Muli Bwandji!

(origineel bericht op be-more.nl)

Muli Bwandji!

Muli Bwanji !

Het heeft even geduurd, maar nu eindelijk weer een blog vanuit Malawi.
Ik heb afgelopen weken een aantal pogingen gedaan om mijn blog te schrijven over alles wat ik doe en meemaak. Hiervoor ga ik dan naar Zomba waar een internetcafe is… Laten we het er maar op houden dat het altijd weer even afwachten is of er wel internet is en als het er is, dat het ook voor kan komen dat de hele boel uitvalt door black outs (erg balen als je net je hele verhaal getypt hebt)!

Terwijl ik nu deze blog schrijf, zit ik heerlijk in het zonnetje in de tuin bij Pakachere, het backpackershostel in Zomba.
Hier is sinds kort wifi dus ik kan op mijn IPad heel relaxed mijn blog schrijven zonder dat ik bang hoef te zijn voor eventuele black outs of geen internet.
Inmiddels zit maand 1 er alweer op, gister is de groep vertrokken terug naar Nederland en zijn Jeannet en ik de enige 2 die nog een maand blijven.
Morgen komen de nieuwe vrijwilligers voor ons project aan dus we hebben besloten om dit weekend samen, lekker relaxed door te brengen in Pakachere.

Ons project LIYO bestaat uit 4 programma’s:
HBC - Home Based Care, wat zich vooral richt op de volwassene En zieken im de communities, wat zij nodig hebben, waar we ze mee kunnen helpen maar ook Supportgroups waarin er allerlei stellingen aan bot komen waarover ze na moeten denken en over moeten discussiëren.
OVC - wat zich richt op de weeskinderen en zieken in de communities, waar zij hulp nodig hebben en waar we hen mee kunnen helpen.
ECD - Early Child Devolpment wat zich richt op de kinderen. Lesgeven & kids corners waar ze allen bij elkaar komen om spelletjes te doen en lekker kunnen spelen.
Youth - dat zich richt op de jongeren in de communities. Door middel van gesprekken met elke keer een andere topic, de jeugd bewust maken van dingen die spelen hier in Malawi. Bijvoorbeeld tienerzwangerschappen, HIV/Aids, Malaria en hun toekomst.

In onze eerste week hebben we mee kunnen draaien bij alle programma’s om vervolgens een keus te kunnen maken. Je kiest namelijk 1 programma waar je gedurende de maand voor gaat werken.
Afgelopen maand heb ik OVC gedaan. Erg leuk en vooral mooi om te doen. Door middel van het afleggen van huisbezoeken komen we erachter waarmee we het kind kunnen helpen. Hier maken we dan een plan voor en voeren dit uit. Het was soms erg confronterend om deze huisbezoeken af te leggen want je ziet de meest ellendige dingen. Jongens en meisjes die op hun 12e (en soms al jonger) al moeten zorgen voor hun jongeren broertjes en zusjes, die geen toilet hebben, geen kleding, eten en dekens of niet naar school kunnen omdat ze zich geen schoonmaterialen kunnen permitteren.
Heel fijn als je deze kindjes dan toch kan helpen !
Ik heb deze maand heel veel toiletten gegraven, gemetseld en daken gerepareerd, ik word er steeds handiger in haha.

Zondag is hier de dag waarop iedereen zijn of haar mooiste kleding aantrekt om naar de kerk te gaan. Men is hier heel gelovig en gaan elke zondag naar de kerk. De meisjes zie je dan lopen in soort van gala achtige jurkjes met hakjes eronder en de jongentjes ook in hun mooiste kleertjes. Alsnog zitten ze onder de viezigheid en vlekken maar ze doen allen hun best het mooiste aan te trekken, erg leuk om te zien. Overal hoor je mooi gezang vanuit de verschillende kerken hoor je gezang als je door de dorpjes loopt.
Tessa, Anne en ik wilde dit graag een keer meemaken en zijn daarom meegenomen door Chrispyn, een van de members (plaatselijke vrijwilliger) naar de Baptisten kerk. Op ongeveer 15 minuten lopen van ons huis stond het kerkje boven op een heuvel met prachtig uitzicht over de stad. Er werd heel veel gezongen, door jong en oud het was echt prachtig. Er werd ook veel gesproken&voorgelezen, helaas konden we dit niet verstaan omdat alles in het Chichewa was, maar zelfs voor ons kwam het krachtig over. De zang heeft ons meerdere malen kippenvel momentjes gebracht, het was heel mooi en bijzonder om mee te maken.

