsumoto gedaan). En ik moet nog een keer terug voor het treinenmuseum…