Na 33 jaar weer terug naar Thailand

mijn planning is om komende zomer weer naar Thailand te gaan.De voorlopige reisroute is Bangkok,Khon Kean, Nam Phong>waar ik een week blijf en dan naar een heel klein dorp aan de Mekong rivier, waar ik 33 jaar terug ruim een jaar heb gewoond alvorens getrouwd en wel terug naar Nederland te gaan. Volgend jaar ga ik alleen omdat mijn vrouw niet meer op deze aarde is. Ik ga op zoek naar het verleden en om Thaise familieleden op te zoeken die ik uit het oog verloren ben. Tot zover de inleiding, nu wat vragen:

1. De eerste 3 of 4 dagen blijf ik in Bangkok. Gaarne tips voor een goed, niet al te luxe hotel, een fan en een groot bed en schoon zijn wel de minimumeisen… Indien iemand iets weet nabij het treistation?Niet echt nodzakelijk eigenlijk…

2. Treinreis naar Khon Kaen: iemand een indicatie van de prijs en de beschikbare klassen? Nacht of dagtrein, welke is aan te bevelen?

3. Info over Khon Kaen: is het de moeite daar een paar dagen te verblijven? info hotels oid

4. Brommer huren ter plekke. Aangezien ik geen internationaal rijbewijs kan aanvragen,ik heb geen ned. rijbewijs meer, wil ik een brommer huren. Is dat mogelijk zonder rijbewijs? In Indonesie en China koop je een lokaal rijbewijs bij de politie , in Thailand ook mogelijk?

5. Geld. Als iemand van de oude stempel vertrouw ik ,naast contant geld,heel erg op travellers cheques, In Bangkok zal het geen probleem zijn deze in te wisselen, hoe zit het in de rest van het land?

Tot zover even deze waslijst vragen.Elke info waardeer ik ten zeerste. Er zullen gerust nog wel meerdere vragen opkomen, maar ik ga pas op 27 mei a.s.

1.onze zomer is daar hot/rainy season-HTL met aircon kost nou niet zo heel veel meer. Omgvg Treinstation kan ik niet aanraden als verblijf-bovendien rijdt er nu de metro heen, al is dat maar 1 lijntje. Goede kamers, met AC, service etc, zijn vanaf 800/1000 THB te vinden-buig je er eerst eens over welk deel van de stad je beter lijkt om te verblijven.
Daar is het toeristenghetto rond Sukhhumvit-100en hotels in alle prijsklassen, mid-lux segment. IN feite maar heel wenig van Thais leven over.
Het andere toeristenghetto is rond KhaoSarn-heeft den naam enkel jonge bekpekkers op budget te trekken, maar dat is al lang niet meer zo. Vlakbij de bekende sights van BKK en erg levendig. Ga beter zo’n 10 min vanaf die straat , bvb langs de rivier in een sfeervol gerenoveerd ood Thais houten huis, zoals samsensam (google voor site) of Hotels zoals Navalai of nog beter New Siam Riverside. OP een site zoals khaosanroad vind je nog veel meer HTLs
2.het gaat slecht met de treinen hier de laatste tijd-veel vertraging. Deze reis is net te kort voor snachts-en overdag 1-2 luxere treinen met AC/sprinter genaamd. site: railway.co.th, of via seat61.com. Voor dagtrein niet nodig lang vooraf te reserveren-kan makkelijk als je al in BKK bent. Zal rond de 300/350 bt kosten voor kaartje-vervoer is en blijft spotgoedkoop.
Bus rijdt elk half uur, lux, in 6 uur-in KnKn ligt trein station buiten cnetrum, bus ermiddenin.
3.tja-dat hangt af van wat je boeit en trekt. erg veel echt te zien is er nou niet zo-maar het is een gemoedelijke en heel vriendelijke Thaise provinciestad met erg, erg veel studenten
4.pas is voldoende-rijbewijs nergens voor nodig. Brommers zijn lang niet overal makkelijk te huur-meest enkel in toeristenplaatsen. WEL helm verplicht!
5.er is voor banken/TC heen enkel verschil tussen BKK en provincie. wel is er 33 bt kosten bij elke gewisselde TC-dat maakt de uitbetaling minder ondanks iets betere koers.
spreek/versta je nog wat Thai? dat maakt reizen in Isan wel een stuk makkelijker zonder begeleiding.

