Mozambique en Malawi

dag mensen!
ik ben van plan deze zomer een stukje zuid-afrika te doen, maar daarna door te reizen naar mozambique en via de kust naar malawi!
ik vraag me af of er anderen zijn die mij tips kunnen geven over transport (is openbaar vervoer een reeele optie?) en over de route!
alvast bedankt!
groetjes, heleen

Jammer dat er nog geen reacties zijn, ik wilde vanuit Johannesburg doorreizen richting Mozambique maar weet ook nog niet hoe…

Weet iemand of je daar zo over de grens mag of dat je daar weer een speciaal visum voor moet hebben?

Je kan bij de grens van Mozambique een visum kopen, kost iets van 10-15 euro. Voor de grens zijn er mannetjes die je voor een bedrag willen helpen met invullen… maar slimmer als je dat zelf doet. Verder geen problemen. Vanaf Johannesburg kan je in 1 dag naar Maputo. Een superleuke rit! Als je vanaf JNB of Pretoria gaat kan je ook met de trein, die slingert door de bergen tot de grens met Mozambique, vanaf daar kan je een chapa nemen (minibus) of vrij makkelijk liften naar Maputo. De route richting noorden vanaf de hoofdstad is enorm mooi. Verlaten stranden en oude portugese dorpjes. Ik zou wel zelf voor vervoer zorgen anders zit je in iedere plek weer met dezelfde mensen in het enige hostel. Als je vanaf JNB een auto kan huren heb je enorm veel vrijheid (en dat is ook nog is goedkoper dan 'm in Mozambique huren), tentje achterin en je kan gaan en staat waar je wilt. Grensovergang met Malawi is zo gebeurd…

Zijn de campings bij Tofo en Vilanculos bereikbaar met een gewone personenwagen, of heb je daar een 4x4 voor nodig. Want ik heb iets gelezen over duinen en los zand …

Tofo en Vilanculos zijn goed bereikbaar. Tot het begin van beide dorpjes ligt er asfalt… de laatste paar 100 meter in Tofo zijn zand… maar makkelijk te doen met 2WD… Vilankulos is een paar 100 meter van de asfalt weg… daar kan je nét niet met 2WD komen… Ik zou wel voor Vilankulos gaan, dat is chiller dan Tofo (waar allemaal pompende backpackers zitten)…

Bedankt voor de info.

Toch nog een vraagje:
Ik ben van plan voor één maand een (goedkope) wagen te huren vanuit Johannesburg. De kostprijs voor 4 personen is mij niet te veel voor de vrijheid en de tijdswinst.
In Vilanculo wil ik (net als in Tofo) een weekje blijven. Mijn oog is gevallen op de camping van ‘Zombie Cucumber Backpackers’. Maar als Vilanculo niet te bereiken is met een gewone wagen, hoe geraak ik daar dan? Want het lijkt me niet veilig de wagen ergens een week achter te laten …

Of je huurt een 4X4 (maar dat is wel gelijk een stukje duurder)… maar denk niet dat je een probleem zult hebben om in Vilankulos te komen

25€ voor een auto met ruimte voor 4 personen.
Rond de 60€ voor een 4x4. Nét een beetje te veel voor ons :smiley:
Volgens het plannetje in de Lonely Planet zijn er wegen. 't Is alleen de vraag of ze berijdbaar zijn.
Mercikes alweer voor je reactie :thumbsup:

heej,

wanneer ga je die reis maken? ik vertrek morgen naar johannesburg en wil dan over 4weken ook naar mozambique reizen, misschien kunnen we samen ?

Wij gaan tijdens de (europese) zomer.
Maar je mag hier altijd laten weten hoe het geweest was.
Altijd leuk om info te hebben die up to date is.
Goede reis gewenst :dag: