Over enkele weken vertrek ik naar bovengenoemde landen. Van de GGD heb ik begrepen dat er enkele ‘smeergebieden’ zijn waarbij het raadzaam is me in te smeren tegen de malariamug. Dit zou dan zijn met muggenmelk met een bepaald percentage deet. Zijn de anti-muggenmiddelen in de landen zelf niet beter en misschien ook wel goedkoper dan hier? Of is het aan te bevelen om voor vertrek in NL al zoveel als nodig in te slaan?
Hallo,
weet niet of het al te laat is maar zie nu pas je vraag.
In Ecuador (en ik geloof ook in de andere landen die je bezoekt) is bij de pharmacia anti-muggen babyolie te koop van Johnsen & Johnsen (groen, doorzichtig flesje). Wat mij betreft helpt dit nog het beste, is super goedkoop (vind de prijzen in NL van de Deet producten buitensporig hoog) en er zit geen chemische troep in zoals in de Deet producten. En als die deet producten nou zouden helpen, maar nee. Ik heb juist het idee dat ik muggen áántrek ipv afstoot als ik Deet gebruik. Dan heb je in NL ook nog biologische muggenmelk maar dat is creme, met een roller en dat werkt dus niet op hoogte want dan ‘ontploft’ de roller er uit en druipt alle creme door je tas. Die babyolie werkt wat mij betreft echt het beste (ook beter dan OFF, dat je in die landen kunt krijgen).
Wat ook helpt is rook. Dus of zelf veel sigaretten roken maar beter is je kleding bij een kampvuur te hangen of bij een vuur van Palo Santo. Okay, dan stinkt je kleding wel naar rook maar helpt zeker als je een jungletocht gaat maken.
Dit zijn mijn bevindingen van 7 jaar wonen en werken in Latijns Amerika. Laat me weten wat jouw bevindingen zijn
Groetjes,
Birgit