November in Japan

Wij willen in november naar Japan voor een rondreis en adhv eerdere postings kom ik tot de volgende planning:

dag 0 Londen vertrek 11:50
dag 1 Narita Airport (12:45 uur) – Tokyo UENO (metro 1,5 uur)
dag 2 Tokyo
dag 3 Tokyo (trip naar Nikko - Buddha tempel)
dag 4 Tokyo - Fuji - Matsumoto
dag 5 Matsumoto (kasteel) - Takayama (5,5 uur)
dag 6 Takayama
dag 7 Takayama - Kyoto (3,5 uur)
dag 8 Kyoto
dag 9 Kyoto (dagtrip naar Nara)
dag 10 Kyoto - Hiroshima (2uur) bezoek vredespark
dag 11 Hiroshima - (dagtrip Miyajima)
dag 12 Hiroshima - Osaka (3,5 uur)
dag 13 Osaka vertrek om 12:20

Wat ik me afvraag is of het niet teveel een gejakker wordt en of ik wel de highlights eruit heb gepikt. Wat zou ik in deze opsomming kunnen skippen en wat verdient meer aandacht. Het is toch lastig om dat vanuit een reisboek op te maken. Uit de informatie van de JR(pass)-website maak ik op dat het nogal een bureaucratische rompslomp is om zo’n Railpass te kopen. Klopt dat? Uit de opmerkingen op deze site maak ik op dat het voor deze afstanden de moeite nauwelijks loont. Maar misschien scheelt het wel heel veel tijd bij het kopen van kaartjes. Hiermee hebben wij wel slechte ervaringen in China en India. Enfin, Japan zal toch wel anders zijn dunkt ons. Ook vragen wij ons af wat de ervaringen zijn omtrent het klimaat. Moeten we nog warme sweaters en jassen meenemen?

Graag lezen wij jullie reactie.

Willem & Carmen

Even snel wat gezocht op Hyperdia, met deze route zou je een 14-daagse JRP er toch zeker uithalen. Wat je anders nog zou kunnen doen is de route iets omgooien, Osaka overslaan en eindigen in Kyoto, dan zou je het voor wat betreft de langere trajecten zelfs met een 7-daagse JRP redden:

dag 0 Londen vertrek 11:50
dag 1 Narita Airport (12:45 uur) – Tokyo UENO (metro 1,5 uur)
dag 2 Tokyo
**dag 3 Tokyo (trip naar Nikko - Buddha tempel) - start JRP
dag 4 Tokyo - Fuji - Matsumoto
dag 5 Matsumoto (kasteel) - Takayama (5,5 uur)
dag 6 Takayama
dag 7 Takayama - Hiroshima (5 uur)
dag 8 Hiroshima (Miyajima)
dag 9 Hiroshima - Kyoto - einde JRP
** dag 10 Kyoto
dag 11 Kyoto (Nara)
dag 12 Kyoto
dag 13 Kyoto vertrek om 12:20

Nadeel is dan wel dat je met slechts één dag ertussen twee lange reisdagen hebt. Kyoto ligt weliswaar iets verder van Kansai Airport vandaan, maar met de trein kost je dat misschien een half uurtje extra. De rit naar Hiroshima zou je overigens nog kunnen onderbreken voor Himeji, bagage in een kluisje op het station en dan naar het kasteel.

En bureaucratische rompslomp? Nu was uitgerekend de JRP het enige wat mijn reisgenoot vooraf heeft geregeld (beter gezegd: het enige wat ik hem heb laten regelen), maar niks van gemerkt. En onderweg is het wel ideaal, al zal elke vergelijking met China of India mank gaan. Elk wat groter station heeft sowieso een loket waar ze meestal wel een paar woordjes Engels spreken, en anders zijn de automaten meestal ook wel te begrijpen. Ook met JRP zal je daar weleens komen om plaatsen te reserveren, weliswaar niet noodzakelijk, maar wanneer je er de tijd voor hebt toch welk praktisch aangezien je dan ook een duidelijk kaartje krijgt en zo weet waar en wanneer je uit- of over moet stappen.

In Takayama ben ik (helaas) nog niet geweest, maar verder denk ik dat je toch wel een mooi rondje zo hebt. Wellicht ietwat gehaast, maar dat is nu eenmaal inherent aan zo’n vrij korte reis. Nikko (ben ik ook nog niet geweest overigens) zou ik wellicht dan ook overslaan en die dag in Tokyo besteden, daar heb je anders wel erg weinig tijd.

