Is DEET te koop in Peru en Bolivia?

Hallo,
Ik heb een vraag, waar ik nog geen antwoord op heb kunnnen vinden op dit forum.
Ik ga 6 maanden door zuid-amerika reizen, waarvan 3 a 4 door peru en bolivia.
Ik heb al een voorraad Deet gekocht, maar niet genoeg voor 3-4 maanden. Kan ik in peru en bolivia ook ter plekke anti-muggenmiddel met DEET kopen, of kan ik beter de hele voorraad uit nederland meenemen?
(ik las al ergens dat je wel antimuggenmelk zonder DEET kan kopen, maar dat wil ik liever niet)
Alvast bedankt voor het antwoord!

Hoeveel dagen ga je dan wel niet naar de jungle? Peru en Bolivia zijn grotendeels malariavrij, behalve dan de jungle aan Amazonekant van de berg (onder 1500 meter hoogte). Aan de andere kant van de bergen (bv. in Lima, Pisco) hoef je niet bang te zijn voor malaria. En de rest van de interessante plekken ligt allemaal boven de 1500 meter waar sowieso geen malariamuggen zijn.

Bedankt voor je antwoord!
Wat de malaria betreft is dat handig om te weten.
Ik heb nog geen exacte reisplanning. We (mijn man en ik) hebbenn wel een (zeer) globale reisroute in ons hoofd, maar willen ter plekke langer kunnen blijven of nieuwe plannen kunnen maken. Vandaar dat we nog niet weten hoe lang we de amazone ingaan.
Maar ik dacht dat je je aan de kust ook moest beschermen tegen muggen, ik heb een overzichtskaartje van de ggd meegekregen van gebieden waar je je moet beschermen (oa lima). En voor dengue moet je je toch ook goed beschermen? Het leek me dat DEET daarvoor het beste werkte, maar misschien werkt een ander muggenmiddeltje ook tegen de dengue?

In Lima zijn heel weinig muggen. Dengue is in beperkte mate geconstateerd in Lima en er wordt ook gewaarschuwd. Komt voor in armere districten met stilstaand water in plassen, rondzwervende autobanden, blikjes, enz. Niet in de betere, meer verzorgde districten. Ik denk dat de gemiddelde toerist weinig kans heeft om in Lima en elders dengue op te lopen.
Inderdaad is er in de kuststreek geen malaria.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/

En om nog even op jouw vraag terug te komen: In Lima, in Pucallpa en in Iquitos heeft iedere apotheek antimuggenspray met DEET (ik neem aan dat het in de andere oerwoudsteden hetzelfde is, maar daar heb ik er niet naar gezocht).

Ah super, dit laatste (bovenstaande) antwoord zocht ik idd :slight_smile:
bedankt!