Must do's Zuid Vietnam

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om naar vietnam te gaan(in juli), maar ik heb nog geen ticket of zo, dus er staat nog niks vast.
Ik wil naar Ho Chi Minh vliegen en daarvandaan eerst 4 dgn. tot een week rond reizen in Zuid Vietnam om vervolgens terug te komen in Ho chi minh en daarvandaan vrijwilligerswerk te gaan doen in de mekongdelta. De mekongdelta wil ik op vrije dagen verkennen.

Nu hoop ik dat jullie mij kunnen vertellen welke plaatsen echt aan te raden zijn om naartoe te gaan (in de mekong en in de rest van zuid vietnam).

Ik houd van natuur en cultuur en ben niet echt een strandmens (een dagje vind ik leuk, maar dan heb ik het wel gezien). Zelf kwam ik al op Mui ne en Dalat in Zuid Vietnam. Zijn dit echt leuk plaatsen? Welke plaatsen zijn nog meer echt de moeite waard?
Wat moet je echt gezien hebben in de Mekong?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes, Lieke

Hallo Lieke,

Vergeef me onwetendheid, maar snap je vragen en informatie niet helemaal.

Ik begrijp eruit dat je naar Viet Nam gaat en 4 a 7 dagen vrij te besteden hebt.
Daarna ga je “umsonst” werken in de Delta; maar deze wil je ook verkennen in die vrije dagen ( 4 a 7 ).

Ga er even vanuit dat je dit bedoelde.

4 dagen voor Saigon en de Delta is kort; maar kan wel.

4 dagen
aankomst en acclimatiseren 1 dag en / of halve dag city tour
Saion city tour 1 dag ( deze vervalt dan wanneer de keuze op een 1/2 dag citytour valt)
Cu Chi en Cao Dai ( want lees dat je van cultuur houd )
1 dag Cai Be ( + CanTho bij 1/2 dag tour Saigon).

7 dagen
dag 1 aankomst + acclimatiseren
dag 2 city tour
dag 3 Cu Chi + Cao Dai
dag 4 Cai Be, Can Tho
dag 5 Cai Rang en omgeving ( basis Can Tho )
dag 6 Phong Dien ( basis Can Tho )
dag 7 Xeo Quit ( basis Can Tho ).

Dag 5 en 6 kan je ook combineren en hou je 1 dag over over, maar uitleg komt wat verder in het verhaal.

Ik heb Dalat en Mui Nee niet genoemd; waarom niet?

Omdat ik lees dat 1 dag strand voldoende is is Mui Ne/ Phan Thiet geen optie voor jouw.
Dit kost je minimaal 2 dagen.

5 uur rijden naar Phan Thiet; incheck hotel 14:00 uur en uitchecken om 10 uur de volgende dag en dan weer 5/6 uur terug naar Saigon. Zonde van de dagen.

Dalat
1 dag heen ( 7 uur rijden ), overnachten, stad bekijken, overnachten en weer 7 uur terug naar Saigon. Jammer van de dagen.

Voor 1 dag strand is Vung Tau het beste.
Met de boot van 8 uur naar Vung Tau ( aankomst 9 uur ).
Naar het Jezusbeeld en de kabelbaan ( 3 uur ) en daarna strand.
Terug om 5 en aankomst Saigon om 6 uur.
Dit kan dan je overige dag zijn in het schema van 7 dagen?

Ik hoop dat dit je op een spoor heeft gezet waar je wat verder mee kan?

gr.
Ton.

Was vergeten dat de steden voor de Delta wel de meeste must see zijn; deze worden nog wel aangevlukd door andere mensen.

Hallo Ton,

Bedankt voor je snelle reactie, maar ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben!

Ik bedoelde eigenlijk dat ik 4 tot 7 dagen de tijd heb om vanaf saigon plaatsen als mui ne en dalat te bezoeken (die 4-7 dagen zijn dus exclusief de mekong).

In de mekondelta (can tho) wil ik 4 weken vrijwilligerswerk gaan doen. Dan heb ik ongeveer 2 dagen per week vrij, deze dagen kan ik dus goed gebruiken om de mekongdelta te verkennen.

Ik hoop dat je alsnog informatie hebt over welke plaatsen ten noorden van Saigon interessant zijn, om 4 tot 7 dagen rond te trekken.

Ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen!

Hi Lieke,

Super dat je je eigen tijd geeft aan vrijwilligerswerk daar. Respect.
Als je vrijwilligerswerk daar gaat doen, zul je merken dat je daarvoor heel veel liefde terugkrijg, zeker van de kinderen die je daar gaat ontmoeten. Ze hebben daar zoveel liefde en aandacht nodig. Een knuffel al, maak je ze blij. Dan is een must do’s niet meer van betekenis. Ik ben er een dag op een tehuis geweest (me schamen) , ik kon het niet droog houden.

