Japan in november 2016

Wij gaan misschien komende november naar Japan. Ik reis met mijn moeder, dus twin beds of zelfs eigen kamers waar mogelijk.

Ik ga zo’n 3 weken en had voorlopig bedacht lekker rustig aan te doen. Het rondje Tokyo, Fuji, Kyoto, Osaka (volgorde is nog niet bepaald) lijkt me wel wat. Wellicht via het noorden terug, want mijn moeder had het over een mooie berg bij Niigata. Verder willen we die regio met die bronnen (en die apen die baden) bezoeken. Cultuur hopen we vooral automatisch mee te krijgen. Een paar tempels rond Kyoto lijkt ons wel leuk. We zijn gek op de natuur. In november zal het in die regio ook al wel een beetje winter zijn? Moet ik sneeuwkleding meenemen, of is dit alleen in hoger gelegen gebieden nodig?

Ik denk dat we alles per trein willen doen. Ik weet nog niet wat het budget is, maar het zal geen lowcost reis worden. Ik ga nog contact opnemen met Japan Tourism mbt een samenwerking. Ik werk de landen die ik bezoek altijd zeer uitgebreid uit op Reisvormen, en dat zal bij Japan niet anders zijn.

Stel we hebben 19 reisdagen. Hoe zouden jullie deze dan verdelen? Is 5 nachten Tokyo bv voldoende? Is dat dan excl. korte trips vanaf de stad?

Hallo Ilya,
de temperaturen in Japan in november zijn best aangenaam. Wij hebben in die periode menigmaal in een t-shirtje rondgelopen. De avonden koelen wel behoorlijk af, het is tenslotte herfst. Als je de bergen in gaat dan zul je wel rekening moeten houden met koudere temperaturen, maar zo rond de steden is het over het algemeen wel lekker weer dan. Op deze site staat wat meer over de temperaturen per maand.

In november zit je middenin de herfstkleuren periode, een ontzettend mooi gezicht als de blaadjes van de bomen allemaal naar rood gaan kleuren. Vooral in Kyoto zijn ontzettend mooie plekken te vinden. Japanners zijn er zelf ook gek op, dus kan het op de hoogtepunt van het herfstseizoen druk worden in die stad. Probeer dan als het kan de weekenden en feestdagen te vermijden in je planning, en probeer ook je accommodatie tijdig te boeken als er nog redelijk wat te kiezen valt :wink:

Aan tempels zul je, vooral in Kyoto, geen gebrek hebben. Met +/- 3000 tempels en schrijnen eerder het tegenovergestelde.

Japan is heel erg goed te doen met het openbaar vervoer, zeker met de treinen. Het voordeel is ook dat veel hotels te vinden zijn in de buurt van treinstations. Je kunt overigens prima gebruik maken van business hotels. Die zijn er inderdaad voor zakenmensen, maar zijn ook omarmd door de toeristen vanwege hun praktische ligging en aantrekkelijke prijzen (bijvoorbeeld de Toyoko-inn hotels, maar er zijn meerdere van deze ketens).

Afhankelijk van je reisroute kun je overwegen om een landelijke Japan Rail Pass aan te schaffen. Die pas geeft je toegang tot bijna alle JR treinen en is te koop met een geldigheid van 1, 2 en 3 weken. Op het moment dat de route bekend is, kun je gaan berekenen of het goedkoper is om zo’n pas aan te schaffen of losse kaartjes te kopen. Er zijn ook verschillende regionale passen.

Er zijn verschillende regio’s met warmwaterbronnen (onsen), op deze pagina staat een overzicht van bronnen per regio.
De sneeuw apen vind je in Yamanouchi, in de prefectuur Nagano.

Met 5 dagen Tokyo kun je heel wat van de stad gaan zien. Ik zou dat wel doen inclusief dagtrips naar buiten de stad, anders hou je zo weinig tijd over in de andere plekken van het land.
Reken ook een aantal dagen voor Kyoto. Je wilt natuurlijk wat van die stad zien, maar Kyoto is zelf ook een goede uitvalsbasis voor trips buiten de stad, zoals Osaka, Naraen het kasteel van Himeji.

Mooie tips. Hier kan ik zeker wel wat mee :). Super. Ik ga obv de input maar eens een reisplan uitwerken.

Wat betreft de temperaturen, het verschilt uiteraard van plaats tot plaats, maar in november zal het zeker in het deel ten westen van Tokyo nog best aangenaam zijn. Begin november heb ik nog spontaan vanuit Tokyo een dagtrip naar Nagano gemaakt, pas in de trein realiseerde ik me dat ik er in m’n T-shirtje wellicht wat al te zomers bij liep om een wintersportplaats te bezoeken. Maar gelukkig: het was nog ruim 20 graden, en sneeuw zag je alleen op de bergtoppen rond de stad.

Verder zo weinig toe te voegen aan het verhaal van Nemesis, maar mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

He jammer, ik zag een sneeuwvakantie wel zitten :). Hoopte dat het in de bergen al flink zou sneeuwen in die maand, maar helaas :). Ik puzzel lekker verder…het rondje zal vrij standaard worden voor een 1e keer:

Tokyo -> Mt. Fuji -> Kyoto/Osaka -> Japanse alpen (welke exacte gebieden zijn me nog niet duidelijk) -> Tokyo.

