Een allerlaatste vraag mbt malaria

Wederom hallo allemaal,

Volgende week zaterdag vertrekken we! We hebben er erg veel zin in. Natuurlijk hebben we de prikken gehaald en werd er gezegd dat we malaria pillen moeten gebruiken. Nu heb ik het recept hier nog steeds in de la liggen en de pillen nog niet opgehaald. Ik probeer namelijk helder te krijgen of dit wel echt noodzakelijk is. Er zijn zoveel verschillende meningen.
Onze route wordt waarschijnlijk: Manilla-Banaue-Bohol-Boracay-Manilla. Heel misschien Palawan nog, maar die kans is denk ik erg klein gezien de tijd (reis en regen). Nu weet ik dat ze zeiden dat er op Bohol geen malaria is, maar ze zeiden dat dit wel het geval is in het noorden van Luzon en Boracay, dus dat zou betekenen dat we onze hele vakantie die pillen moeten slikken. Her en der lees ik echter ook dat er helemaal geen malaria meer is op bv. Boracay. Wat is nou de waarheid?

Groetjes!

Nou op Boracay is al heel lang geen malaria meer. Iedere malariamug die maar waagt op het eiland te komen word gelijk vergast door de uitlaatgassen van de veel trycicles. Hahaha

Ook Palawan is malariavrij op het uiterste zuiden na.
Ik vertelde laatst hier aan een dokter in palawan dat artsen in Nederland nog steeds beweren dat er in palawan malaria heerst, die man lachte zich helemaal krom.

Of er in Banauwe nog malaria is weet ik niet. Maar ik zou de pillen als het niet echt noodzakelijk is niet gebruiken. Veel mensen hebben allerlij bijwerkingen ervan.

Je kan je zelf goed beschermen door vaak met een deet houden middel te smeren en onder een klamboe te slapen.

Geen zorgen dus om malaria. Ik zou me eerder zorgen maken over Dengue, er zijn regelmatig dengue uitbraken in Filippijnen.
En daar is nog geen medicijn voor.

Toevallig stuitte ik op dit bericht dat er de laatste maanden duizenden gevallen van Dengue zijn geconstateerd in de Vasayas, het centale eilanden deel van de Filippijnen.

Dengue cases in Western Visayas surge by over 4,000 in just 2 months │ GMA News Online

Dus goed met DEET smeren en eventueel onder een klamboo slapen is wel aan te raden.

Hallo,

Wij reizen >>>al meer dan een jaar door de Filipijnen…Palawan, Noord-Luzon (o.a. Banaue), Boracay, Kalibo, Mindoro, Siquijor.
En nee, we slikken GEEN malariapillen of hebben dit ooit geslikt.
Hoeft echt niet!
Boracay heeft zeker geen malaria.
We zijn meer dan 5 maanden in El Nido verbleven ( maar ook in Puerto Princesa en Quezon) en hier niks van gemerkt of verhalen van gehoord.
Hetzelfde geldt voor Banaue.

De meesten worden doodziek van die pillen en ze zijn heel duur.

En:
Ze hebben hier ook Malariatests en ook voor Dengue.
Deze worden gratis gedaan.
Mocht je malaria hebben, dan krijg je hier hele goeie pillen voor (misschien moet je die wel kopen…dat weet ik niet…maar in ieder geval zijn ze een stuk goedkoper dan in NL).

Ja…Dengue is een verhaal apart.
Persoonlijk heb ik nog geen verhalen gehoord van mensen die Dengue hebben.

Inderdaad…je goed insmeren met Deet of Off (hier verkrijgbaar) en onder de klamboe slapen (alhoewel wij dat eigenlijk ook niet doen…en niet insmeren en klamboe).

Maarre…1 ding weet ik zeker…jullie gaan een onvergetelijke vakantie hebben!
Geniet er van!!!

Daaag, Mo :cheer: en Ro :foto:

Bedankt! We hebben besloten om geen malaria te slikken, aangezien het niet echt noodzakelijk blijkt te zijn, hoewel ze in Nederland wat anders aanbevelen. We smeren gewoon goed met Deet. Jammer om in de vakantie onnodig last te hebben van de bijwerkingen! Nog 3 nachtjes, we hebben er zin in!