Weke stad over te slaan tijdens 1 week canada???

In september 2012 maken mijn vriend en ik een rondreis(je) door Amerika en Canada. We zijn er 3 weken, waarvan 1 in Canada.
We hadden de planning om vanuit Bar Harbor (Amerika) naar Quebec te gaan, daarna naar Montreal, door naar Ottawa, verder naar Tornonto en daarna naar de Niagara Falls…
Gezien het aantal nachten dat we in Canada hebben (Niagara Falls hierin even uitgezonderd) wordt het waarschijnlijk te veel om zowel Quebec, Montreal, Ottawa als Toronto te bezoeken. Welke van deze 4 steden moet je echt niet willen missen en welke zouden jullie adviseren om over te slaan in deze keuze??

Wij horen heel graag jullie adviezen, aangezien wij het echt niet weten…

Dank alvast!

Hmmm… we vonden ze allevier leuk maar we hadden 10 dagen, Ottawa alleen als treindagtrip vanuit Montreal kunnen doen. Het zal afhangen van jullie smaak. De hoogtepunten/unieke dimensies volgens ons:
[ul]
[li]Ottawa: Museums/cultuur (de regeringsgebouwen zijn niet zo bijzonder)[/li][li]Toronto: Multiculti city, het eilandenpark in het meer vonden we naast de shopping nog het leukste[/li][li]Montreal: Net zo multiculti als Toronto maar meer fun, studentenstad-karakter. De whitewater rafting (nu ja de schepen zijn veel groter dan vlotten maar de kletsnatte ervaring is zelfde :chin: ) direkt vanaf de stad, bekend van NL reisprogramma, vonden we een van de leuke extra’s.[/li][li]Quebec: Franser dan Frankrijk en leuke historische architectuur[/li][/ul]
Dus door deze zaken te vergelijken met jullie eigen, beslist ook subjectieve, smaken moet je een eind kunnen komen.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Nog wat toevoegingen:

Ottawa: de wijk ByWard Market zit vol met eettentjes en dergelijke, wel een aardig buurtje. Wat wel grappig is is dat het ze er heel erg op letten dat vrijwel alles in zowel engels als franse taal duidelijk is.

Toronto: vergeet de CN tower niet! de eilandjes ben ik nog niet op geweest, moet ik ook nog een keer doen :slight_smile:

Montreal: vanuit de stad kan je een mooie wandeling maken op de Mont Royal, met weer uitzicht over de skyline. Het oude centrum dat naast de hoogbouw ligt bestaat voor een groot deel uit oudere europese architectuur, grappig om dat zo naast elkaar te zien.

Quebec: toen ik er was was het heel erg rustig. een aantal scene’s van de film ‘catch me if you can’ zijn opgenomen bij een pleintje daar, in dit film moet het een zuid frans dorp voorstellen! vrijwel geen hoogbouw in het oude centrum. met een lijnbus ben je in een half uur bij de montmorency falls, de hoogste waterval van oost canada. in de zomer kan je ook bij plaatsen op 1-2 uur rijden walvisexcursies doen.

Verder vond ik het wel grappig om te zien dat de mensen er in Montreal en Quebec wat netter gekleed zijn en minder hamburgers lijken te eten dan in Ottawa en Toronto.

Als ik nog een keer zou gaan dan zou ik Ottawa overslaan. Als het weer niet mee zou zitten dan geen Quebec.

Bedankt voor jullie reacties!! Leuk om te lezen wat er waar uitspringt…
Na jullie reacties zou ik denk ik, wanneer tijdnood een probleem wordt, Ottawa kiezen om te skippen. Maar ja… wel de hoofdstad he…:confused:

Wat ook een idee is is om Quebec te skippen en dan volgend jaar nog een keer te gaan, om alsnog Quebec te bekijken en dan door naar Halifax :slight_smile:

Maakt niet uit waar je op vakantie bent, je zult altijd dingen moeten overslaan. Geniet van de plaatsen waar je wel komt!

Voor mij was het deze zomer voor het eerst naar Ontario. Heb eerst een weekend Ottawa gedaan (meer omdat ik bij de NL-ambassade mijn paspoort moest verlengen). Via CouchSurfing heb ik een medewerker van het parlementsgebouw ontmoet, dus een privérondleiding gekregen die veel verder ging dan de standaardtour. Tocht wel behoorlijk interessant, maar wellicht speelt het voor mij een iets grotere rol omdat ik hier woon en dus meer met de politiek bezig ben. Het Civilicationmuseum in Gatineau (te lopen) schijnt geweldig te zijn, zelf heb ik mij erg vermaakt in de National Art Gallery.

