Naar Costa Rica met Summum, FOX, Mambo, Baobap, Sawadee

Mijn vriendin en ik willen in november 2011 Costa Rica bezoeken. Omdat we maar een paar weken vrij kunnen krijgen, willen we alles eruit halen wat er in zit, en dus georganiseerd gaan reizen met Summun/FOX/Mambo/Baobap of Sawadee. Heeft iemand ervaringen met de bovenstaande reisorganistaties? Alvast bedankt!

Ik ben vorig jaar met Fox geweest, maar dan wel op singlesreis, dus weet niet of het hetzelfde gaat bij een “gewone” groepsreis van Fox.

Hoi Dutchgirl, Hoe vond je de reis van FOX? Heb je tijdens deze reis individuele vrijheid en hoe vond je de accomodaties? Was het grootste gedeelte van de excursies optioneel? Groetjes

Hi, ik vind zelf reizen met Fox heerlijk omdat alles goed geregeld is. Andere mensen vinden het juist té geregeld.

De accomodaties zijn over het algemeen behoorlijk luxe, reken op 3 en soms 4 sterren. Sommigen zijn wat eenvoudiger, maar wel altijd heel schoon en netjes.

De excursies waren meestal optioneel, maar ongeveer de helft ligt op de route, dus als je dan niet mee wilt, moet je die tijd bij de bus of als dat er is bij een restaurantje of zo daar in de buurt wachten. Ik heb zelf altijd alle excursies gedaan, ook buiten de reisdagen om. Let wel dat er altijd een toeslag op komt omdat je het via Fox/lokale reisagent van Fox regelt. Zeker op de niet-reisdagen kan je daarom misschien beter je excursies zelf regelen bij lokale bureautjes als je goedkoper uit wilt zijn.

Wij bleven bijna altijd 2 nachten op een locatie, dus dan had je in ieder geval een hele dag vrij om zelf te besteden, met excursie of gewoon lekker luieren.

Hoop dat je hier wat aan hebt, als je meer wilt weten dan hoor ik het wel :slight_smile:

Hoi Dutchgirl,

Bedankt voor je reactie. Klinkt goed dus FOX. Hoe was de groepsamenstelling? (Dat is per reis natuurlijk verschillend) Zijn het over het algemeen 50-plussers of viel dat mee? Hoe groot was de groep?
Hoeveel extra geld ben je kwijt aan eten en excursies? Zijn er ook relax-dagen, dagen dat je misschien aan het strand :zon02: kan liggen of is het alleen maar jungle? Alvast bedankt!

Groetjes! :dag:

De groepssamenstelling verschilt inderdaad enorm per reis. Er zullen waarschijnlijk veel stelletjes bij zitten, maar ook families of alleengaande reizigers. Ik heb zoals gezegd alleen maar singlereizen gedaan en daar zijn de groepen voor zover ik het gezien heb (je komt soms andere Fox groepsreizen tegen gedurende de singlesreizen) wel wat jonger dan bij de “gewone” groepsreizen. Het zijn zeker niet altijd 50+ers, maar het hangt wel ook af van de bestemming. Costa Rica is volgens mij altijd wel wat jonger dan gemiddeld, omdat het toch veel wandelen is en er veel actieve dingen te doen zijn (canopy tour, raften etc).

De groepen van singles zijn meestal max. 20 personen, geloof dat het bij gewone groepsreizen max. 30 is, maar dat weet ik niet zeker.

Je kan eten en excursies zo duur maken als je zelf wilt. Soms zitten er ook maaltijden inbegrepen, maar hangt erg af van de precieze reis. Reken wel op een paar honderd euro per week? Durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik heb toen alle excursies gedaan en kwam dacht ik daar op uit.

Er zitten zeker wel relaxdagen bij, waarop je kan besluiten om een excursie te doen of om lekker bij je hotel te blijven. Ook bij het strand is dat zo, dus het is niet alleen maar jungle haha.

Groetjes, dutchgirl

Ik ben zelf nog nooit naar Costa Rica geweest (misschien volgned jaar), maar heb wel ervaring met twee reisorganisaties. Fox zou ik niet doen als je zelf nog wat eigen vrije tijd wil hebben. Het is inderdaad goed geregeld, maar zoals hierboven al gezegd, het is té goed georganiseerd. Baobab vind ik persoonlijk een fijne reisorganisatie. Nu twee keer mee weggeweest en zij gaan net wat andere routes doen dan alleen de toeristische hoogtepunten. Fox is, zoals ik in Z-Afrika heb ervaren, bus in en bus uit om snel een foto te maken als je onderweg bent. Baobab neemt in elk geval meer tijd. Maar goed, ieder zijn eigen ding. Vrienden van mij gaan heel graag met Fox weg. Voor mij voorlopig niet meer (zeg nooit nooit). Eerder Baobab of Sawadee. Dit jaar toevallig met Shoestring op pad naar Madagascar. Die reis ga ik nog doen, dus kan over Shoestring nog niet veel zeggen.
Veel plezier in elk geval!

he Jose81832,

hebben jullie inmiddels al een keuze gemaakt?
Mijn vriendin en ik willen ook in november een rondreis maken door Costa Rica.
Oa de costa rica-panama-nicaragua rondreis van shoestring en baobap lijkt ons wel wat. Maar ik zie dat bij de shoestring reis deelnemers uit 1930-1940 zitten, wat voor ons toch wel een belemmering is, daarom neig ik toch meer richting de baobap reis.

Hallo, Wij gingen reeds 2maal naar Costa RIca met een plaatselijke agent(transcostaricatours) en is zeeer goed bevallen.De zaakvoerder; Geert, is Belg die reeds 2à jaar actief is in toerisme. Je kan alles naar wens laten organiseren op de mooiste en minder toeristische plaatsen. Wij deden dit in prive-reis met gids en voor een correcte prijs zonder verrassingen. groeten, Filip

Wij gingen enkele jaren terug met Baobab.
Het was een geweldige reis met een fantastische gids.
Onze groep bestond uit 14 personen.
Een meerwaarde was zeker Corcovado.
Ziehier ons reisverslag door middel van een video:

[ame]- YouTube

Een mooie reis toegewenst

Ria en Guido

Ik ben met Baobab naar Costa Rica geweest. Ge-wel-dige reis! Het ligt er denk ik ook aan wat je wilt. Onze reisbegeleider deed reizen van verschillende organisaties en ze vertelde dat Baobab de actiefste is en dat bij FOX heel veel voor je geregeld wordt.
Afgelopen jaar ben ik met Shoestring (onderdeel van Koning Aap) naar Ecuador gegaan en ik raad Shoestring heel erg af!! Bijna alles was slecht geregeld!! De reis van Baobab ging helaas niet door vandaar dat we met Shoestring gingen, maar wat hadden we een spijt…