Must do's in Quebec, Montreal en Toronto

Hoi!

Ik ga met kerst naar Quebec, Montreal en Toronto! Wat zijn de absolute Must do’s in deze steden?

Andere tips zijn ook zeer welkom!

Bedankt alvast!

Tseetje

Geweldig zo’n city trip! Zelf nog nooit in Toronto geweest, maar Québec is verreweg mijn favoriet van de andere twee.

Québec is vooral lekker rondlopen door het centrum (als het niet te koud is).
De wijk P’tit Champlain was de eerste wijk van de stad. De huizen zijn compleet hersteld volgens de sfeer van weleer, dus zeer toeristisch, maar zeer fraai (met als hoogtepunt het kerkje Notre Dame des Victoires). Terug naar boven naar Chateau Frontenac, wellicht het bekendste (en meest gefotografeerde) hotel ter wereld. Ondanks wat je zou vermoeden vanwege het uiterlijk, was het gebouwd (1893) met als doel om als hotel te dienen. Als je langs de boulevard loopt, vind je een steile helling waar je vanaf kan en mag sleeën!
(Aan de straatkant hebben ze een speciale SAQ = de Canadese Gall&Gall waar je regionale en nationale specialiteiten kan kopen, zoals overheerlijke ijscider!)
Teruglopen, het oude centrum in. Langs de Notre Dame de Québec kathedraal en het stadhuis (hôtel de ville), via Côte de la Fabrique (kom je aan de rechterkant nog ergens een plakaat tegen van de allereerste telefoonverbinding van de stad) en Rue St. Jean in. Je bent nu in zo’n beetje de belangrijkste straat in Québec. Ondanks dat dit het oudste deel van het stadscentrum is (binnen de vestingsmuren), zijn het grotendeels nieuwe huizen. Vrijwel de hele straat zit vol met winkels, maar dit gedeelte speelt vooral in op de toeristen. Ga je de stadsmuur uit, steek Place d’Youville over (rechts zie je het Carré van Québec: Le Capitole) en dan kom je een drukke straat tegen (Avenue Honoroé-Mercier), mocht je daar linksaf (omhoog) gaan, dan kom je aan het eind het oude vestingsfort tegen. Helaas niet gratis toegankelijk en (voor zover ik weet) is er niet gek veel te zien.
Des te leuker om rechtdoor over steken en Rue St. Jean verder te volgen. Hier komt het winkelgedeelte waar je de lokale bewoners zult vinden. Je komt links een kleiner kerkje tegen (is een boekenwinkel) en links daarvan in het zijstraatje heb je dé gay-bar van de stad. Verderop aan je rechterhand heb je een hele goede biologische supermarkt (Le Crac).
Hierna kom je een aantal leuke kroegen tegen, zoals de Fou-Bar (soms live-muziek, daarvoor betaal je soms een kleine extra toegang), als je aan je rechterhand een grotere kerk ziet, heb je aan je linkerhand de kroeg Le Sacrilège (kom ik met enige regelmaat) waar je bier kan drinken op de oude kerkbanken. Weer iets verderop aan je rechterhand een goed restaurant: Le Bonnet d’Ane (de ‘stoutenhoed’, dus de punthoed die je in de hoek van de klas opzet als je stout bent geweest, de hele menukaart is dus schoolgerelateerd, best grappig). Anderhalf blok verder aan je linkerhand is restaurant Chez-Victor, waar de lekkerste en meest exotische hamburgers ooit worden gemaakt (zelfs mijn vegetarische vriendin loopt daar warm voor :D), wel een paar uur van te voren telefonisch reserveren, want het is altijd vol (met reden)!

De tweede straat van Québec als het gaat om restaurantjes en cafés is daar niet ver vandaan: Rue St. Joseph. Op de kruising met Rue Dorchester heb je daar een lekker restaurant, waarvan ik niet exact de naam meer ken (hij staat ook niet in Google Maps), La Postino of zoiets. Anders verderop in de straat Les Bossus. Tegenover het eerstgenoemde restaurant trouwens een hele goede warme bakker: La Boit a Pain (ze hebben in Limoilou een tweede winkel, daar haal ik altijd mijn brood).

