Na lang gepuzzel zijn wij op een definitieve planning voor onze reis naar Japan in de eerste 3 weken van oktober gekomen. De planning ligt al grotendeels vast en enkele hotels (en de autohuur) zijn geboekt, aar ik zou het toch fijn vinden als jullie er eens naar kijken. Op sommige plekken zoeken we nog accommodatietips en tips voor uitstapjes/bezienswaardigheden zijn ook erg welkom! Daar gaan we:
dag 1 vliegen
dag 2 aankomst in Tokyo, hotel in Shinjuku (tips welkom)
dag 3 Tokyo
dag 4 Tokyo (misschien naar Hakone)
dag 5 Tokyo
dag 6 Tokyo - Matsumoto (kasteel) (Dormy inn gereserveerd)
dag 7 Matsumoto (auto halen) - Tsumago (wandeling vanuit Magome maken) (Shimosagaya gereserveerd)
dag 8 Tsumago - Takayama (hoteltips welkom!)
dag 9 Takayama (markt) - Shirikawa-go (Koemon gereserveerd)
dag 10 Shirikawa-go - Shin-Hotaka (tips voor mooie onsen welkom)
dag 11 Shin-Hotaka - Matsumoto (onderweg Kamikochi bezoeken) (auto inleveren)
dag 12 Matsumoto - Nagoya (hoteltip?)
dag 13 Nagoya - Toyota city (bezoek fabriek) - Kyoto
dag 14 Kyoto
dag 15 Kyoto (evt naar Nara)
dag 16 Kyoto - Hiroshima (hoteltip?)
dag 17 Hiroshima
dag 18 Hiroshima - Koya-san (tips voor tempelovernachting?)
dag 19 Koya-san (begraafplaats in de ochtend) - Osaka (hotel in Namba, tips?)
dag 20 Osaka
dag 21 naar huis
Tja, tijd is tijdens onze reizen altijd een kritische factor… Ik krijg ook regelmatig te horen dat we teveel willen in 1 reis (dat zullen jullie vast ook wel een beetje denken). Dat is wellicht wel zo hoor, maar in andere landen beviel dit tempo ons altijd erg goed. Dus op hoop van zegen maar…
Ik twijfel eigenlijk een beetje aan het bezoek aan Nara, omdat Kyoto zelf me leuker lijkt. Dat is met name omdat we niet echt tempelfanaten zijn en de variatie tussen leuke wijkjes en tempels in Kyoto groter lijkt dan in Nara. En we verheugen ons erg op het fietsen door die mooie stad. Dus er is een kleine kans dat we Nara overslaan en dan hebben we 2 volle dagen in Kyoto. Nog niet genoeg natuurlijk…
Voor wat betreft Osaka, weliswaar niet in Namba, maar Hotel Chuo is mij prima bevallen. Ideaal gelegen t.o.v. metrohalte (2 haltes van Namba) en station (directe verbinding naar Kansai Airport). Verwacht geen luxe, maar onze kamer (twin ensuite) was naar Japanse normen wel bijzonder ruim en (uiteraard) brandschoon.
Direct aan de andere kant van het spoor ligt het ietwat verlopen maar juist daardoor erg gezellige Shinsekai met z’n uitzichttoren, en als je dan verder doorloopt kom je via Den Den Town (mini-Akihabara) zo in Namba uit.
Zou het overigens niet een optie zijn om na het inleveren van de auto direct de trein naar Nagoya te pakken? Dan kan je het programma daar een dag naar voren trekken, en heb je weer een dag extra in Kyoto. In Nagoya zat ik overigens in Toyoko Inn Nagoya-eki Shinkansen-guchi, zoals alle hotels van die keten helemaal niets op aan te merken. Maar er zitten er meer rond het station, als je op hun site kijkt, Nagoya staat onder Aichi.
Ik zie overigens die fabrieksrondleiding staan, die had je neem ik aan al gereserveerd? Zeker doen, anders kom je waarschijnlijk voor niks. Het bezoekerscentrum is overigens maar een kwartiertje lopen vanaf het station, dus vergeet hun omslachtige uitleg van de busroutes. En na de fabriek moet je zeker even doorreizen naar het Toyota Automobile Museum, met een hele aardige collectie vooroorlogse Europese en Amerikaanse auto’s, maar vooral een onovertroffen collectie na-oorlogse Japanse auto’s. En van daar uit neem je de magneettrein (klinkt spannender dan het is…) terug naar Nagoya.