Voor 7 dagen in Saigon - Dalat - Nha Trang moet het kunnen. Het zal nog gaaf zijn als je met easy riders gaan van DaLat naar Nha Trang, als je budget ervoor hebt.
Saigon is een bruisende stad, je houd er van of je haat het. De war-museum in Saigon moet je bezoeken, het is een groot propaganda, maar toch het is indrukwekkend. Cuchi vind ik persoonlijks niet de moeite waar. Maar als je tijd hebt, kun je het combineren met caodai in een dag zoals meerdere keren werd vermeld in deze forum.
Of neem Saigon hot pot kids in je arm, het zijn studenten die de stad graag touristen willen laten zien. Het is gratis, je moet alleen hun lunch betalen.
grote kans dat je nog gratis moto-rit door de stad krijgt. Ik heb ze niet gebruikt, maar hoor er veel positieve dingen van hun service. Hun emails zijn :

hot_pot@yahoo.com en saigonhotpot@gmail.com

Veel plezier met je reis.

Bedankt voor je antwoord!

Ik ga zeker zoeken naar info over die Saigon hot pot kids, klinkt
interessant!
En idd met easyriders een tocht maken lijkt me super, ik had al bedacht om misschien vanaf dalat naar saigon te gaan met easyriders, nog even doorsparen!!

Nha Trang lijkt mij eerlijk gezegd niet zo geweldig. Ik houd niet echt van uitgaan of dagen aan het strand, dus mij leek mui ne leuker (zandduinen, fair stream en iets dichter bij Saigon).
Is mui ne aan te raden voor 1 of 2 nachten?

Alvast bedankt iedereen!!

Hallo Lieke,

We gaan in de herkansing.

Het volgende zou ik je aanraden om te bekijken, omdat je een cultuur en natuurliefhebber bent.

Weet niet of je van de tunnels gecharmeerd bent, maar deze dan, gezien je interesse combineren met de Cao Dai. Alleen een dag besteden aan de Cao Dai zou ik niet doen.

Wel een rondje Saigon, Mui Nee, Dalat is goed te doen.

In de Dalat bheb je de natuur en cultuur. Ga ook naar de crazy table tempel of naar het oude vrouwtje met zo’n tafel.

In Mui Nee kan je echt wel 2 dagen vertoeven, misschien wel 3 als je echt op excursie wilt.

Kan het hier wel schrijven maar dit is makkelijker.

http://www.muinebeach.net/sites.htm

Ik heb ze allemaal gezien m.u.v. de rotsen en het natuurreservaat.
Stel je overigens bij de walvistempel niet teveel voor; je ziet een geraamte van een walvis en een altaar. Wel leuk is dat er aan de overkant een bedrijfje is die de ronde bootjes maakt, heb je dat ook gezien.

Plaatsen in de Mekong.
Voor mij zijn die
My Tho
Can Tho en Cai Rang
Phong Dien
Xeo Quit

Ik hoop dat dit zo wel klopt wat je bedoelde.

Als je nog idee hebt voor je vrijwilligers werk is deze link misschien iets voor je.
Kan je de reis en het werk combineren.

http://www.educationaltravelasia.com/

gr
Ton.

Bedankt ton!

Dit is idd wat ik bedoelde!
Ik ga alles op m’n gemak uitzoeken (ik ga pas in de zomer van 2012, dus ik heb tijd zat). Als iemand nog tips heeft in deze omgeving, hoor ik het graag!

Groetjes

Hoi Lieke,

Superstoer dat je gaat vrijwilligen in Vietnam!

Ik heb weinig toe te voegen, behalve dan dat ik aansluit met een tour doen met easyriders. Misschien is het leuk om een stam te bezoeken rondom DaLat, zoals de mensen van ‘Chicken Village’.

En de natuur van Mui Ne is bijzonder. Net wat anders dan in de rest van Vietnam. En leuk om eens van de duinen af te glijden (al zit je dan wel dagen onder het zand :wink:). Ik hoop voor je dat tegen de tijd dat jij er zult vertoeven er nog leuke hosteltjes of guesthouses zijn, zoals het Hong Di Guesthouse. Maar heb van Ton begrepen dat deze verdwijnt. Waarschijnlijk zullen er nog wel hosteltjes in het dorpje Mui Ne zijn (aan het strand worden het allemaal luxe resorts).

En verder veel varen op de Mekong. Heerlijk is dat! Wat ik daar vooral het leukste vond, waren de mensen. En misschien is het leuk om de drijvende markten te bezoeken. Ik denk dat je wel tijd hebt om de grotere en kleinere markten te bezoeken. Kun je het verschil ervaren.

Groetjes, Anne

Hallo Anne,

Met easy riders wil ik zoiezo iets gaan doen. Als mijn schema (en budget) het toelaat wil ik vanaf dalat naar saigon of mui ne gaan met easyriders weet iemand wat een leukere route is?