Als je van goed en exotisch bier houdt, zeker langsgaan bij de microbrouwerij La Barberie (310 Rue Saint-Roch), van een dubbele stout tot chocoladebier (als je 7 smaken in één keer wilt proberen, kun je een ‘carrousel’ met miniglaasjes bestellen).

Verder heb je nog Parc des Champs de Bataille (of in de volksmond: Les Plaines d’Abraham), welke in de bovenstad ligt. Mocht je trouwens veel tussen de benedenstad en de bovenstad lopen, neem dan de lift (gratis) aan het eind van Rue Ste. Claire (let op: sluit soms halverwege de avond al).

Net buiten de stad (noordoost) ook Le Parc des Chutes Montmorency bezoeken. Vanaf daar naar Ile d’Orleans. In de winter wat minder mooi, maar zeker de moeite waard om een keer te gaan eten bij La Cabane a Sucre, waar alles gemaakt is van/met Maple Syrup (de beroemde ahornsiroop) volgens het principe ‘all you can eat’ met uiteraard als toetje: de plaatselijke specialiteit tyr la neige (sneeuw met maple syrup). Het restaurant is zeeeeeeer plaatselijk, dus vooral bedoeld om te zien hoe de eilandbewoners, afgezonderd van de bewoonde wereld, een leuke avond beleven. Live-muziek van de harmonicaspeler, veel gelach, bier (en wijn) en totaal anders dan je gewend bent. Gewoon leuk meelachen en laat het over je heen komen, gegarandeerd een leuke avond!

Profiteren van de Canadese dollar? Flink shoppen in de drie aangrenzende mega-malls in Ste. Foy (Place Ste. Foy / Place de la Cité / Place Laurier).

In Montréal ben ik iets minder bekend (na bovenstaande tekst zou je denken dat er nog weinig redenen over zijn om de andere steden te bezoeken :D).
Daar zijn de grote bezienswaardigheden:
Mont Royal (mooi uitzicht daarboven!)
langs de oude haven (vieux port) lopen tot aan Quia de l’Horloge (mocht de klokkentoren open zijn: naar binnen!)
het echte hedendaagse stadscentrum ligt met name tussen metrostations Lionel-Groulx en Berri-UQAM (oké, en een klein stukje nog met de oranje lijn tot Rosemont), met name Place-des-Arts is meestal het middenpunt van activiteiten, maar Montréal is natuurlijk vooral een festivalstad, dus leeft vooral in de zomer.
Met de metro naar station Viau voor het Olympisch Stadion (met panorama-uitkijkpunt over de stad) en de Biodome (helaas beiden niet gratis).
Op loopafstand van station Berri-UQAM zeker het Aziatische restaurant Zyng uitproberen (1748 Rue Saint-Denis) of het Japanse restaurant Mikasa (hebben meerdere vestigingen, maar ik zou niet voor de express-restaurants gaan, zelf heerlijk gegeten in de vestiging op l’Acadie. mikasasushibar.ca).

Heel veel plezier!
(En laat achteraf nog even weten hoe het was. ;))

1 like

Superbedankt voor de uitgebreide tips! Ik doe zeker verslag!:slight_smile:

Ik zou nog bijna vergeten: in de zomer biedt Québec ook diverse gratis evenementen. Sowieso gaat de Moulin à Images (gigantische filmprojectie over de geschiedenis van de stad en regio door wellicht Québecs grootste kunstenaar: Robert Lepage). Vorig jaar waren er gratis voorstellingen van Cirque du Soleil, maar afwachten wat de stad komende zomer cadeau doet.

Ik zou overigens zeker hiervoor vragen bij de mensen op straat. Ik hoorde laatst achteraf van een kennis die afgelopen zomer in Québec was geweest dat de Tourist Office niets vertelde over deze evenementen!

Les Sept Chutes, Hudson baai, Chicoutimi (alleen de naam al, heerlijk!) Gaspe, Alconquin National Park, walvissen kijken…

Okay, nu er toch naar verwezen wordt vanuit andere link:

• Toronto o.a. de CN Tower (uitzichten…) en fietsen/wandelen op de eilandenketting in Lake Ontario.
  • Als je in/rond de zomer in Montreal bent en jong van hart, zeker kijken naar

http://www.sautemoutons.com/english/index.html

Fabuleus enerverend, verwacht je niet op zo’n ‘gezapig lijkende’ rivier als de St. Lawrence…

Veel plezier,

<Erik> & [Sandya]