:paranoid: Welke anti-muggenmelk/spray kunnen we het beste kopen (merk?) voor onze rondreis door Sumatra en Bali, en is het raadzaam om malaronetabletten tegen malaria in te nemen? Ik krijg steeds tegenstrijdige berichten. Ik heb ze wel al in huis voor het hele gezin, maar de één zegt wel doen (voor Sumatra), en de ander zegt niet nodig.
Hoi Monique,
Ik twijfel zelf ook altijd over malariatabletten omdat ze lang niet helemaal voorkomen dat je malaria kan krijgen. Maar ja, als je ze wel slikt reduceren ze wel het risico! Van de week ben ik bij traveldoctor geweest voor mijn inënting en daar heb ik nog even gevraagd hoe het nu precies met die pillen zit. En toen kreeg ik bovenstaand antwoord plus de verzekering dat Malerone geen nare bijwerkingen heeft in tegenstelling tot andere malariamiddelen.
Maar goed, ik slik ze dus niet. Malaria wordt door muggen overgebracht en aangezien ik vrij veel last heb van muggenbulten, voorkom ik gewoon dat ik gestoken wordt! Dat moet toch, want er heerst op het moment in veel gebieden van Indonesië knokkelkoorts (dengue) en deze ziekte wordt ook door muggen overgebracht. Dus ik smeer me overdag en 's avonds goed in met Autan en spray voor het slapen de kamer in met anti-muggenspray. Als ik dan 3x word gestoken in 4 weken is het veel…
Hoe dan ook, bij griepverschijnselen moet je meteen naar de plaatselijke dokter. Malaria is goed te bestrijden, mits je er op tijd bij bent.
Dus, zo doe ik het altijd en dat is altijd nog goed gegaan. Maar ja, dat zijn geen garanties he!
Succes ermee en alvast veel plezier!
Groetjes, Raoul
Hoi Monique,
Let goed op dat je anti-muggenspray een hoog percentage DEET bevat. Dit is te vinden op de verpakking. Hoe meer hoe beter beschermd. Verder raad ik je aan wel anti-malaria tabletten te slikken. Het risico wordt ermee verkleind en alle beetjes helpen. Malaria is geen pretje hoor! Het kan alles verpesten.
Wouter v. Kuijk
een mooi middel tegen muggenbeten is minyak kajuh puti en het is goedkoop
je ruikt het wel als je erop smeert, maar werkt fantastisch als je het ávonds opdoet tegen de muggen
**minyak kajuh puti **
waar haal je dat???
groetjes moon
Wij hadden in bali anti-muggen spray gehaald en die werkte echt perfect, je zag die muggen helemaal wezenloos om je heen vliegen! Het is 1 van de meest verkochte antimuggen spray in clinics, alleen weet ik de naam niet meer:confused:
Het was een fel oranje bus en ik denk als je ernaar vraagt ze gelijk weten welke dat is.
Hoi,
Zelf word ik altijd gestoken en niet te zuinig ook!! Via een kennis kwam ik op tjenkeh olie (=kruidnagelolie). Heb zo’n klein flesje gekocht bij de drogist en het werkt uitstekend. Ben amper gestoken. Ik reisde in Maleisie en Borneo.
Maandag ga ik naar Bali en heb iets met Deet bij me, omdat een vriendin dat nog over had, maar neem ook het vertrouwde flesje tjenkeh olie weer mee.
Kan je in Indonesie trouwens overal kopen. Minyak kajuh puti (Kajuh puti olie) kan je ook wel vinden bij die kleine kraampjes. Kost amper iets.
Groet
Je kan in Nederland Deetspul krijgen bij de apotheek die verkoopt het deet tot 50%.
In Azie kun je het ook gewoon krijgen en is veel goedkoper vaak om met meer deet erin.
Wij slikken ook geen malariapillen maar hebben wel 12 pillen bij ons voor als het mis gaat deze kun je nemen in 3 dagen 3 pillen en dan zo snel mogelijk naar een ziekenhuis gaan.
Wij letten goed op en smeren ons steeds goed in met Deet en dragen in de avonduren kleding met lange mouwen en pijpen.
gr van Moira
Malaria, tja dat is heel moeilijk te voorkomen in sommige landen ALS je geen tabletten slikt!
Als je wel slikt is er een hele kleine kans dat je het krijgt, maar de kans is er nog wel. Als dit gebeurt heb je een “Malaria doorbraak” en dan ben je behoorlijk ziek.
Er zijn verschillende middelen, maar niet elke middel werkt in elk land. Er zijn er 4, Paludrine, Nivaquine, Lariam en Malarone.
