Hallo lezer,
Het is voor mij een droom om de Filippijnen te bezoeken. Lang durfde ik het niet vanwege de veiligheid, maar dat lijkt de laatste jaren verbeterd te zijn.
Als ik ga, is dat samen met mijn gezin. Onze dochters zijn op dat moment 8 en 4 jaar.
Het liefst wil ik Moalboal, El Nido, Coron en Siargao bezoeken. In de Kerstvakantie dit jaar of de Meivakantie.
Over Coron en El Nido lees ik dat er een (zeer) laag malaria risico is. Weet iemand of het daadwerkelijk voorkomt in de periodes: laatste week december/eerste week januari en laatste week april/eerste week mei? Uit eigen ervaring van reizen of doordat je op deze plek woont? Hoeveel risico op dengue heb je in deze periode? En hoeveel last van muggen heb je in het algemeen in deze periode?
Maakt het nog verschil qua hoeveelheid muggen of je op Moalboal, El Nido, Coron of Siargao verblijft? Ik vind het spannend met de kinderen. Maar wil mezelf niet onnodig druk maken.
Heb je advies voor goed muggenspul voor de Filipijnen?
Daarnaast lijkt Siargao mij geweldig om te bezoeken. Als ik het reisadvies lees, moet je het gebied eromheen mijden vanwege terrorisme/ontvoeringen, maar valt Siargao daarbuiten en is er geen risico. Is dat ook de ervaring van iemand die daar gereisd heeft of er woont?
Ik zou een dagtour eilandhoppen willen doen vanuit Siargao naar Naked Island, Daku Island en Guyam Island. Valt deze uitstap onder risicogebied of valt deze (net als Siargao) daarbuiten en is er geen risico?
Het zou fijn zijn als je ervaringen met mij wilt delen. Alvast bedankt!
Groetjes Judith
Hoi Judith, wat een prachtig vooruitzicht! De route die je hebt uitgekozen is schitterend.
Wat betreft de muggen is het goed om te weten dat malaria in de gebieden die je noemt eigenlijk nauwelijks een rol speelt. Het risico daarop is in de toeristische delen van Palawan en op Siargao heel laag. Het is wel verstandig om alert te zijn op dengue, wat overdag en tijdens de schemering actiever is. Een goede tip is om ter plaatse een flesje muggenspray van het merk OFF te kopen bij een lokale supermarkt of apotheek. Deze middelen zijn afgestemd op de lokale insecten en werken vaak prettiger dan de zware DEET die we in in Nederland gewend zijn. Verder helpt het dragen van lichte, losvallende kleding met lange mouwen en lange broek tijdens de avonduren enorm.
Op het gebied van veiligheid zijn de locaties die je bezoekt over het algemeen zeer toegankelijk en gastvrij. De inwoners van de Filipijnen staan bekend om hun vriendelijkheid en behulpzaamheid. In plaatsen als Coron en El Nido heerst een gemoedelijke sfeer. Het grootste risico daar is eigenlijk niet de criminaliteit, maar eerder de kwaliteit van het water. Wees voorzichtig met kraanwater en ijsblokjes om maagklachten te voorkomen. Op Siargao is de grootste veiligheidsfactor het verkeer; als je een scooter huurt, wees dan voorzichtig en draag altijd een helm.
Hebben jullie al besloten of jullie voor de georganiseerde boottochten gaan of liever zelf een privéboot huren om de drukte te vermijden?
Bedankt voor de tips Sanne! Leuk om te lezen.
Ik denk dat wij uitstapjes zouden boeken. Met ons eigen gezin of een kleine groep. Vanwege de kindjes. Ik weet nog niet wat de mogelijkheden zijn.
Woon je zelf op de Filipijnen of heb je daar gereisd? Als je nog andere aanraders hebt qua mooie plekken daar, mag je het altijd laten weten.