Wat is wijsheid. We willen naar Mt. Fuji, maar willen ook die bullittrein meemaken. Als we die bullit van Tokyo naar Kyoto nemen, slaan we mt Fuji over. Wat zouden jullie doen? Kunnen we bv beter na Kyoto met de bullittrein terug naar Tokyo, en vandaar naar Nagano en die mooie gebieden in die regio? Het hoeft natuurlijk geen ‘reisrondje’ te worden als dit niet noodzakelijk is. Een mooie slome treinreis door de bergen lijkt ons ook wel wat, beetje zoals die treinreis bij Flam in Noorwegen :).

Het kan wel hoor, sneeuw in november. Maar dan moet je het toch meer naar het noorden zoeken, Tohoku en met name Hokkaido. Asahikawa heeft statistisch in november al z’n eerste meter sneeuw te pakken. Al moet ik er dan wel bij zeggen dat Hokkaido eigenlijk op z’n leukst is in februari, als de hoeveelheid sneeuw op z’n hoogtepunt is en er overal sneeuwfestivals georganiseerd worden.

Op de meeste andere plaatsen is het een kwestie van geluk hebben: de winter begint in november in te zetten, maar wanneer en hoe streng kan uiteraard variëren. In de grote steden moet je sowieso niets verwachten: ik las net dat Tokyo afgelopen maandag z’n eerste sneeuw van deze winter heeft gehad, liefst 6 hele centimeters! In de steden verder naar het westen is dat zelfs nog uitzonderlijker. In de Japanse Alpen kan het wel een ander verhaal zijn, maar ook daar begint het dan pas.

Wat betreft Mt. Fuji, wat had je daarbij in gedachten? De berg beklimmen in november is praktisch uitgesloten, het klimseizoen loopt van juli tot half september, daarbuiten zijn er praktisch geen voorzieningen, en belangrijker, zijn de omstandigheden veel gevaarlijker. Van oktober tot half juni wordt het dan ook ontraden. Er zijn wel het hele jaar door mogelijkheden om Mt. Fuji vanaf een afstand te aanschouwen, bijvoorbeeld vanuit Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) of Hakone, welke beiden desnoods als dagtrip vanuit Tokyo te doen zijn. En met een beetje geluk is de berg zelfs vanuit Tokyo of Yokohama te zien.

Wij zijn in okt bij onze dochter in Tokio geweest. Van daaruit hebben we een rondreis per trein en bus gemaakt. Weer geëindigd in Tokio. Als je ons reisverslag wilt lezen geef je maar een seintje. Onze reis staat nog niet op onze website, want die zijn we momenteel aan het vernieuwen. Dit was onze route:
Dag 01 – donderdag 17/9 Vertrek Schiphol
Dag 02 – vrijdag 18/9 Aankomst Tokio
Dag 03 – zaterdag 19/9 Sumoworstelen
Dag 04 – zondag 20/9 Park
Dag 05 – maandag 21/9 Odaiba Island
Dag 06 – dinsdag 22/9 Shinjuku Gyoen Park
Dag 07 – woensdag 23/9 Treinreis Tokio naar Kanazawa
Dag 08 – Donderdag 24/9 Verkennen van Kanazawa (markt, kasteel, park)
Dag 09 – vrijdag 25/9 met de huurauto naar tempelcomplex Eihei-ji bij Fukui
Dag 10 – zaterdag 26/9 Met huurauto over schiereiland Noto
Dag 11 – zondag 27/9 verder met de trein via tussenstop in Shirakawa-go naar Takayama
Dag 12 – maandag 28/9 Rondje Takayama met o.a. de markt en park/begraafplaats
Dag 13 – dinsdag 29/9 Trein Takayama via Nagoya naar Kyoto
Dag 14 – woensdag 30/9 Tempel met de duizenden rode poorten en wat winkelen
Dag 15 – donderdag 1/10 Myoshin-ji tempel, Ninna-ji tempel, Kiyomizu tempel, Koda-ji, park Maruyama
Dag 16 – vrijdag 2/10 Saga Arashima – boemeltreintje – boottochtje
Dag 17 – zaterdag 3/10 Bamboebos, kasteeltuin
Dag 18 – zondag 4/10 Kyoto via Nara naar Mount Koya: treinen, treinen treinen………
Dag 19 – maandag 5/10 Begraafplaats
Dag 20 – dinsdag 6/10 Mount Koya naar Osaka
Dag 21 – woensdag 7/10 Reuzenrad, aquarium, Observatory Umeda Sky Building
Dag 22 – donderdag 8/10 Shoppen
Dag 23 – vrijdag 9/10 Van alles wat
Dag 24 – zaterdag 10/10 Osaka via Nakatsagawo (tandartsbezoek) naar Tsumago(bashi)
Dag 25 – zondag 11/10 Dagtrip naar Magone
Dag 26 – maandag 12/10 Tsumago(bashi) naar Matsumoto
Dag 27 – dinsdag 13/10 Matsumoto naar Tokio
Dag 28 – woensdag 14/10 Tokio
Dag 29 – donderdag 15/10 Tokio
Dag 30 – vrijdag 16/10 Tokio naar Schiphol

Mooie route Ed & Maaike, ik ben benieuwd naar het verslag :slight_smile:

Ik heb je een pb gestuurd.

Hallo Ed & Maaike,

Ook ik ben zeer benieuwd naar jullie reisverslag!

Wij gaan 11/5 voor de eerste keer naar Japan.
Alle info en voorpret verhogende artkelen zijn dus van harte welkom:)