Interview met Marieke: Een semester studeren in Californië
Marieke, op Wereldwijzer Mrieke89, studeert voor 5 maanden in de Verenigde Staten, Californië. Ze volgt daar een semester aan Berkeley voor haar studie Amerikanistiek. Ze woont daar in het International House van Berkeley wat ze heel leerzaam en gezellig vindt. Ze vindt de campus prachtig, de vakken zijn van hoge kwaliteit en ze is een beetje verliefd op de bibliotheken daar. Wereldwijzer vroeg Marieke alles over de voorbereidingen en haar ervaringen.
1. In welk land studeer je en voor hoe lang?
Ik studeer in de Verenigde Staten van Amerika, in Californië, voor één semester (d.w.z. vijf maanden).
2. Wat was je motivatie om naar Amerika te gaan?
Ten eerste studeer ik Amerikanistiek en leek het me dus niet meer dan logisch om mijn buitenland studie in Amerika te doen. Daarnaast staat de V.S. bekend om zijn goede universiteiten, waaronder de universiteiten waarvoor ik me op kon geven, namelijk Berkeley. Als laatste heb ik hier een aantal jaar geleden al eens gewoond, en ik was heel benieuwd hoe het zou zijn om weer terug te komen.
3. Wat is de grootste aantrekkingskracht van het land waar jij studeert?
De hele mindset van het land, de geschiedenis en de mensen, en hoe die van de V.S. zo’n groots en tegenstrijdig land maken.
4. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan?
Technisch gezien ben ik alleen gegaan, maar een ander meisje van mijn studie werd ook via hetzelfde programma door deze universiteit geaccepteerd, dus in de praktijk zien we nogal veel van elkaar, wat soms best prettig is.
5. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Via het universitaire uitwisselingsprogramma, speciaal voor Engels en Amerikanistiek.
6. Welke voorbereidingen heb je allemaal moeten treffen voordat je ging studeren in het buitenland?
Eerst moest ik zien dat ik geaccepteerd werd, dus ik moest een goede cijferlijst hebben en een overtuigende sollicitatiebrief plus CV schrijven. Toen ik geaccepteerd bleek te zijn moest ik op zoek naar behuizing, vakken, een vlucht, en alle documenten die bij een half jaar Amerika komen kijken, van visum tot verzekering. Daarnaast moest ik regelen dat iemand hier mijn kamer overnam, maar dat bleek niet zo’n groot probleem te zijn.
7. Hoe bevalt het leven daar?
Heel goed, ik heb het ontzettend naar mijn zin. Ik woon in het International House van Berkeley, wat heel leerzaam is, en ook heel gezellig. Soms zo gezellig dat het niet altijd even goed van het studeren komt, maar er is dan ook zoveel te doen! De campus is prachtig, de vakken die ik volg van hoge kwaliteit, en ik ben een beetje verliefd op de bibliotheken hier, al kom ik er dus niet vaak genoeg.
8. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en Amerika?
Pff. Mensen zijn hier allemaal erg vriendelijk, maar niet altijd even echt. Is voor oppervlakkige gesprekken prima, maar voor vriendschappen wat minder. Er wordt hier ook heel hard gewerkt, veel harder dan thuis, tot op het ongezonde af. Daarnaast lopen ze hier nog een beetje achter met recycling e.d.
9. Wat is de leukste ervaring die je tijdens je studietijd in het buitenland hebt meegemaakt?
Spring Break, denk ik toch wel :). We hebben een roadtrip naar het zuiden gemaakt en dat was prachtig. En dan alle vrijdagavonden eigenlijk: er is altijd wel een feestje of iets anders aan de gang.
10. Wat zijn de minst leuke ervaringen van je studietijd in het buitenland?
Ik zou niet per se zeggen dat ik een minder leuke ervaring heb gehad, maar ik stoor me soms wel aan hoe afhankelijk van anderen ik in het International House ben, qua eten en badkamer enzo (de schoonmaakster maakt er een sport van altijd de badkamer schoon te maken als ik net wakker ben, en dan mag ik er dus niet in). Daarnaast is het niet altijd even leuk dat Nederland zo ver weg is.
**11. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **
Dat ik over het algemeen erg goed op mezelf kan terugvallen, hoewel het na vijf maanden wel echt weer genoeg is geweest, even :p. Daarnaast ben ik ontzettend sociaal geworden, nog veel socialer dan ik gewend ben: moet ook wel als je met zoveel verschillende mensen in één huis (wel een heel groot huis, daar niet van) woont.
12. Zijn er dingen die je mist uit Nederland?
Bolognese chips en stroopwafels. En onze manier van omgang, al zijn hier gelukkig genoeg Nederlandse mensen waarmee ik gewoon gek kan doen zonder dat verkeerd op wordt gevat.
**13. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **
Ja, dat zou ik. Ik zou het heel leuk vinden om hier weer terug te komen; het blijft een fascinerend land. Aan de andere kant ben ik er nu wel redelijk mee bekend en is het dus meer een uitdaging om iets heel anders te doen.
14. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om een studie in het buitenland te gaan doen?
Een goede voorbereiding is het halve werk. Als je het echt wilt, zorg dan ook dat je het laat blijken en ga erachteraan!
**Links bij dit interview: **
.