Naar Japan in 2011

Hallo allemaal,

Na enkele keren in de US te zijn geweest, denken we eraan om met ons gezin naar Japan te trekken.
Ons gezin (ik en mijn vrouw en 3 kinderen –> 15 jaar, 10 jaar en 7 jaar).

Onze reizen in de US hebben we steeds zelf samengesteld met een USA-kenner die ons enorm heeft geholpen met de planning.

Mijn vragen zijn:

• Kan je ook in Japan alles zelf plannen of is het beter om de eerste keer een geleide rondreis te maken?

• Is interessant om met kinderen naar daar te gaan? Of zijn ze daar nog te klein voor?

Ik ga hier op dit forum ook veel lezen, maar alle info is meer dan welkom.

Groeten,
Hugo

Japan is wel een heel ander land als US, maar dat maakt het misschien wel zo leuk. Wij combineren Canada vaak met Japan en als je jezelf goed orienteerd (op dit forum), dan is het geen probleem om ook in Japan alles zelf te plannen. Een georganiseerde reis zou ik zelf nooit doen en heb ik ook nooit gedaan (moet er zelfs niet aan denken). Ik neem aan dat jullie in de US vrijheid blijheid vakanties hebben gevierd en dat is ook In Japan geen ankel probleem. In Japan reis je zoals in de US meestal niet met een camper of auto (alhoewel is dat laatste niet onmogelijk), maar met het werkelijk perfecte openbaar vervoer.

Er is heel veel te zien en te beleven aan natuur en vooral cultuur. Tempelbezoeken kun je afwisselen met Disney’s etc. Ook Japanse kinderen moeten zich natuurlijk vermaken en ook voor hun is genoeg te doen. En als ze willen, zullen jullie kinderen zeker ook contacten leggen met Japanse (school)kinderen. En kinderen spreken veelal beter Engels dan ouderen…

Verder is het een enorm veilig land en Japanners zijn zeer behulpzaam en gek op kinderen. Dus wat let je? Gewoon ervaren!

Grotendeels mee eens, al zou ik een groepsreis niet per definitie uitsluiten. Ik heb dat zelf de eerste keer ook gedaan, de route ligt dan uiteraard vast, maar afgezien daarvan kan je voor het grootste deel doen en laten wat je wilt zonder je over organisatorische zaken druk te maken. Een enkele keer zal een excursie onderdeel van de route zijn, maar anders kan je altijd je eigen weg gaan. En je pikt er toch dingen door op die je, als je zelfstandig zou reizen, zouden ontgaan. Nu hielp het ook wel dat wij een lokale reisleidster hadden die het land dus door en door kent, met een Nederlander zou dat wellicht toch minder zijn.

Maar zoals Gejo al aangeeft, met een beetje voorbereiding is het ook uitstekend zelfstandig te regelen. Er is best veel op internet te vinden, bij m’n tweede bezoek aan het land heb ik ook zo alles zelf geregeld, geheel zonder tussenkomst van reisorganisaties. Het meest lastige is nog de route te bepalen, er is nu eenmaal zoveel te zien. Kijk daarvoor maar eens dit forum door, daar zijn al talloze routes voorbij gekomen die als voorbeeld zouden kunnen dienen.

Enkele nuttige sites:

http://wikitravel.org/en/Japan
http://www.hyperdia.com/ (routeplanner treinen)

Wat betreft de kinderen, ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik kan me daarvoor haast geen leuker land voorstellen…

Bedankt voor de reacties.

Hebben jullie een bepaalde voorkeur of goede ervaringen met luchtvaartmaatschappijen naar Tokyo (vanuit Brussel of Amsterdam)?
Geef gerust enkele suggesties van welke goed en welke slecht zijn?

Dat is wel een heel ander punt. Zelf ben ik naar Japan altijd met KLM gevlogen terwijl ik dat zeker niet de beste maatschappij vind! De vleigtuigen zijn goed, daar niet van, maar ik ben niet zo te spreken over de service aan boord. Of eigenlijk de dienstbaarheid. Een van mijn grootste ergernissen is wel dat de voorpassagier zijn stoelleuning naar achteren gooit en houdt, zelfs tijdens het eten. Zonder enige rekening te houden met de passagier erachter. Bij andere maatschappijen (Air New-Zealand, Air Canada bijv.) letten de stewardessen daar bijvoorbeeld wel op en spreken dergelijke passagiers hierop aan. Bij KLM laten ze het je allemaal lekker zelf uitzoeken…

Van mij mogen ze de stoelleuningen overigens liefst vastlassen.

Heb je veel Japanners in het toestel, dan heb je geluk. Dan kun je rustig eten en slapen.

Je kunt wel met KLM bijv. rechtstreeks heen naar Osaka vliegen (Kyoto) en terug vanaf Tokyo. Kan soms handig zijn.

Bij de eerste reis ben ik vanaf Schiphol via Tokyo naar Fukuoka gevlogen, en terug nonstop vanaf Tokyo, met Japan Airlines. Fijn toestel met relatief veel ruimte, het beste entertainmentsysteem wat ik tot nu toe heb meegemaakt, goed eten en sowieso prima service.

Voor de tweede reis had Finnair een onklopbare aanbieding, van Schiphol via Helsinki naar Kansai (Osaka). Overstap kost uiteraard tijd, maar Helsinki is daarvoor wel een prettige luchthaven, klein en met een paar leuke winkels met lokale producten (heb nog een blikje berenpaté staan…). In het vliegtuig zaten we bovengemiddeld ruim, maar afgezien van een paar boven het gangpad hangende schermen zal je jezelf moeten zien te vermaken, we hadden geen eigen schermpje. Vrij behoorlijk eten en vriendelijk personeel maakten ook dit tot een niet al te onprettige ervaring.

Maar ik zal heel eerlijk zijn, vliegen is wat mij betreft alleen echt aangenaam als het business class is, maar daar ben ik weer te krenterig voor. In de andere gevallen is het beperken van het ongemak. Beide maatschappijen zijn daar bovengemiddeld goed in geslaagd.

En ik ben het (alweer) eens met Gejo, de volgende keer neem ik een lasapparaat mee :biggrin:

JAL is ook mijn favoriet (inderdaad het beste (in de stoel geïntegreerde) entertainmentsysteem) en bijzonder attente stewardessen (mijn vrouw vond ze zelfs te attent! haha ;)).
Meestal vliegen we echter met KLM, rechtstreekse vlucht en vaak gunstige prijzen.
Twee jaar geleden ook een keer met Finnair gevlogen. Was toen erg goedkoop. Wel oude vliegtuigen en de beeldschermen hangen in de gangpaden, waardoor je, als er zich veel mensen in de gangpaden begeven, niet veel van het scherm ziet. Daarnaast vond ik ze erg karig met snacks en drankjes. Moest zelfs betalen voor chips e.d. (ja ik ben Hollander, dus gratis = goed). Het vliegveld in Helsinki is wel erg aandoenlijk (parketvloer!).
Ben ook een keer met Lufthansa via Frankfurt naar Osaka gevlogen, vond ik ook niet slecht. Redelijk ruime zitplaatsen (beenruimte) en tijdens de vlucht (terwijl de meeste passagiers sliepen) mocht je zelf in de keuken frisdrank, onigiri en sandwiches pakken. Enige nadeel is dat je op Frankfurt bij transfers tussen de gates soms enorme afstanden moet afleggen.

Kijk bij het on-line inchecken ook eens op www.seatguru.com om te bekijken wat de beste plaatsen zijn in het type vliegtuig waarmee je vliegt.

Wij hebben ook ervaring met meerdere maatschappijen. In 1987 met Singapore Airlines. In een woord klasse. We kregen zelfs menukaarten aangeboden . Het eten , plaatsen in toestel en bediening waren fantastisch. Wel meerdere stopovers gedaan, dit tegen speciale prijzen en zeer de moeite waard . Zo hebben we enkele dagen op de Malediven en in Singapore doorgebracht. Op de heenweg via Wenen en Dubai , op de terugweg via Taipeh en de Ver. Emiraten. Lange reis, maar we waren toen nog jong. In 1997 met Finnair omdat dit een prima aanbieding was en rechtstreeks vloog ( 11 uur vanaf Helsinki). Goede maatschappij. Veel Japanners aan boord die veel sliepen . In 2004 met Cathay Pacific via Hongkong. Goede maatschappij en service. Het toestel van Hongkong naar Tokyo was beduidend krapper qua beenruimte, waarschijnlijk rekening gehouden met ( kleinere ) Aziatische passagiers. Uiteindelijk konden we onze terugreis niet vertrekken vanuit Osaka, omdat het vliegveld was gesloten v.w. een typhoon. Met fantastische hulp van onze Japanse vriendin snel een reis geboekt per Shinkansen naar Nagoya. Service van Cathay Pacific op dit vliegveld was uitstekend. Niet veel later toch nog kunnen vertrekken.
Dit jaar in mei gevlogen met KLM. Gunstig tarief .Tot nu toe het meeste aanbod wat betreft TV, video, muziekaanbod etc. Heenreis volop ruimte, zelf stoel(en) mogen uitzoeken omdat het toestel lang niet vol zat. We hadden zelfs 3 stoelen p/p ter beschikking. Dat is pas luxe. Stewardessen hadden ook alle tijd voor een praatje en waren heel vriendelijk. Eten, (Okura hotel) viel erg tegen. Vlucht rechtstreeks ca. 11 uur. Uiteindelijk toch een lange zit , tenslotte worden we elk jaar ouder , maar dit keer gekozen voor plaats aan het gangpad, zodat we geregeld onze benen konden strekken. Bij maatschappijen die een stop-over hebben, heb je als voordeel dat je wat afleiding hebt , nadeel is dat je wel langer onderweg bent.
Veel succes met de voorbereiding.

ik vlieg binnenkort met KLM. Ik heb nog maar 1x met klm gevlogen, maar dat was in business en ook in een dubbeldekker.

Naar mexico heb ik met airfrance gevlogen en ik vond de service daar zeer goed. Eveneens het entertainment. Ik hoop ten stelligste dat KLM zijn “entertainment” aan boord van de dubbeldekkers heeft gemoderniseerd, want in 2006 was dit niet denderend (heen gaan is opnieuw met een dubbeldekker).

Natuurlijk fijn voor jullie, maar jammer voor het vergelijk met de andere maatschappijen. Ik ben volle vliegtuigen gewend met KLM en dan is het toch een beetje anders…

Soms is er inderdaad geen peil op te trekken. De eerste twee keer dat ik naar China ging was steeds met China Southern heen rechtstreeks naar Beijing, en terug vanaf Guangzhou met een tussenstop in Beijing. De eerste keer zat het toestel op de terugvlucht vanaf Guangzhou stampvol, maar in Beijing ging driekwart eruit en hadden we daarna een hele rij per persoon, echt heerlijk. De tweede keer was bij vertrek vanaf Guangzhou het toestel al slechts half vol, dus ik keek al uit naar een relaxte vlucht. Niet dus, vanaf Beijing zat het hele toestel bomvol…

Bezettingsgraad is niet iets om rekening mee te houden, als een toestel structureel maar half vol is zullen ze zo snel mogelijk een kleiner toestel inzetten, dat is nu eenmaal veel goedkoper.

Iemand ervaring met Etihad Airways of met Aeroflot Russian Airlines?
Zij vliegen ook op Tokyo vanuit Brussel of Amsterdam.

zelf geen ervaring met etihad airways, maar mijn vader wel. Als ik mij niet vergis behoren zij tot de top 3 van beste luchtvaartmaatschappijen, dus slecht kan het niet zijn.

Etihad Airways heeft inderdaad mooie vliegtuigen en iets meer beenruimte, maar te verwaarlozen.
Wat wel leuk is dat zij onder elke stoel poweradaptors hebben voor iPod, je kunt je laptop op stroom laten werken, …

Het enige verschil is dat je met KLM rechtstreeks naar Tokyo kunt vliegen in een goede 11uur, via Etihad ben je 19uur onderwerg met één tussenstop.
Probleem is dat je bij KLM een vliegtuig hebt zonder individuele schermpjes (boeiing 747 hebben dat niet).
Bij Etihad hebben we grote schermpjes in Economy van 10inch.

Blijft toch een overweging voor welke maatschappij te kiezen.
Wat is jullie mening hierover?

Oh neen, de boeing 747 is nog altijd niet aangepast aan de huidige “normen” :‘-( Dit worden dan 11 toffe uurtjes :’-( Ik had echt gehoopt dat ze sinds 2006 een upgrade hadden uitgevoerd binnen economy … Niet dus.

Zo erg is dat toch ook weer niet? Kun je ook zelf regelen.

Neem je laptopje mee, dan kun je fims (of DVD) bekijken die je zelf hebt uitgezocht en niet die beperkte (veelal flut)selectie die wordt voorgeschoteld. Ook spelletjes kun je spelen etc. Verder heeft iedereen wel een iPot of zo. Heerlijk toch, je eigen muziek luisteren?

En verder, neem melatoline mee. Kost bijna niets en je valt gemakkelijk in slaap. Duurt het ook allemaal niet zo lang.

als je geluk hebt vlieg je met een 777(had ik vorig jaar)
dit jaar helaas met een 747,geen pes in de hoofdsteun,krappe ruimte

Ik ben een beetje aan het rondkijken wat we allemaal op de planning zouden zetten.

Wat zijn voor jullie de plaatsen die ik zeker moet doen op onze rondreis en waarom? Graag ook de stad vermelden aub.

Niet om het een of ander, maar heb jij een belang in dat bedrijf? In drie van je 4 posts tot nu toe noem je het namelijk, tikje opzichtig…
(en als dat inderdaad jouw site is, bij de hoogtepunten-reis staat een foto van een Taiwanese trein :slywink: )