Naar Japan in juli-aug op de bonnefooi?

Mijn vriend en ik zijn deze zomer van plan om een reis van 3 weken te maken door Japan. Via Tozai zijn we een leuke backpack reis tegengekomen alleen staat dit ons een beetje tegen aangezien alles al vastligt. We houden niet van georganiseerde reizen en willen liever zelf beslissen om eventueel in een stad te blijven of niet. De vraag is nu: is het verstandig om op de bonnefooi te reizen in de maanden juli/augustus?
We willen beginnen in Tokyo een railpass kopen voor 3 weken en eindigen in Fukuoka.

nee-verstandig is het niet-en erg leuk (in verhouding-alles is realtief in dit leven) ook al niet en wel hierom (ik spreek uit ervaring-al is dat wel van heel lang geleden-en kan vergelkijken, omdat ik later terugging in de herfstvak/okt):
1.alles is dus echt overvol-want alle jonge JPners hebben ook schoolvrij. en zij hebben ook een soort tienertoer om goedkoop met de STOP trein (kokuden=dus niet de superfast shinkansen) te reizen. en zij overvolken elke youth-hostel-hoewel veel (echt, niet alle Jpners zijn superrijk!) ook gewoon in de stationswachtzaal slapen. JPNers doen het liefst alles tegelijk-dat is leuk of zo (bvb die Fuji beklimmen-als daarvoor fileberichte waren…
2.op de bonnefooi in de letterlijke betekenis is niet raadzaam in JPN-dat is te onverwacht en dat is niet beleefd. Zelfs voor dezelfde dag bel je tenminste even tevoren-of er nog bedjes vrij zijn.
en nog: het weer is gewoon naar in die tijd-warm en klam/vochtig, dat je vrijwel alle energie opslurpt.
Maar het KAN wel-alles kan. Alles valt te overleven, en het is India niet met dakzitters op de trein. Vanwege de vakanties zijn de bisnismenhotels in de zakensteden bijna leeg-en dus lagere prijzen. Met een JRpass (koop hem maar voor 2 weken-en plan wat handiger-dat scheelt alweer) kan je gratis reserveren en de SKS benutten. Dus in plaats van in zo’n overbevolkte toeristenplaats neem je een HTL in een onbenullig stadje 15 min verderop per trein (kost toch niks) en zo heb je toch plek. Maar het scijnt dat vrijwel iedereen op dit forum daar doodsbenauwd voor is en enkel durft te slapen in HTLs waar al eerder NLers waren-als ik zo allerhande paniekvragen lees.