Interview met Michelle: Study abroad semester in Zweden
Michelle, michelleve, heeft exchange semester gedaan in Zweden. Dit heeft ze zelf geregeld omdat Zweden haar aantrok als land. In dat half jaar heeft ze veel gedaan en beleeft. Ze zou het zo weer doen. Aan Wereldwijzer schreef ze haar verhaal.
1. In welk land heb je gestudeerd en wanneer?
Ik heb vanaf januari 2011 t/m juni 2011 gestudeerd in Kalmar, een klein stadje in het zuiden van Zweden.
2. Ben je daar alleen of samen met iemand naar toe gegaan?
Ik ben daar alleen naar toe gegaan.
3. Wat voor een studie heb je gedaan?
Ik heb een exchange semester gedaan, waarbij ik verschillende ‘courses’ heb gevolgd die aansluiten bij mijn studie in Nederland. Zo heb ik onder andere Interculturele Communicatie, Media Productie en Web design gestudeerd en daarnaast nog een avondcursus Zweeds.
4. Wat was je motivatie om naar Zweden te gaan?
Ik heb Zweden altijd al een ‘interessant’ land gevonden maar ik was er nog nooit geweest. Het leek me een heel georganiseerd, rustig en mooi land. Vandaar dat ik uiteindelijk hiervoor gekozen heb.
5. Welke voorbereidingen heb je allemaal moeten treffen voordat je ging studeren in Zweden?
In principe heb ik behalve huisvesting, de reis en het papierwerk voor de universiteit niet veel voorbereidingen hoeven treffen.
6. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?
Ik heb mijn semester in Zweden grotendeels zelf geregeld. Mijn hogeschool heeft mij in contact gebracht met de universiteit en vanaf daar heb ik alles zelfstandig geregeld.
7. Wat is de leukste ervaring die je tijdens je studietijd in Zweden hebt meegemaakt?
De leukste ervaring in mijn study abroad periode is zonder twijfel, mijn trip naar Lapland! Samen met een groep exchange studenten ben ik, met de trein, naar het hoge noorden afgereisd. Tijdens deze trip heb ik onder andere het Icehotel bezocht, het Noorderlicht gezien, rondgescheurd op een sneeuwscooter en op een hondenslee gezeten. Dit was echt een geweldig reisje, het is daar zo mooi en stil, heerlijk!
8. En de minst leuke ervaring?
Echte vervelende ervaringen heb ik gelukkig niet gehad, wel had ik in het begin moeite om mijn leven in Nederland los te laten. Ik wilde naast mijn leven in Zweden, niets missen van wat er thuis gebeurde. Hier heb ik me in het begin echt overheen moeten zetten.
9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en Zweden?
In principe zijn de cultuur verschillen tussen Nederland en Zweden niet zo groot, beide landen zijn Westers en hebben grotendeels dezelfde normen en waarden.
Wat mij wel op viel is het verschil in mentaliteit tussen Nederlanders en Zweden. Zweedse mensen zijn redelijk op zichzelf, ze zullen zich niet snel bemoeien met anderen, terwijl Nederlanders veel assertiever zijn.
Ook zijn Zweedse mensen veel geduldiger dan Nederlanders. Als iets vandaag niet af komt, dan komt het morgen wel af, daar maken ze zich niet druk om.
10. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Zweden?
Ik denk dat de grootste aantrekkingskracht van Zweden haar natuur en de rust is. Zweden is een erg mooi land, met al haar bossen en meertjes.
11. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is?
Ik ben heel zelfstandig geworden in mijn periode in Zweden. Ik merk dat ik daar nu veel profijt van heb. Ook heb ik veel geleerd qua omgang met anderen, zeker als je, veel mensen om je heen hebt van verschillende nationaliteiten. Je merkt snel dat iedereen andere normen, waarden en gewoontes heeft. In het begin is dit nog best moeilijk, maar op een gegeven moment wen je hier aan.
12. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land?
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik het zo over zou doen! Liever nog vandaag dan morgen!
Studeren in een Zweden was een geweldige ervaring, die ik nooit van mijn leven zal vergeten. Als ik de mogelijkheid had om nog een keer op exchange te gaan zou ik Zweden zeker overwegen!
13. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om een studie in het buitenland te gaan doen
Informeer eerst bij je universiteit of hogeschool of zij uitwisselingsverbanden hebben met andere hogescholen/universiteiten, met name in Europa scheelt dit een hoop geld. Zo kan je vaak een semester aan een andere universiteit gaan studeren, zonder dat je in het buitenland nog eens collegegeld moet betalen. Ook heb je dan een garantie dat de studiepunten die je behaald in het buitenland gewoon geldig zijn in Nederland.
Heeft jouw (buitenlandse) universiteit een introductieweek, doe mee! Zo leer je meteen de stad, de cultuur en veel mensen kennen. Terugkijkend op mijn periode in het buitenland, was de introductie zeker een van de leukste weken die ik daar gehad heb!
Het is erg voor de hand liggend, maar zorg dat je goed voorbereid naar het buitenland gaat. Zorg er voor dat je een reisverzekering hebt en informeer bij je zorgverzekeraar hoe het zit met je verzekering in het buitenland.
Maak zoveel mogelijk trips. Er zijn zoveel mooie, bijzondere en interessante dingen te zien in een ander land.
Maak veel foto’s!
Ook zou ik een blog bij houden, het is leuk voor de thuisblijvers om op de hoogte te blijven van je avonturen, maar het is ook erg leuk voor jezelf. Op een gegeven moment vergeet je namelijk wat je precies gedaan hebt en zodra je je blogs terug leest komt het allemaal weer boven.
En nog een kleine tip als afsluiter, installeer Skype op je laptop, zo kan je toch heel makkelijk contact houden met het thuisfront.
Links bij dit interview