Hej, ik woon in de gemeente Sollefteå en heb vorig jaar een kort verhaal geschreven over mijn start hier in Zweden. Misschien leuke informatie voor je?
Verhaal van Carolina Visser sinds 2006**
Eind Augustus 2006 besloot ik een nieuw leven te starten, nadat ik naar een romantische film gekeken had, die zich afgespeeld had in Zweden. Mooie natuur, prachtige uitzichten en vele meren…, allemaal droomplaatjes! Zoals gezegd ”wie niet waagt, wint niet” ben ik op een dag gewoon in mijn auto gestapt samen met mijn hond op weg naar Midden Zweden……
Waarom de keuze midden Zweden?
**Na een aantal telefoontjes werd mij verteld, dat de mentaliteit van de mensen ten Noorden van Stockholm veel rustiger is, minder materialistisch. De basis voor de mensen in het noorden van Zweden is dat je kan overleven en je gezin kunt onderhouden. Of je nu direkteur bent of putjeschepper doet er niet toe. Belangrijk is: Ben gewoon jezelf, dat is al gek genoeg! Kort op de kaart gekeken kwam ik terecht in Höga Küsten en hier trof ik een makelaar. Hij had net die dag een nieuw huis binnen gekregen per telefoon en zo reden wij gezamelijk en met mijn hond Ayla naar dit huis. Een plaatje! Direkt gelegen aan een meer, een oud huis met een grote garage en bakhuis. Dus na nog geen 24 uur in Zweden kocht ik dit huis. Mijn ouders gebeld, die niet eens wisten, dat ik in Zweden was, en vertelde hun dat ze mijn adres in hun adresboek kunnen veranderen, want ik had een huis in Zweden gekocht. Een lange stilte… De eigenaren boden mij aan een tijdje bij hun te verblijven, zodat ik bekend kon raken met alle bijbehorende apparatuur, speciaal noodzakelijk in de wintermaanden, die lang en koud kunnen zijn. Toen had ik hier nog helemaal geen voorstelling van… Daarbij had de eigenaar zijn zoon Hasse gebeld en verteld, dat het huis verkocht was. Hasse was helemaal niet gelukkig met dit bericht. Zodat hij direkt vrij nam van zijn werk om nog een paar dagen voor de laatste keer te vissen in deze adembenemende natuur rondom Backsjön (Sollefteå). Toen was het een duidelijke PANG! Liefde op het eerste gezicht, met als gevolg dat we 2 maanden later samenwoonden in Backsjön, in het mooie huis aan het water…
**
**Waar is werk of geld in te verdienen?
Totaal onverwacht werd mij een job als Logistiek Manager aangeboden voor een internationale firma, in een fabriek die slechts 30 km bij ons vandaan was. Groot geluk, special als je nog geen woord Zweeds praat! Hier kon ik met mijn Engels en Duitse kennis direct aan de slag.
*Doordat je iedere dag Zweeds hoort en ziet (op TV is de ondertiteling in het Zweeds) blijven steeds meer woorden hangen en als je dan Zweeds moet spreken, dan is alleen ervoor te zorgen dan je niet bang bent het gewoon te proberen. De Zweden stellen het zeer op prijs en doen hun best je te verstaan en helpen om je taal te ontwikkelen. Ik ben één keer op een zweedse cursus geweest, die voor immigranten wordt aangeboden, maar doordat mijn job erg veel tijd vraagde en het cursusmateriaal erg eenvoudig was voor mij, besloot ik het voorlopig maar in praktijk te leren. Het beheersen van de zweedse taal is een groot voordeel, maar het is ook belangrijk de niet uitgesproken taal van de kultuur van het land te verstaan. Dit vraagt een inlevingsperiode in de streek waar je je wilt vestigen.
*
Een eigen onderneming starten?
Na 6 maanden voor de firma gewerkt te hebben, was ik weer in mijn oude werkpatroon: ca 70-80 uur per week werken en regelmatig in een vliegtuig of hotel ergens in de wereld. Maar daarvoor kwam ik niet naar Zweden!!! Hasse kon een chauffeursjob krijgen met rijden op Noorwegen en in de weekenden thuis… Daarop besloten we ons leven anders aan te pakken en voor ons zelf te beginnen. Zo starten we op 4 Juli 2008 een eigen Refill-shop, waar we inktpatronen en lasertoner vullen en verkopen. Dit was toen een nieuw concept in Zweden, dus het duurde ca 2 jaar voordat we er beiden van konden leven. Ik kon mijn job als logistiek manager veranderen in een consulting job voor dezelfde firma, waar ik meer zelf mijn tijd kon bepalen en we in ieder geval een inkomen hadden. Ondertussen samen met Hasse het inktconcept McBläck (bläck = inkt in het zweeds) opgebouwd in Sollefteå en we hebben in 2010 ons eerste filiaal geopend in Örnsköldsvik.
Een eigen teelt of akkerbouw starten?
Hier in Midden Zweden wordt veel zelf geteelt, oa is de aardappel een belangrijk deel in het levensmiddelenpakket en veel vlees. Op het moment is hier in Västernorrland een projekt gestart voor ekologische levensmiddelen- produktie met veel promotie. De vraag is groot naar o.a. ekologische groentekwekers.
Gedurende een herfstdag namen we onze aardappels uit de grond en het idee werd geboren hier tulpenbollen te plaatsen. Eerst een test met 1000 Tulpen, vanwege de lage temperaturen in de winter, tot ca -40 graden, de sneeuwmassa die tot in mei aanwezig kan zijn en de donkere maanden. Dit werd echter een succes en op het moment organiseren we voor het derde jaar een Tulpen Festival, nu al met 30.000 tulpen! Dit evenement verscheen in verschillende kranten, bladen, radio en zelfs kwamen we op TV5 in Frankrijk!
Een toeristische onderneming starten?
Daarnaast ontwikkelt zich ook onze toeristische plek thuis in Backsjön. Hier hebben we op het moment 2 stuga’s en een vakantiehuis in de verhuur en we bieden vele aktiviteiten aan in de natuur, oa met onze 6 ezels en 12 siberian huskies, in zomer en winter.
*In de toeristenbranche is in Sollefteå nog veel te ondernemen, waarbij het van belang de mogelijkheden te zien/vinden en geduld. Het toeristenseizoen is nu hoofdzakelijkde alleen gedurende de 3 zomermaanden, zo voor de andere maanden is nog zeer veel potentiaal!
*
Nu na vijf jaar kijk ik terug op 5 gelukkige jaren met liefde, geluk, plezier en hard werken en de toekomst ziet er veel belovend uit! Wilt u meer details? Boek graag een stuga en ervaar de echte natuur van Zweden en ons avontuur. U bent van harte welkom! Vriendelijke groeten, Carolina
www.backsjonsupport.se