Vorig jaar ben ik ook in november in Japan geweest, toen viel de temperatuur heel erg mee. Alleen in Matsumoto koelde het toen 's avonds echt heel sterk af richting het nulpunt, voor de rest was het overal aangenaam, 15 tot 20 graden, soms zelfs nog warmer. Ik had op kouder weer gerekend, maar de truien zijn m’n tas niet uitgekomen. Je zal trouwens wel kunnen genieten van de prachtige herfstkleuren!

Het is wat kort en veel allemaal, maar best wel te doen. Alles is perfect geregeld in Japan, vooral het openbaar vervoer, zodat reizen prima gaat. Alles gaat zowaar exact op tijd en is schoon!

Ik zou ook proberen om een dag langer in Tokyo te blijven en Nikko overslaan. Nikko is volledig toeristisch en je zult genoeg (mooiere) temples zien in Kyoto en Nara en zo bijzonder is die in Nikko nu ook weer niet. Ik ben het eens met Wizzard; Osaka overslaan en wel het kasteel in Himeli bezoeken. Heel mooi. Dit is een van de drie bekendste kastelen in Iapan.

In Tokyo is zoveel te bezoeken; bijna elke wijk heeft zijn bijzonderheden. Je zult een keuze moeten maken en een van de mogelijkheden is wellicht een bezoek aan de vismarkt, de grootste van de wereld. Wel vroeg opstaan (begint om 06:00 uur), maar dan kun je die dag nog andere dingen gaan bekijken. Sony gebouw (als je dat interesseerd) of de jongerenwijk Shibuja.

Ik ben zelf een keer of 5 in begin december in Kyoto geweest (voor m’n werk). Kan wel koud zijn, maar ook dat is toch een mooie tijd in Japan. En ov werkt ook dan prima zonder vertragingen.

Ik sluit mij aan bij Wizzard en Gejo. Daarnaast nog enkele opmerkingen. Ik ben vorig jaar in Nikko geweest en was vooral onder de indruk van de prachtige Nikkō Tōshō-gū shintoschrijn, het mausoleum van Tokugawa Ieyasu en een schitterend voorbeeld van Japanse schrijnbouwkunst (en bovendien een UNESCO World Heritage Site). Nikko is echter, zoals Gejo reeds terecht opmerkt, erg toeristisch. Nikko was in mijn geval het ‘hoofddoel’ van een driedaagse reis die begon in Toyama en via Japan’s ‘Romantic Road’ door de prefecturen Nagano en Gunma uiteindelijk in Ikaho Onsen, één van de beroemdste kuuroorden in Japan, eindigde. Als je naar Nikko gaat, sla dan zeker een bezoek aan het Chuzenjiko meer, de berg Mount Nantai en de Kegon no Taki, oftewel de Kegon waterval, zeker niet over (Lake Chuzenji (Chuzenjiko) - Nikko Travel).

Als je in Takayama bent en tijd over hebt, zou ik tevens Shirakawago bezoeken. Ik ben in april in zowel Takayama als Shirakawago geweest. Beide plaatsen zijn erg ‘fotogeniek’, maar ook toeristisch. Hieronder een link naar de foto’s die ik in Shirakawago gemaakt heb:

http://www.flickr.com/photos/rangaku1976/sets/72157620964961215/

Ik zou zeker warme kleding meenemen. Vooral gezien het feit dat je tevens door de Japanse Alpen (Takayama) reist.

Binnenkort zal trouwens gestart worden met een 5-jaar-durende renovatie van Himeji-jo (Himeji Castle). Vanaf de lente van 2010 schijnt de donjon van het kasteel in plastic ingepakt te zijn. Voor iedereen die in de toekomst van plan is Himeji-jo te bezoeken, iets om rekening mee te houden.

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het heeft ons enorm geholpen een evenwichtige vakantie te plannen.

Het wordt nu 3 nachten Tokyo, 3 nachten Hiroshima en 7 nachten Kyoto, met dagtrips naar Mijayima, Himeji en Nara.

Goede vakantie toegewenst in dat geval! Nikko, Matsumoto en Takayama kun je altijd nog een keer bezoeken. Meteen een goede reden om nog eens een keer terug te gaan als deze reis bevalt (en dat zal wel goedkomen!).

Het was een mooie vakantie. Ik kan iedereen aanraden om juist veel met boemeltreinen te reizen, dan kun je het landschap bewonderen.