Naar Australia ~advies nodig~

Hoi allemaal,

Mijn man en ik willen in oktober 2012 met vakantie naar Australia. Dit is een grote droom van mijn man. Nu zijn we met de oriënteren fase bezig. Wij willen een reis van 3 a 4 weken maken, het is de bedoeling om zowel wat van de natuur zien als de steden.

Als 2012 niet lukt wegens verbouwing eigen huis, dan willen onze plannen verplaatsen naar 2013. Wij denken dat 5000 euro exclusief tickets voldoende moet zijn.

Wij willen zoveel mogelijk alles zelf regelen, op deze manier denken we de kosten te kunnen drukken. Ik heb al een reisgids besteld, ik heb al naar ticketprijzen gekeken, en we weten dat we een visum moet aanvragen.
Wij hebben vaker gereisd naar landen, als Amerika, Caribisch gebied en binnen Europa. Maar het waren vooral familie bezoekjes of stedenstrips.

Maar naar Australia wordt het dus een andere soort vakantie. Best spannend allemaal.:cheer:

Ik wil niet backpacken, ik ben gewoon geen type voor. Ik heb een rijbewijs, maar gebruikt het helaas niet. Mijn man heeft geen rijbewijs. Dus ik weet niet zeker of ik daar wel durft te rijden.
Een combinatie van groepsreizen willen wij wel doen, vooral naar de natuurgebieden.

Wij hebben jullie hulp nodig!! Alle advies is welkom.:zon02:

Groetjes eslovetravel

Hoi,

Goed plan om eindelijk naar Australie te gaan. Jullie zullen je daar, zoals velen voor je, wel gaan amuseren.

Met betrekking tot het advies dat je wilt krijgen. Je stelt de vraag erg ruim, dus dat maakt het moeilijk om een passend advies te geven.

Met betrekking tot het rijden. Zodra je even buiten de grote steden bent, is het daar redelijk rustig op de weg. Men rijdt links, dat is in het begin even oppassen, maar went redelijk snel. Grootste aandachtspunt is als je s´morgens wegrijdt of na een pauze. Maar daarom ben je met twee man.

Alles zelf regelen of ter plaatse toers boeken is goed te doen. Wij doen dat ook altijd en ik begrijp dat de meeste reizigers op deze site dat ook doen. Ik zou wel het eerste hotel, als je aankomt, vanuit Nederland boeken. Bij de douane moet je een eerste adres opgeven als je aankomt.

Wat wil je zien/wat kun je doen:
Sidney en omstreken is in 5 dagen goed te doen. Je kunt goed op eigen gelegenheid met openbaar vervoer naar de Bleu Mountains.

Vervolgens een vlucht Alice springs en tour naar Ayers Rock/Ulura en omgeving, is ook goed te doen in 4-5 dagen.
Met de trein of bus door naar Darwin en van daaruit een tour naar Kakadu en/of Litchfield. Evt tussenstop in Katherine. maar misschien is er vanuit Darwin ook een tour die allemaal in een keer meeneemt. Ik heb mij daar nooit zo in verdiept

Vervolgens een vlucht naar Cairns. Een tour naar boven en met de bus of auto verder naar beneden langs de kust. Zijn daar veel plaatsen die je kunt bezoeken. Kijk even verder op het forum voor details over plaatsen tussen Cairns en Sidney, die zul je zeker goede ideen geven.
Wat heel veel mensen een nuttige gids vinden is de Lonely Planet Australia. Staat heel veel informatie in over: things to do, places to stay, places to eat, etc, etc,

Met betrekking tot budget. Ik lees regelmatig dat Au$ 100 per persoon per dag een richtwaarde is. Maar naar mijn idee, als je enkele touren gaat doen ben je daar al snel overheen schat ik zo. Bv een 3-daagse Camping tour naar Kakdu of naar Ayers Rock kost je snel tussen de AU$ 500 en 1000 per persoon. Heb niet echt op een prijslijst gekeken. Maar google bv eens op: tour to … (bv kakadu of White Sundays of wat dan ook), gegarandeerd dat je een aantal passende links (inclusief prijskaartje) krijgt.

Ik wil niet zo ver gaan om een gedetaileerde planning op te geven wat je kunt doen want er zijn tientallen mogelijkheden en iedereen heeft zijn eigen interesses en voorkeuren. Wij hebben bv ons hart verloren in Western Australia. Hier heb ik nog maar niets over geschreven.
Ik hoop dat je een beetje op weg geholpen bent.

Als je specifieke vragen hebt, lezen we die zijner tijd wel. Er zijn op dit forum een heleboel mensen actief die al legio malen in Oz op vakantie zijn geweest.

Alvast een heel prettige voorbereiding op je aanstaande reis en doe het verbouwen een beetje veilig.

Wim

1 like

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie. :chin:
Hier kan ik wat mee!

We hebben de lonely planet Australia reeds besteld, we kunnen niet wachten tot we hem ontvangen.
Ik denk dat er inderdaad in de loop ter tijd met meer vragen zullen komen.

Nog 1 vraagje: kunnen we vanuit Nederland de meeste accommodaties en busreizen boeken? Wij kunnen waarschijnlijk vanuit Nederland door bepaalde internetsite korting krijgen. ( bijv. Euroclix) Maar er moet natuurlijk uitgezocht worden dit goedkoper is.

Groetjes eslovetravel :cheer:

Als je ook groepsreizen wil doen, hou er dan wel rekening mee dat de grote meerderheid van de reizigers backpackers zijn, zeker bij de goedkopere tours en die zijn soms niet geïnteresseerd in de reis. Hoewel ik zelf als backpacker verschillende groepsreizen heb gedaan, vond ik mijn Sydney-Cairns tour om die reden tegenvallen. De meerderheid van de reizigers wilden enkel drinken, drinken en drinken en hun roes uitslapen. Ik moet wel zeggen dat bij andere (meer primitieve tours) in de NT en WA de andere reizigers wel echt in de reis geïnteresseerd waren. Misschien vind je dat geen probleem, als je samen met je man reist, maar denk eraan als je een tour boekt.