Toronto ben ik ook kort geweest, meer op doorreis naar Londen (waar je overigens niet moet komen als toerist). Door beperkt budget vond ik Toronto wat saai. Gebeurde weinig (lees: vrijwel niets) en voelde vooral als een zakenstad aan. Uiteindelijk heb ik tijd in de bios doorgebracht bij gebrek aan beter (wellicht omdat ik iedere keer er op maandag/dinsdag was). Alles is duur, zelfs al is de kwaliteit mager.

Montreal: daar woon ik. Gedurende de zomer altijd festivals en evenementen. Deze week begint het theaterseizoen weer. Ook is het centrum vele musea en kunsten van alle disciplines rijk. Québec heeft kunst veel centraler in de samenleving staan dan andere provincies, doet mij denken aan Amsterdam. :slight_smile: Daarnaast is de meest indrukwekkende markt Jean-Talon op de grens van de wijken La Petite Patrie/Petite Italie en Villeray: de markt is iedere dag van het jaar open (inclusief de winter, maar in kleinere vorm). Marché Atwater is dichter bij het centrum, maar kleiner en duurder. Verder te bezoeken: de Biodome, de botanische tuinen, Olympisch stadion, Biosphère, de Cosmodome, etc. Inmiddels zijn de spanningen tussen de studenten en de overheid enorm afgenomen, dus geen risico meer om ineens in een ME-aanval terecht te komen.

Québec City: ook 1,5 jaar gewoond. Het oude centrum is inderdaad nog in ouderwetse stijl (alles binnen de stadsmuren en in Petit-Champlain is beschermd UNESCO-gebied). Er is een oud militair fort, maar ik heb daar nog nooit een rondleiding gehad. In plaats van de bus naar de watervallen te pakken, kun je ook fietsen huren, zodat je beneden aankomt (indrukwekkender dan boven aankomen met de lijnbus). Mocht het weer tegen zitten, dan kan ik ook het Musée de la Civalisation aanraden, of het Musée national des beaux-arts du Québec. Als het weer wel goed is, ook de Pleines d’Abraham (vlakten van Abraham, waar de Britten de Fransen hebben verslagen) bezoeken. In de Vieux-Port (oude haven) is ook een markt en eromheen veel activiteiten in de zomer.

Laat ons weten waar de keuze op is gevallen en hoe jullie het hebben gevonden!

Stel je kunt een weekje naar Toronto. Op dag 1 landt het vliegtuig eind van de middag. Op dag 8 vertrekt het vliegtuig begin van de avond.

Wat zou jij doen? Auto huren? Waar naartoe?

Niagara Falls is een must. Behoort Toronto, Niagara Falls, Montreal en Québec tot de opties of is dat te veel van het goede.

Alvast bedankt!

Niagara is al een paar uur rijden van Toronto. Het is “te doen” als dagtocht, maar het zal een lange dag zijn als je er alles uit wilt halen.
Toronto: in het centrum is er weinig te doen, het is een zakenstad. Er is meer cultuur in de buitenwijken.
Montreal is zeer de moeite waard, al zeg ik het zelf (ik zou het voor geen goud inruilen voor Toronto), maar het is een rit van 7 uur vanaf Toronto centrum.
Québec is mooi, maar te veel voor in een week. Liever meer tijd in Montreal doorbrengen.

Jurgen, eigenlijk waren onze 12 dagen ook te kort voor de reis die we hebben gemaakt. Dat wisten mijn vader en ik wel maar we wilden eerst kijken hoe het land bevalt. We hebben het erg naar onze zin gehad en ik wil graag terug. Helaas wil mijn moeder niet naar Canada, zij is dit jaar met familie 3 weken naar Indonesië geweest. En aangezien mijn vader en ik daar niet naar toe willen is het nog maar de vraag of we de komende jaren voor een tweede keer naar Canada gaan. Dan willen mijn vader en ik wel tenminste 2,5 - 3 weken.

Het is inderdaad zeer afhankelijk van je eigen wensen en verwachtingen. Ik heb vorig jaar ook een “Speedy-Gonzales”-vakantie gehouden.
We schrijven enkel adviezen, dus ik adviseer om Quebec City over te slaan, anders is het echt maar 1 volle dag per stad en veel haasten.