Na afstuderen nog vakken volgen in USA?

Ik ben eind deze zomer afgestudeerd en nu vraag ik me af of er mensen zijn die na hun afstuderen in Nederland nog een semester vakken zijn gaan volgen in Amerika. Ik zou zelf graag naar California willen maar ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn, kan ik bv. derde jaars of master vakken volgen? Het lijkt me dat ik als 24jarige in het eerste jaar misschien niet zoveel aansluiting vind.

Alvast bedankt!

Hi, ik heb ook in California nog enkele vakken gevolgd, maar het verschil is dat ik bewust gewacht heb met het aanvragen van m’n afstuderen, omdat ik anders geen vergoeding kreeg van de uni in Nederland.

Voor mij was het daarom denk ik ook makkelijker om gewoon te vakken te kiezen die ik wilde, of dat nou eerstejaars of derdejaars vakken waren, omdat ik via een uitwisselingsprogramma van de universiteit kwam. Ik weet overigens niet wat voor vakken / studie je wil volgen, maar ik deed bijvoorbeeld rechten en dat is in de VS een graduate studie, waardoor mensen al eerst een undergraduate gedaan hebben en op 1e jaars rechten leeftijd (in principe 3 jaar en de meesten doen geen master meer daarna) even oud zijn als afgestudeerde mensen in Nederland. Ik was destijds 23 en een van de jongsten in de collegezalen.

Hoe ben jij van plan het studeren te regelen? Ik weet namelijk wel dat er normaal gesproken enorme kosten verbonden zijn aan studeren in de VS, al hangt dat ook erg af van welke instelling je terecht wilt komen. Op deze site kun je al flink informatie vinden over beurzen e.d.

In ieder geval veel succes met het uitzoekwerk en hopelijk kan je snel wat vinden, want California is echt geweldig!

1 like

Bedankt voor je info! Wat leuk dat je dat gedaan hebt. Hoe lang heb je daar gezeten en welke universiteit?

Ik zit nu nog echt in de oriënteerde fase maar http://www.ucsb.edu/ lijk me heel erg gaaf. De vakken die daar worden gegeven trekken me ook en ik weet dat ze een programma hebben voor internationale studenten die vakken kunnen kiezen. Ik ben al afgestudeerd op HBO niveau (ben nu bezig met Master op uni) dus graduate niveau moet geen probleem zijn.

Ik ben me er inderdaad van bewust dat het veel geld kost, ik probeer nu te inventariseren om welk bedrag het daadwerkelijk gaat. Verder wil ik misschien gebruik maken van een bemiddelingsbureau ofzo. Ik heb goede verhalen gehoord over Ustudy http://www.ustudy.nl/ maar de kosten moeten ook daar natuurlijk niet te hoog oplopen.

Nogmaals bedankt!

Hi, ik heb een semester gestudeerd aan Berkeley (ook van de University of California). Dat scheelt dat ze bij SB al een programma hebben voor internationale studenten, ze zullen dan zelf veel dingen al voor jou kunnen regelen of informatie geven omdat ze het vaker meemaken.

Helaas kan ik je verder weinig helpen, omdat het bij mij ook allemaal geregeld werd, maar hopelijk zijn er hier mensen die je wel verder kunnen helpen en hoop echt voor je dat je dit kan gaan doen!

Dankje!

Ben benieuwd of hier mensen zijn die alles zelf hebben geregeld (aanmeldingsprocedure, formulieren, visum etc)

Hoor het graag!

Hi Jolien,

Veel is wel zelf te regelen, alleen zijn de procedures erg lang en moet je wel een intake afleggen bij de meeste universiteiten.

Heeft je school wel wat contacten of helemaal niets? Dat zijn altijd de beste ingangen.

Een visum moet je wel altijd via een externe organisatie regelen, maar dat kan pas als je bent aangenomen op een Universiteit.

Heel veel succes, want als je het kan doen is het echt de beste ervaring die je kunt krijgen. Ik wilde het zelf ook, alleen helaas niet gelukt, wel een stage gelukkig.

Groetjes,

Susanne >>>

Ervaringen Abroad Internships

Misschien beetje laat, maar ik ga precies dit doen wat jij wilde doen; Na mijn afstuderen jaar naar Californië om daar te gaan studeren.

Heb inmiddels alles afgerond qua aanmelding. Ga je zelf nog?

HI Bram,

Leuk!

Wat ga je er precies doen en wanneer vertrek je?

Groetjes,

Susanne

Ha, ik zoek zelf precies hetzelfde! Had al gekeken via Kilroy naar een school in Santa Susanna, maar heb ook geen idee wat nou echt de mogelijkheden zijn. Ik studeer HBO af in Media, informatie & communicatie met als afstudeerrichting film/regie.

16 augustus vertrek ik voor een jaar naar San Diego. Ik ga journalistiek vakken volgen, als onderdeel van twee semesters abroad.

@ Nadiz: Wat bedoel je met mogelijkheden? Op de website van Kilroy kun je zien of deze richting bij de school waar je heen wil bestaat, en dan kun je op de website van de school zelf kijken of deze richting interessante vakken heeft.

@ Bram: wat gaaf! Hou je ons op de hoogte van je jaartje San Diego? Verblijf je on campus of heb je een appartement in de stad?

Een appartement in de stad. Wel mijzelf aangemeld voor een appartement op campus, maar je hoort pas aantal weken van te voren of je ook daadwerkelijk terecht kan.

Daar wilde ik niet op wachten, en voor een appartement gekozen. Normaal wilde ik die uitkiezen als ik er zou zijn, zodat ik goed rond kon kijken. Maar na een tip van een vriendin gekozen voor een appartement op 15 minuten lopen van de campus.

Het heeft ook wel een aantal voordelen qua regelgeving. Als je bijvoorbeeld op de campus verblijft, moet je in de vakanties uit je kamer. Waarschijnlijk gaat er dan veel dicht, en gaat de beveiliging omlaag. Al die Amerikanen gaan dan rustig naar hun familie terug, maar das wat lastiger als je uit Nederland komt:).

Lastig voor internationale studenten! Is er niet iets van een International House op de campus, waar internationale studenten wel tijdens de vakantie terecht kunnen?

Deel jij je appartement met anderen?

Er is wel een international house inderdaad, maar weet niet meer precies waarom ik daar niet had aangemeld. Volgens mij moest je dan volledige studie doen, maar ben daar niet zeker van.

Ja, ik heb een appartement met zes anderen. Financieel voordeliger en leer je gelijk mensen kennen!

@ Hajer: heb een weblog: euser.waarbenjij.nu waar ik af en toe wat wil gaan schrijven!