Hallo Judith,
Leuk dat jullie de Filipijnen gaan bezoeken. Het is een heerlijk land, de mensen zijn vriendelijk en vrijwel iedereen spreekt redelijk tot goed (Amerikaans) Engels wat alles ontzettend makkelijk maakt.
Zelf woon ik al 12 jaar in Davao City in Mindanao. Het noorden en oosten van Mindanao zijn veilig maar als je richting Zamboanga en Jolo zou gaan is het gevaarlijk. Ook een gebied ten zuiden van Cagayan de Oro (Marawi) is onveilig. Blijf daar dus verre van.
Zelf ben ik net terug van een reis naar Palawan met mijn Nederlands sprekende vrienden in Davao. Wij maken jaarlijks een of twee uitstapjes. We zijn 2x in het najaar op reis geweest maar in het noorden heb je dan grote kans op tyfoons. In het voorjaar heb je er vrijwel nooit last van.
In Palawan hebben we Puerto Princesa, Port Barton (zeker een aanrader!) en El Nido bezocht. Alle 3 deze plaatsen hebben zeer aantrekkelijke locaties om een bezoek te brengen. Ook de restaurants zijn vrijwel allemaal uitstekend te noemen. Kijk uit met in zee zwemmen in El Nido en Port Barton. Het gebeurt weleens dat daar de levensgevaarlijke kubuskwallen (box jellyfish) rondwaren.
Coron is een leuke rustigere plaats dan El Nido.
In Siargao ben ik nooit geweest, het is tegenwoordig niet zo gezellig meer als ik de mensen moet geloven die er al vaker geweest zijn. Het eiland wordt overspoeld met jonge blanke mensen, dus het is een soort Mallorca geworden. Tja, daarvoor hoef je niet naar de Filipijnen te reizen.
Zelf ben ik ook in Panglao op Bohol geweest, erg gezellig kustplaatsje waar je net als in veel andere kustplaatsen ook kunt duiken. Het eiland Boracay is ook prachtig als je van een toeristisch eiland houdt. Het lijkt me ook gezelliger dan Siargao. Prachtige ondergaande zon daar. Boek voor Boracay wel eerst een hotelkamer, anders kun je het eiland niet bezoeken.
Laoag in de regio Ilocos Norte in het noordwesten van het hoofdeiland Luzon is ook zeer aantrekkelijk. Baguio en de Banaue rijstterrassen zijn ook interessant om te bezoeken.
W.b. muggen… je ziet ze het hele jaar door en ze steken ook als je je niet insmeert met OFF. Dat product werkt erg goed, gelukkig ben ik nog nooit door de dengue mug gestoken, maar als je in bossen of parken loopt of gebieden waar veel bomen en gras zijn is de mug zeer wel aanwezig. Ook bij stilstaand water en afval vliegt de dengue mug rond.
Ga na een steek van de dengue mug (je wordt binnen enkele uren zeer beroerd) onmiddellijk naar het ziekenhuis en blijf daar liggen voor een paar dagen. Normaal gesproken lig je 1 week in het ziekenhuis. Tawa Tawa (Euphorbia Hirta) is hier in het zuiden van de Filipijnen de naam voor bladeren van een plant die je moet koken en het gekookte water moet je drinken zegt mijn vrouw die dengue heeft gehad. Dan ben je snel weer op de been. Verder geeft het ziekenhuis je ook de benodigde medicijnen om er weer bovenop te komen.
April en mei zijn hier de maanden dat het hoogzomer is. Vorige week was het in Davao een dag zelfs 41,8 graden Celsius. Het is niet leuk om dan hier met vakantie te zijn. In het zuiden is de hitte meer vochtig, in het noorden is het een scherpe hitte.
Beste tijd om hier te zijn is tussen november en februari. Temperatuur is dan zeer aangenaam maar er zijn dan veel toeristen wat de ticketprijzen weer duur maakt.
Als voorbereiding op de reis zou ik zeggen: lees veel over alle gebieden op internet, er is over iedere plaats wel informatie te vinden. Kies voor 3 sterren hotels en als je meer geld te besteden hebt dan kun je ook voor 4 sterren hotels kiezen. Lees altijd de reviews, ook van de restaurants die jullie willen bezoeken!
Ik wens jullie alvast een mooie reis toe en ga genieten van dit geweldige land. Vliegen is hier ook heel makkelijk en redelijk goed betaalbaar. Philippine Airlines en Cebu Pacific zijn de bekendste maatschappijen. Air Asia vliegt ook naar diverse plaatsen.