Op naar Malawi

(origineel bericht op be-more.nl)

Op naar Malawi

Een paar kilometer buiten Zomba (Malawi) worden er vanuit een klein kantoor in Millimbo diverse programma’s georganiseerd om de jeugd te stimuleren zich in te zetten voor hun eigen onafhankelijkheid en de ontwikkeling van de gemeenschap. De kracht van LIYO (De Likhubula Youth Organisation) is dat ze zich vrijwillig inzetten voor de meest kwestbaren in de community. Met voorlichtingsprogramma’s aan jongeren over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/AIDS, malaria, tienerzwangerschappen, maar ook toekomstgerichte programma’s proberen zij de jeugd te behoeden voor de gevolgen van de grote armoede in Malawi.

En je raadt 't al: Op 24 december vlieg ik naar Malawi om vier weken als vrijwilliger mee te draaien bij LIYO. Na de ervaringen in Oeganda heb ik ontzettend veel zin om weer naar Afrika te gaan.

Alle vrijwilligers kunnen sponsorgeld meenemen. Op de voorbereidingsdag werd uitgelegd dat een deel van het vrijwilligerswerk bestaat uit het bedenken van een mooi doel ter verbetering van het project en dit vervolgens met het sponsorgeld te realiseren. Omdat de prijzen in Malawi erg laag zijn is een klein bedrag vaak al genoeg om leuke dingen voor te doen. Bijvoorbeeld inrichting van een leslokaal met stoelen en banken. Als die meubels ook nog bij de lokale timmerman gekocht worden, stimuleert dat de economie weer een beetje.

Mocht je een kleine bijdrage willen geven (en dat zou ik superleuk vinden), dan kun je dit doen door een bedrag te storten op 12.17.74.228 tnv be-more te nijmegen onder vermelding van Nico van Maarseveen. Via deze weblog houd ik je op de hoogte hoe het geld is terechtgekomen.

(origineel bericht op be-more.nl)