Afgelopen week zijn Tessa, Anne en ik naar het ziekenhuis in Zomba gegaan, om daar een soort van ‘Clinic Clowns’ te gaan doen voor de zieke kindjes.
Dit is iets wat we zelf graag wilde doen en hebben we dus ook zelf geregeld. Dit ziekenhuis is gratis voor de bevolking, ze worden hier behandeld en kunnen max.2 maanden verzorgd worden na een eventuele operatie. Het enige waar ze zelf voor moeten zorgen is de rit naar het ziekenhuis toe. Wat toch voor velen niet te doen en of te betalen is.
Wij zijn hier naar de kinderafdeling gegaan waar kindjes met allerlei soorten verwondingen lagen. We hadden ballonnen, schmink en glow in the dark armbandjes bij ons.
In het begin was her erg ongemakkelijk want we kunnen natuurlijk geen woord Chichewa en die kids geen woord Engels, maar met handen en voeten zijn we eruit gekomen… Ze vonden het geweldig, die ballonnen en schmink op hum hoofd. Zelfs de moeders deden allemaal mee en wilde ook allemaal een ballon.
Sommige kindjes waren zo ernstig verwond, afschuwelijk om te zien. Maar mooi om te zien dat ze even opgevrolijkt werden door simpelweg een ballon.

Van het super mooie bedrag dat ik opgehaald heb met hulp van vele van jullie en met het donatie geld van Nicolette (mede vrijwilliger) hebben we veel kunnen doen en kopen.
Door middel van de huisbezoeken hadden we een goed beeld van wat men nodig heeft en waarmee we de bevolking echt goed konden helpen.
Daarom hebben we gekozen om een deel van ons geld uit te geven aan blankets, zeep, zout, suiker, slaapmatten, schoonmaterialen en schooluniformen. Zeep, zout en suiker zijn hier de basisbehoeftes en dus heel erg nodig voor men die geen eten heeft.
Het andere deel van ons donatiegeld willen we uitgeven aan een plek bij de New Office voor de kinderen, met speeltoestellen zoals schommels, een wip etc. Dit is meer iets op langere termijn maar daar zijn we mee bezig!
Afgelopen donderdag hadden we de opening van onze ‘New Office’, onze nieuwe kantoor en toekomstige ontmoetingsplek voor de jeugd en de bevolking.
Er werd een heel feest omheen gemaakt, met veel gasten, muziek en dans. Maar ook werden alle spullen die wij hebben gekocht van ons donatie geld verdeeld aan de mensen die dit zo hard nodig hadden.
Het was zo mooi, ze werden 1 voor 1 naar voren geroepen zodat we ze de blankets,zout,zeep en suiker of schoolspullen konden overhandigen. Al dansend namen ze het in ontvangst en liepen ze ermee terug. Mooi om te zien hoe blij en dankbaar ze waren! Zie hieronder wat foto’s van deze speciale dag!

Diezelfde avond was de goodbye party bij ons huisje voor de vrijwilligers die vandaag zijn vertrokken, veel muziek, dans en gezelligheid met elkaar.
Maand 1 zit er alweer op, de tijd vliegt voorbij hier. Dit weekend lekker niks doen en genieten van het mooie weer en maandag de nieuwe groep vrijwilligers verwelkomen, leuk!

In Nederland is het nog steeds goed weer hoorde ik, wat lekker zeg!!
Super leuk jullie reacties op Facebook, mijn blog en via de mail! Leuk en lief dat zoveel mensen met me meeleven!

Heel veel liefs vanuit warm Malawi,

Tionana!!

(origineel bericht op be-more.nl)