In Nagoya zelf is volgens mij maar weinig te doen, nog een aardig Toyota industrie-museum, de TV-Tower en een imitatie-kasteel, dan heb je de belangrijkste bezienswaardigheden alweer gehad. Er zou ook een robotmuseum moeten zijn, dat hebben wij echter met geen mogelijkheid kunnen vinden.
De fabrieksrondleiding is nog niet geboekt omdat dat pas vanaf 3 maanden vantevoren kan. Maar de datum waarop we kunnen reserveren staat groot in de agenda, dus ik hoop dat dat goedkomt. Op zich een goed idee om niet nog eens in Matsumoto te overnachten, maar helaas betekent dat dat we dan net op zondag naar Toyota zouden moeten, en dan zijn ze helaas dicht. Wat mij betreft zou ik Nagoya (waar we echt alleen slapen voor Toyota) graag skippen, maar mijn vriend vindt zo’n fabrieksbezoek echt een hoogtepunt. Als het reserveren voor de rondleiding niet lukt, kunnen we altijd nog een dagje eerder naar Kyoto.
Goed dat je zegt dat we kunnen lopen naar de Toyota plant vanaf het station. Ik was inderdaad al een beetje van de wijs door de bus-route.
Ik ga in Nagoya de Toyoko Inn eens bekijken. We hebben best wel wat dure overnachtingen in de planning omdat we wat authentieke overnachtingen willen, dus kan een budgethotel op zijn tijd geen kwaad voor de portemonnee .
Tja als leuke wijkjes(Gion wijk is top!) winkelstraatjes, Jappaners kieken of gewoon lekker door de stad wandelen/fietsen met af en toe een tempel, shrine of pagode jullie meer trekt dan puur tempels bekijken dan zou ik Nara overslaan zodat jullie een extra dag in Kyoto hebben.
Maar dit is puur mijn mening gebaseerd op eerst 5 dagen Kyoto en daarna pas een dagje Nara. (Het leek die dag wel of alle scholen in Japan ook een dagtripje Nara hadden ) En op dat moment was ik waarschijnlijk al besmet met zoals WizardofOss het zo mooi omschreef Tempelritus.
je kunt jezelf beter inderdaad de reis naar Nara besparen. Kyoto biedt al zoveel keus qua cultuur en natuur dat je beter je dagen hier kunt besteden dan ook nog op en neer te reizen naar Nara.
Kyoto - Hiroshima is nog geen 2 uur met Shinkansen, dus je kunt op dag 16 ook in Kyoto overnachten en op dag 17 's ochtends naar Hiroshima reizen, heb je nog een volledige dag in Kyoto.
Inmiddels hebben we een machiya in Kyoto en een Ryokan met onsen in Shin-Hotaka gevonden. Ik zoek eigenlijk nog hoteltips voor de volgende plaatsen:
Takayama, Nagoya, Hiroshima, Osaka (gunstig gelegen vanaf Namba Nankai station)
We zoeken daar hotels die niet al te duur zijn (tot ongeveer €100 per nacht voor 2 personen), maar er wel een beetje fris en modern uitzien. Hebben jullie nog goede tips?
Als je op de Tripadvisor website bij bovenstaande review in de linker menubalk op “Kaart” klikt krijg je bovendien een kaartje met andere hotels die in de buurt van dit hotel liggen te zien, waaronder een Toyoko Inn, waarover ik op dit forum regelmatig postieve berichten lees.
Tuurlijk waren die goed maar we willen natuurlijk wel wat keuze hè Trouwens: hebben de kamers bij het Chuo-hotel in Osaka in het algemeen geen eigen badkamer en toilet, zie ik dat goed? Want dan haak ik wel af, bij traditionele accommodaties vind ik het delen onderdeel van de charme, maar bij moderne hotels wil ik graag een eigen badkamertje.
Il Cuore had ik ook gezien, maar ik ben afgehaakt toen ik las dat ze alleen maar rokerskamers hadden…
Helaas is er een kleine kink in de kabel van onze reis gekomen. De Toyota-fabriek verzorgt geen rondleidingen op de dag dat wij ernaartoe gewild hadden. Volgens mij omdat het dan de nationale sportdag is. Pech voor ons, maar dat komt wel weer goed want we hebben nu een rondleiding bij Mazda in Hiroshima gereserveerd.
