kort vraagje… moet je overal in ecuador,peru,bolivia,chili en argentinie met DEET smeren?? of is dat niet nodig? alleen bepaalde gebieden?? en alleen als je de jungle ingaat ofzo? want in de steden heb je toch minder last van muggen, of is het dan toch nodig?
Da’s gelukkig niet nodig . Deet is vrij smerig spul, als je het mij vraagt, dus da’s maar goed ook.
Heb het zelf in ruim een half jaar tijd (en bijna alle landen) slechts gebruikt als ik de jungle in ging (Ecuador en Bolivia). Dat waren ook meteen de enige plekken waar mogelijk een malariarisico bestond (en waar ik dus Malarone slikte).
Als je op andere plekken last hebt van muggen etc. (bijvoorbeeld in de bergen), zou ik hooguit wat ander (deet-vrij) muggenspul gebruiken.
Hoi…
Ik woon met mijn vrouwke in Peru…ok eerlijk gezegd in de “echte” jungle ben ik niet(nog) geweest…maar van de rest heb al wat gezien…enne van de gewone mug heb ik niet zoveel last hier maar als er een opduikt in de slaapkamer dan werkt antimugspul met deet wel goed…maar …voor de muscitos…die kleintjes…die je gelijk piranjas aanvallen…daar is het veel minder effectief hoor…maar voor alles is een oplossing…en en de simpelste zijn dikwijls de beste…we zaten buiten kort aan de rivier te eten op een terras…en ondanks dat duur spul met deet was het nie te doen bijna…en we wouden vertrekken om die reden.en de serveerster kwam met een fles bodycreme…gewone met multivitamine en antioxidant aangevulde bodycreme geen duur spul…5euro voor een fles van 750ml …en echt…we smeerde wat op de armen ,benen en gezicht…en geen muscitos meer te bespeuren …behalve een meter of 2 verder natuurlijk. tis echt en het werkt ook echt we waren uren later nog veilig voor die beestjes. ale ik hoop dat ge er iets mee zijt .
groetjes.
Deet is heerlijk spul maar je moet je wel goed aan de handleiding houden. Je mag het bijvoorbeeld niet opsmeren als je de zon ingaat, of onder je kleding.
zelf gebruik ik deet dus alleen in de avond…als de meest muggen zeer actief zijn.
voor malaria gebieden slikken wij de tablettjes braaf! daar kan geen cremetje tegenop denk ik…
Je kunt je route laten checken bij de reisdokter of ggd, zij kunnen je precies vertellen wat de risicos zijn!
Nee, niet overal is dit nodig. Informeer bij de GGD.
In Argentinie, Chili en Bolivia hebben we geen mug gezien dit voorjaar. Alleen in Peru 3 bultjes opgelopen, en dat valt voor mij heeeeeeeeeel erg mee!
Pas wel op; ook met malariapillen kan je nog malaria krijgen! (al is de kans natuurlijk wel kleiner, maar de meest gevaarlijke mug is veelal resistent)
En DEET is inderdaad ook niet ongevaarlijk, dus maak de juiste afwegingen!
Suerte!
Ik kreeg een tip van een vriendin over deet smeren in de jungle. Zij had dit een aantal jaar geleden van de lokale gidsen geleerd: de helft van je deet vermengen met babyolie en dit 's avonds opsmeren. Niet in de zon want je verbrandt levend. Ze had nergens last van en je gebruikt dus maar de helft van je deet. Denk dat ik het maar eens ga proberen! Dat van die bodycrème klinkt bijna te mooi om waar te zijn… Ook maar even testen!
hoi…
ff reageren he…die bodycreme werkt echt hoor maar voor de “malariamug” da weet ik niet he…ik heb het over de muscitos die kleine vliegjes zeg maar die bijten of steken gelijk piranhas.ge zult direct weten waarover ik het hebt als ge ze tegenkomt.ik heb de fles hier …tis "MULTICREM locion corporal humectante…is dus eigenlijk een multicreme die hydrateerd en is aangevuld met vitamine A,E enF en het merk is ésika .tkost voor 1liter 8euro ongeveer.ik denk dat die van de aldi ook goed is maar da weet ik nog niet zeker omdat ik hier in peru nog geen aldi ben tegengekomen.ale probeer maar en ge zult wel zienen ne creme is zowieso goed toch? groetjes patrick
Wat ook helpt, maar wat minder prettig voor je directe omgeving of eventuele reispartner, zijn knoflookpillen… Muggen (en meeste andere insecten) houden niet van die geur die je na het slikken van deze heerlijke pillen zal uit gaan stoten…