Interview met Marieke: Een semester studeren in Californië
Marieke, op Wereldwijzer Mrieke89, studeert voor 5 maanden in de Verenigde Staten, Californië. Ze volgt daar een semester aan Berkeley voor haar studie Amerikanistiek. Ze woont daar in het International House van Berkeley wat ze heel leerzaam en gezellig vindt. Ze vindt de campus prachtig, de vakken zijn van hoge kwaliteit en ze is een beetje verliefd op de bibliotheken daar. Wereldwijzer vroeg Marieke alles over de voorbereidingen en haar ervaringen.
1. In welk land studeer je en voor hoe lang?
Ik studeer in de Verenigde Staten van Amerika, in Californië, voor één semester (d.w.z. vijf maanden).
2. Wat was je motivatie om naar Amerika te gaan?
Ten eerste studeer ik Amerikanistiek en leek het me dus niet meer dan logisch om mijn buitenland studie in Amerika te doen. Daarnaast staat de V.S. bekend om zijn goede universiteiten, waaronder de universiteiten waarvoor ik me op kon geven, namelijk Berkeley. Als laatste heb ik hier een aantal jaar geleden al eens gewoond, en ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om weer terug te komen.
3. Wat is de grootste aantrekkingskracht van het land waar jij studeert?
De hele mindset van het land, de geschiedenis en de mensen, en hoe die van de V.S. zo’n groots en tegenstrijdig land maken.
4. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Technisch gezien ben ik alleen gegaan, maar een ander meisje van mijn studie werd ook via hetzelfde programma door deze universiteit geaccepteerd, dus in de praktijk zien we nogal veel van elkaar, wat soms best prettig is.
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Via het universitaire uitwisselingsprogramma, speciaal voor Engels en Amerikanistiek.
6. Welke voorbereidingen heb je allemaal moeten treffen voordat je ging studeren in het buitenland?