Interview met Els: Wereldwijs door haar studie in Amerika

Interview met Els: Wereldwijs door haar studie in Amerika

Els, op Wereldwijzer elunding, is momenteel in Amerika voor haar studie Amerikanistiek. Zij volgt een semester aan de University of Southern Maine, in Portland, Maine. Ze heeft altijd al een fascinatie gehad voor Amerika. Vooral de cultuur van Amerika spreekt haar erg aan. Omdat ze van Amerika haar studie heeft gemaakt vond ze het erg de moeite waard om het land van dichtbij te zien. Het voordeel van studeren in Amerika is volgens haar dat ze het land op een andere manier ervaart dan als toerist. Wereldwijzer vroeg Els alles over de voorbereidingen en haar ervaringen.

1. In welk land studeer je en voor hoe lang?

Ik studeer in Amerika, aan de University of Southern Maine, in Portland, Maine. Ik ben hier voor 1 semester (5 maanden).

2. Wat was je motivatie om naar dit land te gaan?

Ik heb altijd een fascinatie gehad voor Amerika en in het kader van mijn studie (Amerikanistiek) was het de perfecte gelegenheid.

**
3. Wat is de grootste aantrekkingskracht van Amerika?**

Voor mij was het vooral de cultuur. Amerika is een groot en belangrijk land en omdat ik er mijn studie van had gemaakt, vond ik het zeer zeker de moeite waard om het land van dichtbij te zien. Het voordeel van studeren is dat je het land op een andere manier ervaart dan als toerist. Ik vind zelf dat ik het land persoonlijker ervaar, dat ik er meer over leer door onderdeel te zijn van de cultuur ten opzichte van het puur bekijken als toerist.

**4. Wat voor een studie doe je? **

Ik studeer Amerikanistiek. Hiervoor volg ik nu een semester aan de University of Southern Maine.

**5. Ben je alleen of samen met iemand daar naar toe gegaan? **

Ik ben alleen gegaan, wat op zich in het begin best eng was. Gelukkig heb ik snel vrienden gemaakt.

6. Heb je dit zelfstandig geregeld of via een organisatie?

Via de universiteit, als onderdeel van een uitwisselingsprogramma.

7. Welke voorbereidingen heb je allemaal moeten treffen voordat je ging studeren in het buitenland?

Het begon met me aanmelden voor het uitwisselingsprogramma. Na geselecteerd te zijn moest ik me aanmelden bij de universiteit in Amerika. Toen dat allemaal rond was ontving ik de formulieren van de universiteit en moest ik dit allemaal gaan invullen. Het ging hierbij vooral om een kamer op de campus en wat andere informatie. Een kleine maand voor vertrek moest ik richting het consulaat om mijn visa te krijgen. Hiervoor ontvang je een formulier van de universiteit in Amerika, met daarin wat gegevens. Met dit formulier (en een hoop andere dingen die je online invult) ga je vervolgens naar het consulaat. Na mijn visa te hebben gekregen (en uiteraard mijn vliegticket te hebben geboekt) was ik klaar om te gaan. Het meeste papierwerk ed. moest overigens wel in de laatste 2 maanden voor vertrek gedaan worden.

8. Hoe bevalt het leven daar?

Het bevalt erg goed. De mensen zijn aardig en de omgeving is prachtig.

**9. Wat zijn de grootste (cultuur) verschillen tussen Nederland en Amerika? **

De meeste Amerikanen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Erg grote cultuurverschillen heb ik niet gemerkt, maar er zijn wel wat kleine dingen die me zijn opgevallen. Zo is het openbaar vervoer hier minder goed geregeld dan in Nederland. In de grotere plaatsen, zoals Boston of New York, is het prima te reizen met de metro (voor weinig geld), maar buiten de grote plaatsen ben je al vrij snel aangewezen op een auto. Ook berekenen ze hier in de winkels de btw kosten niet, dus ben je altijd duurder uit dan het prijskaartje zegt. Dit is iets waar ik nog altijd niet aan gewend ben.

10. Wat is de leukste ervaring die je tijdens je studietijd in Amerika hebt meegemaakt?

De vele gezellige avonden die ik hier met mijn vrienden door heb gebracht. De vakanties en het zien van andere delen van Amerika.

11. Wat zijn de minst leuke ervaringen van je studietijd in Amerika?

De eerste paar dagen op de campus. Omdat ik niemand kende, voelde ik me nogal eenzaam. Dit is een vrij normaal gevoel en ik ben er ook overheen gekomen toen ik eenmaal mensen leerde kennen.

**
12. Wat heb je daar geleerd, wat voor jou heel waardevol is? **

Ik ben een stuk wereldwijzer geworden. Ik heb geleerd om op (volledig) mezelf te zijn en me in m’n eentje te kunnen redden in een vreemd land (ook al spreek ik de taal, het blijft een vreemd land en dat is altijd eventjes wennen).

13. Zijn er dingen die je mist uit Nederland?
Kleine dingen, zoals boerenkool, kaas en stroopwafels (gelukkig heeft mijn moeder stroopwafels opgestuurd). Ook mis ik mijn vrienden thuis en mijn familie (inclusief de hond).

**14. Zou je het ooit nog eens doen? Zo ja, in hetzelfde land of in een ander land? **

Ja, ik zou dit nog een keer doen. Aan de ene kant zeg ik, nog een keer in Amerika, maar dan in een compleet ander deel, maar aan de andere kant is een ander land ook een leuke ervaring.

15. Heb je tips voor anderen die ook van plan zijn om een studie in het buitenland te gaan doen?

Zorg dat je stevig in je schoenen staat en klaar bent voor alles. Zorg dat je op tijd begint met alles regelen en zorg dat je voldoende geld hebt. Studeren in Amerika is een geweldige ervaring, maar het koste behoorlijk wat geld (vooral omdat je op een studentenvisum niet mag werken en je toch veel dingen wilt zien). En vooral: geniet van de tijd die je er hebt!

**Links bij dit interview: **

.