Dit betekent dat we een nacht over hebben in ons schema:
dag 11 Shin-Hotaka - Matsumoto (onderweg Kamikochi bezoeken) (auto inleveren)
dag 12 Matsumoto - ???
dag 13 ??? - Kyoto
Op de plek van de vraagtekens stond eerst dus Nagoya, maar nu we niet naar Toyota gaan voelen we daar ineens een stuk minder voor. Voor de hand liggend zou zijn om een nachtje eerder naar Kyoto te gaan, ware het niet dat onze gereserveerde accommodatie aldaar bezet is die nacht en we dan dus de dag erna een kleine verhuizing binnen Kyoto zouden hebben. Da’s helemaal niet onmogelijk hoor, maar het zet je wel aan het denken… als we dan toch gaan verhuizen die dag, zouden we dan niet op dag 12 in een heel ander plaatsje slapen?
Wat denken jullie? Toch in Nagoya slapen? Een nacht eerder naar Kyoto? Ergens tussenin?
Nog een reden om naar Nara te gaan is het 1300-jarig bestaan van Nara. Dit is één van de redenen waarom we tijdens onze Japan-reis in het najaar van dit jaar ook Nara weer een keertje gaan bezoeken.
Ik weet eigenlijk nog steeds niet of onze interesse erg bij Nara ligt, het zijn wel ergveel tempels (en dat is dan wel weer erg oneerbieding om te zeggen). Dus we kijken voor de zekerheid ook nog even naar andere opties.
Wie is er ooit naar de wasabi-farm bij Matsumoto geweest? Was dat goed te bereiken met het openbaar vervoer en was het de moeite waard? Was er in het nabije plaatsje nog wat te zien/doen?
Toch is Nara niet te vergelijken met Kyoto. Het tempelgebied van het keizerlijk paleis in Nara is een groot park waar je ook heerlijk doorheen kunt wandelen. De belangrijkste tempel is toch wel indrukwekkend met die enorme Boedda erin waar de tempel als het ware omheen gebouwd is. Vanuit Kyoto kun je bijvoorbeeld naar Nara gaan, je bagage droppen bij het Sun hotel naast het station, de dag besteden in het park en de volgende dag door naar Koyasan. Vanuit Koyasan weer terug naar Kyoto. We hebben voor dit rondje alleen onze hoognodige bagage meegenomen en de rest in een kluis in het station van Kyoto gelaten.
Jostravels, ik heb jou een prive bericht gestuurd. Kan je eens kijken of je het gehad hebt? Want mijn gevoel zegt dat het mislukt is. Dan stuur ik hem opnieuw.
Janita, je hebt bericht terug hoor, het was gelukt.
Wij hebben overigens besloten om ons extra nachtje toch maar gewoon in Matsumoto door te brengen omdat we daar een beetje kunnen uitrusten van de week ervoor waarbij we elke nacht ergens anders slapen. Daarnaast was dat in deze, toch prijzige, reis een wat goedkopere keuze dan Kyoto,
Dus willen we zeker ook de wasabi-farm bezoeken daar.
Dat maakt onze definitieve planning:
dag 1 vliegen
dag 2 aankomst in Tokyo (BW Shinjuku Astina hotel)
dag 3 Tokyo
dag 4 Tokyo
dag 5 Tokyo
dag 6 Tokyo - Matsumoto (Dormy inn hotel)
dag 7 Matsumoto (auto halen) - Tsumago (wandeling vanuit Magome maken) (Shimosagaya minshuku)
dag 8 Tsumago - Takayama (Spa hotel Alpina Hidatakayama)
dag 9 Takayama (markt) - Shirikawa-go (Koemon minshuku)
dag 10 Shirikawa-go - Shin-Hotaka (Yarimikan ryokan)
dag 11 Shin-Hotaka - Kamikochi - Matsumoto (auto inleveren) (Dormy inn hotel)
dag 12 Matsumoto
dag 13 Matsumoto - Kyoto (Gojo Machiya)
dag 14 Kyoto
dag 15 Kyoto (evt naar Nara)
dag 16 Kyoto - Hiroshima (Sunroute hotel)
dag 17 Hiroshima
dag 18 Hiroshima - Koya-san (Eko-in tempel)
dag 19 Koya-san - Osaka (Hotel Monterey Grasmere)
dag 20 Osaka
dag 21 naar huis