BKKflyer:Bedankt voor je reply.Airco is wellicht ook handig/lekker,maar mijn ervaring in andere landen zoals Indonesie,China en India is dat deze dingen of niet goed werken,cq veel herrie maken of te goed waardoor de kamer in een vriescel verandert.Vandaar mijn voorkeur voor een fan.
Verblijf in BKK: Tja, ik ben een liefhebber van lekker eten en een goed biertje dus zal het waarschijnlijk zo zijn dat ik in de wat drukkere wijk wil verblijven>dichtbij uitgaans/nachtleven…
Nachttrein naar Khon Kaen wordt het waarschijnlijk niet, ik opteer voor de dagtrein of de bus>> dan zie je ook nog wat onderweg.
Na aankomst in KK reis ik waarschijnlijk direct door naar Nam Phong: via via heb ik inmiddels contact met een Thai die zich mij van vroeger herinnert en nu dus daar woont en mij onderdak wil verlenen en wellicht verder met mij mee zal reizen, dan is dus het mogelijke probleem van alleen reizen door de Isaan (taal probleem, want ik weet nog weinig meer van de taal) ook opgelost…en zo niet, dan redt ik mijzelf ook wel…
33 Bath kosten per in te wisselen cheque komt mij zeer redelijk voor…no problem.

1/train inn hotel!! kamers vanaf 450/650/900bath(het personeel is super vriendelijk)het is
ongeveer 150meter van het treinstation gelegen!!langs de zijkant=25m.
2/met de nachttrein arriveer je s’morgens om 5:30am!sommige hotels laten je inchecken om 9uur am.Van hotel zou ik zeggen kaen inn hotel prijs:850bath(restaurant,karaoke bar,loungebar)In Khon kaen is er geen “bal” te zien(stad)alleen heb je daar een nationaal museum dat de moeite waard is om een bezoekje te brengen!!Ook is er nog een tempel 3km buiten centrum(Wat nong wang)heb er vele uurtjes daar versleten.(mijn vriendwas-daar monnik)iets buiten de stad ongeveer 50km ten westen heb je een snakefarm,je rijdt er voorbij met de bus!prijs ticket:310bath)3/doe zoals georgessiam,ik rij ook zonder motor rijbewijs,als de politie je tegen houd,zeg dan dat je rijbewijs in het hotel ligt.ik neem alleen contant geld mee!groeten georgessiam.

nog een enkele aanvulling
1.ik krijg het idee dat je al vrij lang niet in deze regio bent geweest-wat met een thaise vrouw wel opmerkelijk mag heten. ER is flink wat veranderd-zoals bvb die oude reutelnde en druipende AC is er niet meer-de nieuwe is heel stil. Daarentegen zijn fan-rooms minder goed geisoleerd en het verkeerslawaai hier in BKK kan verschrikkelijk zijn. Juist bvb rond het station. Het oude grote verschil in prijs tussen fan/AC is ook al lang verleden tijd. In feite wordt elk nieuwer hotel enkel met AC gebouwd.
Ben zelf in sept 09-en ook in 07-in China rondgereisd-daar is het nu nog beter-met remote control en state of the art!
2.eten kan overal-maar misschien hangt het ervanaf in welke stijl. Sukhvit heeft elke natie van deze wereld-dus veel wat betere buitenlnds eten restrs. Echt Thais eten is er juist moeilijker te vinden of minder autenthiek.
3.KnKn heeft toch een attractie erbij: vandaag= 3/12 wordt een super-gloednieuw ijskoud AC big shopping centre van CENTRAL geopend-met 350 leading brands! alweer een stap vooruit in de vaart der volkeren!
4.nog een punt om bij de tijd te blijven: je hebt vrijwel zeker een mobuy=mobieltje nodig. Neem je eigen uit NL-mits SIMlock vrij-of koop er hier een-vanaf de 800 Bt-en een lokale SIM card, bvb 1-2-CALL. Telefooncellen zijn er net niet als je ze nodig hebt en werken ook vrij vaak niet goed. De hele familie zal er ook een hebben-het is eventueel een leuk kado als je vertrekt voor een jong neefje.
en ergens heb ik een vermoeden dat we elkaar van andere fora kennen

tegen wie is je quote gericht bkkflyer?1/de train inn is een rustig hotel,met een minimum aan lawaai hinder,en zeer vriendelijk personeel(de kamers zijn kraaknet)prijs was 450bath!!Ik ben er al geweest(in het voorjaar,februarie)2/big shopping center in khon kaen,zo wat??Ik blijf erbij dat er geen "bal tezien is in Khon Kaen,buiten het nationaal museum+de tempel Wat nong wang!over het hotel de kaen inn kan ik kort zijn,een goed en degelijk hotel,met verschillende faciliteiten,bar ,karaoke bar,restaurant+reiskiosk om eventueel vliegticketen te bestellen!er is ook vervoer naar het vliegveld voorzien!gegroet:georgessiam.