De mekongdelta lijkt mij ook echt heel gaaf, daarom wil ik ook hier mijn vrijwilligerswerk doen, dan kan ik er extra lang blijven:)

Groetjes

Hi Lieke,

Een voorbeeld :

  • 's ochtendvroeg met de bus naar dalat. Bij De tham street kun je instappen.
  • 's middag aankomen in dalat, kun je dalat verkennen.
  • Volgende dag met easy rider gaan voor een tour van 4 dagen naar Mui ne. Route wordt meestal door hun voorgesteld, slapen enz. Overleg altijd van tervoren. De prijs is nu rond $ 50 a 60 /dag.
  • Van uit Muine kun je met bus naar Saigon.

Maar alles kan…je kunt ook een compleet ronde doen van Saigon, dalat, mui ne en dan terug naar Saigon. Kost wat meer dagen en geld.

Mvgs

Hallo Lieke,

Ik heb even gekeken naar de 4 daagse tour van de easy riders van Dalat naar pan Tiet/Mui Nee.
Deze komt voor 1 persoon op 300 dollar zonder eten en drinken ( dus ontbijt ook zelf betalen ).

Mijn idee zou zijn.

Ga met de bus naar Dalat zoals Traunouc voorstelde en wat rondlopen.
dag 2
waterval, bierflesjespagode met de boemeltrein, tempel met crazy table,kabelbaan naar tempel , paleis.
Lukt dit je niet in 1 dag, dan of iets laten vallen of er 1 dag erbij.

Dag erop met de easy rider naar Mui Nee via de elephant waterval, de zandduinen ( wit en rood ) fairy stream. Deze tocht gaat helemaal door de bergen.

Zo heb je wat meer voor Pan Thiet en omgeving.
Optie?

gr
Ton.

Wil even een kritische noot plaatsen voor e easy riders.

Easy riders zijn een normaal reisbureau zoals elk ander.
Hun prijzen liggen vrij hoog in de markt; valt voor 1 persoon nog mee, maar voor 2 kan je anders gewoon met prive gids, privechauffeur en 4 sterren hotel hetzelfde doen.
Dit in een airco auto .
Je zit alleen niet achterop een motor, en de routes en stopplaatsen enz zijn gewoon hetzelfde.

Dus bedenk wel dat easy riders leuk zijn maar duur; zeker voor meer dan 1 persoon.

Bedankt voor de reacties!

Ik begrijp dat jullie de route dalat - mui ne aanraden met easyriders en niet de route dalat - saigon? Waarom? Dalat - saigon leek mij zelf ook een mooie route

Ik reis hoogst waarschijnlijk alleen, dus dan is een tour met easyriders wel te betalen denk ik en het lijkt mij ook heel leuk op de motor, leuker dan een taxi.
Het lijkt mij leuk om meerdere dagen met easyriders te gaan (idd een dag of 4), omdat je dan echt op het platte land van Vietnam bent en dat vond ik de vorige keer (in het noorden) ook heel erg leuk, dan zie je toch meer van het ‘normale’ leven vind ik.

Bedankt allemaal!

Hallo Lieke,

Waarom ik de route Dalat naar Mui Nee.

De route naar Mui Nee biedt de mooiste route; meer door de bergen.
Ook is er meer te zien in het tweede deel na het centrale berggebied.
Witte zandduinen kom je onderweg al tegen en met een beetje omrijden de rode en de canyon ook.

Je komt wel in een strandplaats uit, was wel niet helemaal je eerste keuze.

Dalat naar Saigon in 4 dagen bied je bijna dezelfde tour, maar het laatste stuk gaat over een drukke weg waar niet al teveel te zien is.
Deze heb je al grotendeels gereden naar Dalat toe.

Met de eerste optie rij je meer een lus.

gr
Ton.

Hoi Ton,
Bedankt voor je snelle antwoord!
Zo klinkt het idd wel beter om dalat - mui ne te doen. Naar mui ne gaan zat zoiezo al in de planning, maar dan net andersom (omdat de busreis saigon - mui ne korter is dan saigon - dalat leek het mij beter om met de bus naar mui ne te gaan)

Dit was ongeveer mijn planning:
1 aankomst Saigon
2 reizen naar Mui Ne (Bus, 's ochtends vroeg)
3 Mui Ne - bus Dalat
4 – 7 Dalat – Ho Chi Minh (easy riders)

maar dan is dit waarschijnlijk een leukere route:
1 aankomst Saigon
2 reizen naar Dalat(Bus)
3 - 6 Dalat - mui ne (easyriders)
7 Mui ne– Ho Chi Minh (Bus)

Hoi Lieke,

Even en kleine aanvulling.

Inderdaad is de route Saigon/Mui Nee korter dan Saigon/Dalat.
Maar vergeet dan ook niet de route Mui Nee/ Dalat; deze moet je ook per bus of met easyriders. Tour wordt er dan één van 5 dagen.

Misschien zou je dit ter overweging ook kunnen meenemen om tot je definitieve keuze te komen?

succes.

gr
Ton.

Hallo Ton,
Bedankt voor je antwoord!
Ik denk dat ik idd voor de laatste optie ga, met easyriders van dalat naar mui ne in 4 dagen (deze tour duurt 4 of 5 dagen volgens dalat-easyrider.com).

Groetjes Lieke