Malarone is de nieuwste, en werkt bijna overal. Paludrine is redelijk goedkoop en werkt niet overal. Lariam werk op veel plaatsen, maar is in hoge doseringen die je niet elke dag inneemt. Veel mensen worden de dag dat ze het innemen een beetje misselijk of futloos en dromen raar. Bij de andere middelen zijn er niet veel bijwerkingen. Maar ik weet niet wat het met je doet als je dit b.v. 6 maanden slikt.
Wel weet ik dat het dom is je lichaam niet een beetje te helpen met het vechten tegen malaria.
En de kwaal is echt veel erger dan het medicijn.
In elk malaria-land zitten muggen, en iedereen wordt wel eens gestoken. Met muggen stiften waar geen deed in zit houden muggen die in het tropen leven niet tegen, en juist in landen met tropen gebieden hebben ze malaria.
Deet werkt zeer goed, maar het is helaas wel rotzooi. 50% deet tast b.v. sommige kunststoffen aan, en verf lost er in op. (ik doe het flesje altijd in een plastic tasje) en als je het met je handen op je lijf hebt gesmeer en dan niet je handen hebt gewassen en per ongelukt op je lippen krijgt van je handen dan proef je wel hoe agresief het spul is.
Als je deet gebruikt, vermijd dan de volle zon het eerste half uur tot een uur. Zeker bij deet 50%. Want het brand op je lijf. Toch in de zon? gebruik dan deet 30%.
Ik ben zelf allergisch voor muggenbeten en ik gebruik Deet dus zeker, maar probeer het niet te vaak te gebruiken.
Mijn advies: Ga altijd naar de GGD als je niet 100% zeker weet of er in het land geen enge ziektes zijn, ook bij korte stop van meer dan 6 uur. Zij kunnen je aan de hand van je reis-schema vertellen of je risico loopt.
Gebruik in Malaria landen altijd een anti-Malaria middel, laat je voor landen met dengue-muggen altijd inenten, slaap altijd in een geïmpregneerde klamboe (niet die slechte van het hotel die toch vol gaten zit), gebruik muggen melk of deet-30% overdag, en deet 50% 's avonds of als het regenachtig weer is en er veel muggen zijn. En voor de bulten die je toch krijgt, Azaron, speeksel, Elektro-huid-stimulatie, of kruisje drukken (met je nagel de bult diep in je huid drukken in een kruisvorm zodat het muggen-gif door je huid in je bloed komt waar het kan worden afgevoerd.
Vorig jaar hebben wij anti-muggenspray van Careplus meegenomen naar Bali. Gelukkig had ik ook nog aeroguard uit Australie bij me, want die muggen prikten gewoon door de Careplus heen. Moet je voorstellen dat ze mij altijd moeten hebben, nou daar wordt je echt gek van hoor.
Dus… een goede tip voor een goede anti-muggenspray uit Indonesië is van harte welkom! Of een adres waar we aeroguard kunnen bestellen?
Hoeveel ml lotion Deet heb ik nodig voor 10 weken reizen?
Gr, Red Snapper!:dag:
dat hangt van het soort lotion af wat je gebruikt, en de hoeveelheid muggen die er zitten. wanneer je al bedekkende kleren draagt en je alleen je onderarmen en voeten in hoeft te smeren, dan heb je minder nodig dan wanneer je met een korte broek en een T-shirt loopt.
zelf doe ik 's avonds het liefst bedekkende kleren aan (is ook veiliger dan DEET), en dan heb ik wel genoeg aan een flesje wanneer ik een maand op reis ga. maarja, ik word weinig gestoken en smeer vrij weinig…
In een outdoor winkeltje in de buurt verkopen ze alleen gel van 30% en lotion van 40%. Ik ga naar maleisie en indonesie, dus vrij veel muggen.
Bedankt voor de tips:dag:
Elke apotheek verkoopt deet van Care Plus spray 40% en gel 50%. Misschien is een ml genoeg per mug, dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het bloedzuigend insect. Er zijn mijoenen muggen daar 's avonds op zoek naar lekkere hapjes zoals blote delen van blanke toeristen… dus trek je plan. Houd wel rekening met het gewicht van je koffer, meestal is 20 kilogram het maximum en dan heb je geen ruimte meer voor kleding e.d…:zon02:
Je kunt muggenspray ook gewoon in Indonesië kopen, nergens voor nodig om liters van dat spul mee te sjouwen. Er is zelfs muggencrème ontwikkeld voor kleine kinderen, maw ook te gebruiken door het Rode Snappertje.
https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=ZYzK5zdPuWA